Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på jakt etter et gratis disk-klone/deployment-program. Har benyttet meg litt av Acronis Snap Deploy-trial, denne fungerer veldig bra, men koster selvsagt penger... Maskinene som skal kopieres kjører Windows 2000 og XP.

Kravene til programmet er at man enkelt skal kunne boote PXE/CD/USB, og deretter kunne lage image/restore image over på en server (f.eks samba, ftp, tftp, ssh).

Har sett noen linux-alternativer som fungerer godt, bortsett fra at man der tar kopi av "hele" disken (altså tomme bits'n'bytes). Dermed blir imaget unødvendig stort, og ting tar unødvendig lang tid...

Evt. om man kan gjøre dette manuelt med en linux-cd av noe slag? Alle forslag mottas med takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett alternativ er Microsoft Windows Deployment Services (WDS)

WDS er arvtakeren til Microsoft Remote Installation Services (RIS). Dersom du har en server med Windows Server 2003 Standard, så følger WDS med i SP2 gratis. Alternativet er å laste ned WAIK fra MS sine nettsider. Jeg mener at WDS i denne også kan installeres selv om serveren ikke har SP2 (men du bør vel kanskje oppdatere??).

Her ligger også WDS sammen med andre kjekke verktøy slik som ImageX og dokumentasjon. ImageX bør også uansett installeres. Gjerne på en klient PC også. Det ligger også ett boot image her som jeg tror du trenger for å få WDS opp å kjøre.

Dersom du også ønsker å bruke RIS, så skal du huske å enable denne tjenesten før du oppgraderer til SP2 og/eller installerer WDS. Da vil serveren kjøre i mixed mode og begge systemene kan brukes.

Fordelen med WDS over RIS er at man lager ett image til serveren, og kan så senere eksportere dette imaget til en CD eller USB pinne om man ønsker det.

For å lage ett image kan man enten boote i PXE fra PC'en som du skal lage image av, og så velge "Capture" for å generer ett image. Du kan velge om dette imaget skal lagres på PC du arbeider med, eller om det også skal opplastes til serveren og være tilgjengelig her for senere bruk.

Alternativt kan du bruke en CD eller USB pinne, og så bruke ImageX verktøyet for å lage ett image. Når dette er ferdig kan det importeres til serveren.

En ulempe med WDS/ImageX, er at løsningen krever endel arbeid å sette opp.

Først må du installere og konfigurere tjenesten, deretter må du legge til ett boot image (hvis ikke vil du bare få en PXE 53 feilmelding). Så hvis du ønsker å lage image via "Capture", må du først gå igjennom en prosedyre for å lage ett slikt capture image (dette er forøvrig dokumentert i help filer i WAIK).

Skal du ha imagene over på CD eller usb, må du selv lage CD/USB bootbar og legge til ImageX. Hvis du ønsker att installering fra nevnte CD/USB skal gå automatisk, må du selv skripte dette. Dette kan gjøre det litt tungvindt og tidskrevende om du skal lage en "recovery" cd som du skal gi til noen. Skal du derimot selv kun bruke CD/USB er det relativt lett å lage en bootbar CD/USB med WinPE (den som følger med i Vista. Tror kanskje den også fulgte med WAIK), og inkludere ImageX. Det er også mulig å legge til en såkalt "Recovery manager", men den har jeg ikke testet enda selv. Største ulempen jeg selv synest disse CD/USB'ene gir, er lang boot tid for å laste WinPE først. Det var raskere før når jeg brukte en CD som bootet i DOS og startet GHOST...her var det også lett å legge til parametre for automtisert installering.

Verdt å sjekke ut iallefall. Dessuten vil det være veldig kjekt i fremtiden hvis du skal lage image av Vista maskiner, da du skal kunne oppdatere imagene "offline" (f.eks legge til service packs, oppdateringer, etc) via System Image Manager.

http://technet.microsoft.com/en-us/windows...a/aa905119.aspx

Ett annet verktøy fra MS for å supplere WDS og gi enda mer funksjoner er BDD 2007. Har ikke satt meg inn i dette enda.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb490308.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...