bengh Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Digitalkameraapoteket: www.elfa.se Bruk renset nitrogen når du blåser på chipen. Det er dumt å suge inn fett, støv, fukt og så videre for å blåse dette ned på chipen. En nitrogenboks bør vare til noen hundre rensinger av DSLR. F.eks http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2016127.htm Hei, jeg har det samme problemet, og har søkt etter litt informasjon om emnet på nettet. Der er det få anbefalinger om å bruke "blåsebelg-metoden", blant annet fordi du bare forskyver støvet. Her står det litt om dette, samt andre metoder for sensorrens: http://www.bobatkins.com/photography/tutor...ensorclean.html. På Fotovideo frarådet de også dette. . 9268615[/snapback] Jeg mistenker de som er kritisk til blåsebelg, har en dyrere løsning å selge deg. En blåsebelg slites jo heller ikke... Tom 9268660[/snapback] 9270028[/snapback] Renset nitrogen ? Det er vel ikke annet enn komprimert luft. Problemet med slik luft er at den kan kondenser til vann når den slippes ut hvis boksen brukes feil. Dette er ikke bra å få på sensoren ! Har prøvd flere typer ifm rensing av kretskort etc og ut fra dette tør jeg i hvert fall ikke bruke det i kameraet. Det finnes nesten sikre prosedyrer på hvordan dette skal gjøres men helt sikre er de ikke. Lenke til kommentar
filtvet2 Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Har dårlig erfaring med blåsebelg, men desto bedre med Sensorswab. Den har tatt alt hittil. 100% bra etter rens. Men det koster.... Lenke til kommentar
fredster Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg mistenker de som er kritisk til blåsebelg, har en dyrere løsning å selge deg. En blåsebelg slites jo heller ikke... Tom <{POST_SNAPBACK}> <{POST_SNAPBACK}> Renset nitrogen ? Det er vel ikke annet enn komprimert luft. Problemet med slik luft er at den kan kondenser til vann når den slippes ut hvis boksen brukes feil. Dette er ikke bra å få på sensoren ! Har prøvd flere typer ifm rensing av kretskort etc og ut fra dette tør jeg i hvert fall ikke bruke det i kameraet. Det finnes nesten sikre prosedyrer på hvordan dette skal gjøres men helt sikre er de ikke. Det står jo ganske klart i produktteksten: "då gasen ej ger någon fryseffekt"..... men de har jo noen "demobokser bak disken" fremdeles skulle jeg tro, så det er sikkert ikke umulig å få teste litt på et speil eller noe slikt mens du er innom..... Skader i hvertfall ikke å spørre ! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har fortsatt garanti på kameraet, kjøpte det for bare noen uker siden. Så kan sikkert bare dra til japanfoto med det hvis det ikke forsvinner med blåsing. Støv på brikken er ikke garantisak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå