steinrr Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Er det mulig for et skjermkort å produsere "dårlig" DVI-signal? Med dårlig mener jeg at bildet på skjerm oppfører seg litt som et VGA-signal på dårlig refresh rate. Bildet er sylskarpt og bra, men det "føles" som om det er litt flickering. Litt vanskelig å forklare, men jeg håper dere forstår. Jeg klarer ikke se det hvis jeg stirrer på skjermen, men når jeg jobber oppleves det som en forstyrrelse - uten at jeg kan sette fingeren nøyaktig på hva det er. Bruker et DVI-kort som fulgte med hovedkortet mitt - det er vel mer et DVI-adapter enn et skjermkort, siden hovedkortet fra nForce-chipsett med det meste. Skjermen er en Eizo - som det ikke er noe galt med. Skiftet nettopp hovedkort og tror ikke jeg opplevde disse tingene før. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 "Flickering"? Sjekk gjerne oppdateringshastigheten slik at den er i synk med skjermen. Alternativt kan det være dårlig kontakt i skjermkortets feste til DVIpluggen. DVI i seg selv er neppe synderen. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 "Flickering"?Sjekk gjerne oppdateringshastigheten slik at den er i synk med skjermen. Alternativt kan det være dårlig kontakt i skjermkortets feste til DVIpluggen. DVI i seg selv er neppe synderen. 9247699[/snapback] Som sagt så er det litt vanskelig å beskrive - men tenk deg at du har en oppdateringsfrekvens på skjermen som er akkurat på grensen til å være for lav - det tror jeg beskriver det best. Det ser ikke ut som om jeg får endret refresh til noe annet enn 60hz. Selv om jeg tar vekk krysset som sier at den bare skal vise kompatible refresh rates så viser den bare 60. Er det ikke noe med DVI og 60hz da? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 De aller fleste LCD-skjermer er laget for å gå på 60Hz. Du må ikke blande refresh rate på LCD og "gammel" CRT. Hvis man hadde 60hz på en CRT-skjerm, opplevde man pulsering i bildet og derfor skrudde man gjerne opp til f.eks. 85Hz. En LCD-skjerm tegner opp bildet på en helt annen måte enn en CRT-skjerm gjør, og du burde ikke prøve å presse LCD-skjermen opp i høyere refresh-rate enn det som er anbefalt, da det faktisk kan skade skjermen (det er også derfor 60Hz fremstår som "låst" i kontrollpanelet). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Fint du sjekket frekvensen. Har du anledning til å teste en annen skjerm sin DVI inngang? Jeg har opplevd dårlige signaler på VGA innganger tidligere - kanskje noe lignende problem? Prøv ihvertfall å isolere problemet mest mulig. Er synderen skjermkortet? Skjermen? Kabelen? Og deretter kan du sjekke om det er VGA/DVI porten. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Er synderen skjermkortet? Skjermen? Kabelen? Og deretter kan du sjekke om det er VGA/DVI porten. 9247998[/snapback] Jeg brukte samme skjerm med samme kabel på den "gamle" maskinen min for en uke siden, og tror ikke jeg opplevde det samme selv. Problemet er at dette er så udefinert - det er jo ikke sikkert at det er noe galt, men at jeg bare innbiller meg at det er noe muffens der. Men altså skjerm, skjerminngang og kabel skal være ok iallefall. Mistenker at DVI-kortet er litt muffens (fulgte med et hovedkort til 500 kr)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå