Gjest Gjest_haxxor_* Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hei, Jeg er en gutt på 16 år, fyller 17 nå om ikke så lenge. Jeg bor med mine foreldre og søsken, men i det siste har jeg begynt å avsky familielivet mer og mer. Jeg trives rett og slett ikke i deres selskap. Jeg er lei av alt som har med dem å gjøre, og muttern og fattern kjefter hele tiden, for den minste lille ting. Saken er da altså, hva kan jeg egentlig gjøre? Finnes det noen spesielle tips for meg som helst vil starte/begynne mitt eget liv? Jeg vil ikke bo hos mine foreldre mer, jeg vil ut av huset, leie meg en hybel (for å studere) og det er ikke å forakte hvis jeg får meg en kjæreste som har lyst til å flytte inn. Men jeg føler jeg får alt for mye familieshit for tiden. Hva syns folket jeg burde gjøre? mvh. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Ring meg så flytter vi sammen.... Har det ganske likt som deg... Bare mas, og kjefting... er faktisk ikke min skyld at de kjefter lengre, men mine 5 andre søsken som står for det.... jeg vil vekk Endret 9. august 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
minni25 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hvis du skal studere kan du jo søke om borteboer stipend. Ellers må du skaffe deg en jobb med lønn som dekker alle utgifter. Lenke til kommentar
snowhill Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Vil råde deg til å prate med rådgiveren på skolen din med en gang skolen starter... For det finnes mange gyldige og gode grunner for å få borteboerstipend fra statens lånekasse, selv om du ikke bor 40 km fra foreldrene dine Prøv det, det er mitt råd Det samme gjelder deg Mr. Olsen Endret 9. august 2007 av snowhill Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Vil råde deg til å prate med rådgiveren på skolen din med en gang skolen starter... For det finnes mange gyldige og gode grunner for å få borteboerstipend fra statens lånekasse! Prøv det, det er mitt råd Det samme gjelder deg Mr. Olsen 9246072[/snapback] Jeg har for dyr hobby til å flytte Lenke til kommentar
snowhill Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg har for dyr hobby til å flytte 9246082[/snapback] Tja, da er det bare å telle ned dager til du evt. starter på universitet/høyskole da Lenke til kommentar
Gjest Gjest_haxxor_* Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Takk for raske svar. Men, har jeg egentlig noen rettigheter mtp dette, når jeg ikke er myndig? Vil jeg ikke trenge en slags samtykke fra foresatte? Lenke til kommentar
snowhill Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Takk for raske svar. Men, har jeg egentlig noen rettigheter mtp dette, når jeg ikke er myndig? Vil jeg ikke trenge en slags samtykke fra foresatte? 9246125[/snapback] Nei, det trenger du faktisk ikke! Men du må kunne bevise det med attest fra f. eks. PPT, sosialkontor, psykolog eller bekreftelse fra skolen (hvis de har kjennskap til problemet). Håper det hjelper deg litt Lenke til kommentar
Gjest Gjest_haxxor_* Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Takk for raske svar. Men, har jeg egentlig noen rettigheter mtp dette, når jeg ikke er myndig? Vil jeg ikke trenge en slags samtykke fra foresatte? 9246125[/snapback] Nei, det trenger du faktisk ikke! Men du må kunne bevise det med attest fra f. eks. PPT, sosialkontor, psykolog eller bekreftelse fra skolen (hvis de har kjennskap til problemet). Håper det hjelper deg litt 9246153[/snapback] So far, so good. Men vil jeg ikke komme litt på etterskudd mtp økonomi, siden jeg har en ekstra utgift? - Bla; husleie, mat, strøm, husholdningsting osv. Jeg er ganske bevisst på hva jeg vil gjøre her i livet, jeg bare vet ikke om jeg klarer å bo under samme tak som resten av familien. Jeg får ikke konsentrert meg ordentlig om skolearbeid o.l og jeg blir stadig dårligere humør når jeg får kritikk eller kjeft for ting jeg har gjort eller ikke gjort. Lenke til kommentar
snowhill Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) So far, so good. Men vil jeg ikke komme litt på etterskudd mtp økonomi, siden jeg har en ekstra utgift? - Bla; husleie, mat, strøm, husholdningsting osv. Jeg er ganske bevisst på hva jeg vil gjøre her i livet, jeg bare vet ikke om jeg klarer å bo under samme tak som resten av familien. Jeg får ikke konsentrert meg ordentlig om skolearbeid o.l og jeg blir stadig dårligere humør når jeg får kritikk eller kjeft for ting jeg har gjort eller ikke gjort. 9246245[/snapback] For å si det sånn, du vil ikke klare deg med bare borteboerstipend - det kan jeg si med en gang. Hvis du f. eks. kan tenke deg å bo bofellesskap, så kan du klare deg med bare borteboerstipendet, men det sier seg selv at 3501,- i mnd. blir litt lite. Men er hvis du virkelig mener å flytte for deg selv, så kan du jo være en idé å skaffe seg en jobb. Jobber du en dag/kveld hver uke f. eks., så er mye gjort. Endret 9. august 2007 av snowhill Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Har for mye kjefting fra foreldre for tiden jeg også. Tror jeg får nøye meg selv før jeg får kjøpt en ny dør. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor For så å spare opp til å flytte vekk. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Har for mye kjefting fra foreldre for tiden jeg også. Tror jeg får nøye meg selv før jeg får kjøpt en ny dør. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor For så å spare opp til å flytte vekk. 9246338[/snapback] Lignet på min, mangler bare et skilt... "Stay away bitch!" Lenke til kommentar
Gjest Gjest_haxxor_* Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Takker for tipset. Men hva skulle alternativet vært til flytting? Er det noen andre måter å løse dette problemet på? Lenke til kommentar
snowhill Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Takker for tipset. Men hva skulle alternativet vært til flytting? Er det noen andre måter å løse dette problemet på? 9247356[/snapback] Hvis du mener det er et seriøst problem, er jo alltids barnevern en mulighet - men da burde du være skikkelig klar på at det er det du 'vil', for barnevern er seriøse greier! Men, kanskje det letteste vil være å kontakte PPT eller sosialrådgiveren på skolen din Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Jeg har bodd alene i, tja begynner vel å bli 5 år nå. Har hatt tidligere, men mesteparten alene. Jeg lengter hjem. Jeg kunne ikke tenkt meg å bo hos min mor da, siden hun er blokkert og skada i huet. Dere skal nyte tiden dere har hjemme. Jeg misunner folk som bor hjemme hos mor og far. Jeg H A T E R å bo alene. Det er vel omtrent det jeg hater mest av alt. Endret 10. august 2007 av Neppe Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) å bo alene var en STOR skuffelse... du aner ikke hvor tamt d kan være O.o Jeg å var lei familien og gleda meg til å flytte ut, men etter ett år er det ok av og til, men d er så genialt å dra hjem Og d er ennda bedre å flytte sammen med noe venner, har planer om det... bare venter til de skal flytte ut først Noen ting man lærer fort. Å sitte på rompa slik som hjemme fører til at alt støver ned og blir ekstremt skittent Kleshaugen med skittene klær blir bare større og større Mat kan være ekstremt utfordrende til tider. Selv om du har masse gode ideer men der penga ikke rekker. Å gjøre husarbeid er ok til litt musikk, men egentlig ekstremt kjedlig Å ha fest på hybelen ender opp med en hel dag der man må rydde i "sjuk" tilstand Jævla my reklame!!!!! som flyter overalt Jævla dørselgere som ringer til noen åpner fra 7 om morgenen og til mitt på natta Folk ringer feil dørklokke og spør etter den som har ringeklokka over de masse ulemper hehe... Endret 10. august 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Har man lov til å flytte ut om man er 16 og foreldrene ikke vil a? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg har bodd alene i, tja begynner vel å bli 5 år nå. Har hatt tidligere, men mesteparten alene. Jeg lengter hjem. Jeg kunne ikke tenkt meg å bo hos min mor da, siden hun er blokkert og skada i huet. Dere skal nyte tiden dere har hjemme. Jeg misunner folk som bor hjemme hos mor og far. Jeg H A T E R å bo alene. Det er vel omtrent det jeg hater mest av alt. 9247719[/snapback] Hvor gammel var du når du flyttet ut? Hvorfor hater du å bo alene? Noen spesielle grunner? Lenke til kommentar
warneck Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Har man lov til å flytte ut om man er 16 og foreldrene ikke vil a? 9250561[/snapback] Såklart. *snip* 9247719[/snapback] Hvor gammel var du når du flyttet ut? Hvorfor hater du å bo alene? Noen spesielle grunner? 9250711[/snapback] Mest sannsynlig pga ensomheten og at han må gjøre alt arbeidet - som tidligere mor og far hadde ansvar for, evt. utførte mesteparten. --- Jeg elsker å bo alene. Har null problemer med å vaske opp (ingen oppvaskmaskin!), vaske klær (skulle det være stress??), vaske gulv og støvsuge (å nei, jeg måtte droppe 30min med tv for å få det til!!), og inviterer bare mennesker på besøk om jeg skulle føle meg ensom Det "verste" for de fleste er vel økonomien, men familien er verken velstående eller middelsklasse, og når du jobber selv er det null problem. For meg stiller det åpenbare spørsmålet seg: Hvor mye er du villig til å ofre? F.eks. skriv ned en liste med negative og positive ting - så veier du de opp mot hverandre, og ser hvordan akkurat DIN situasjon stiller seg i forhold til å flytte ut. --- Det at det krangles hjemme er utvilsomt ingen god grunn for å få borteboerstipend på bakgrunn av psykologuttalelse (PPT, Sykesøster(?)). Det må ganske mye til: Slik som vold, eller psykisk terror. Veldig mange krangler med foreldrene sine i tenåra, om alle skulle fått borteboerstipend ville staten gått konkurs! Dessuten forstår ikke de fleste hvor heldige de er. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Har man lov til å flytte ut om man er 16 og foreldrene ikke vil a? 9250561[/snapback] Såklart. 9251751[/snapback] Hmm.. har ikke foreldrene (eller, noen andre isåfall) ansvaret for deg til du blir 18? Jeg bare spør, har rett og slett ikke peiling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå