Gå til innhold

Problem med rusk på bilder

Anbefalte innlegg

Litt OT, men noen som vet hva en øreblåser brukes til? Så jeg vte hva jeg faktisk ber om og hva de bak kassa tror om meg når jeg kjøper en?

9260113[/snapback]

Sitte å blåse seg i øret, vel :!:

Brukes til å skylle øret med, hvis du har for mye ørevoks f.eks. Fyller den med saltvann, og spruter det inn i øret. Gjenta om nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt OT, men noen som vet hva en øreblåser brukes til? Så jeg vte hva jeg faktisk ber om og hva de bak kassa tror om meg når jeg kjøper en?

9260113[/snapback]

Brukes til å skylle øret med, hvis du har for mye ørevoks f.eks. Fyller den med saltvann, og spruter det inn i øret. Gjenta om nødvendig.

9260253[/snapback]

Da blir'e blåsebelg fra en fotobutikk :hrm:

Lenke til kommentar

9260113[/snapback]

9260253[/snapback]

9260312[/snapback]

Da koster det 250,- ikke 50,-. Det koster å være kar.

Tom

Lenke til kommentar

9260113[/snapback]

9260253[/snapback]

9260312[/snapback]

Da koster det 250,- ikke 50,-. Det koster å være kar.

Tom

9260360[/snapback]

Tja, jeg roper ikke ut frivillig at jeg trenger redskaper til å vaske øra heller...

Lenke til kommentar

jeez, hvem bryr seg om det. De i apoteket kjenner jo sikkert ikke deg. Og om de gjør det, så gir de sikker faen, de selger slikt døynet rundt. Jeg tviler på at de drar til nermeste gossip å sier "haha, han Olsen må vaske øra, haha for en fag"

Lenke til kommentar

9260113[/snapback]

Som det ble hintet til tidligere, dingsen fylle med vann for å rense ørene for voks. Normalt noe man bekymrer seg på sine eldre dager... Men ingen ting flaut - mindre flaut enn å kjøpe kondomer, for å si den sånn.

Tom

Lenke til kommentar

9260113[/snapback]

Som det ble hintet til tidligere, dingsen fylle med vann for å rense ørene for voks. Normalt noe man bekymrer seg på sine eldre dager... Men ingen ting flaut - mindre flaut enn å kjøpe kondomer, for å si den sånn.

Tom

9260451[/snapback]

Ja de ler vel godt når 70-åringer kommer å tror de skal få seg et ligg :!:

Har kompressor i garasajen til å blåse opp bildekk... Setter på fotballpumpetut på den så funker den vel bra til sensor-rens den?

Lenke til kommentar

Har kompressor i garasajen til å blåse opp bildekk... Setter på fotballpumpetut på den så funker den vel bra til sensor-rens den?

:blink:

Til å være så kresen i kamerautstyr, så er du pokker meg ikke god til å vite hvordan man skal ta vare på det...

Svaret på spørsmålet ditt er: Neeeii!1!

Kompressorer til bildekk o.l. er maskiner som krever smøreolje og anna ræl for å fungere riktig, og dette blir det rester av i luften som pumpes ut. Helt irrelevant når du skal blåse opp et bildekk, men en ømfintlig kamerasensor liker det ikke. Kjøp en blåsebelg, enten på apotek eller i en kameraforretning hvis det er for flaut.

Jeeze :roll:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt rart! Har fulgt med lenge på forumet og det virker som pris ikke spiller noen rolle når det er snakk om fete objektiver og kamraer. MEN når det er snakk om rens av bildebrikken skal det spares. Jeg har lest om mange mer og mindre fantasifulle metoder for å gjøre dette billig.. Ikke alle har vært spesielt vellykket.

Jeg fatter da ikke dette.. Har man først råd til å kjøpe fotoutstyr til 10 - 20 - 30.000,- tror jeg da man også kan spandere noen hundrelapper på renseutstyr som er beregnet for oppgaven. Det er nå min mening da.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar
Jeg synes det er litt rart! Har fulgt med lenge på forumet og det virker som pris ikke spiller noen rolle når det er snakk om fete objektiver og kamraer. MEN når det er snakk om rens av bildebrikken skal det spares. Jeg har lest om mange mer og mindre fantasifulle metoder for å gjøre dette billig.. Ikke alle har vært spesielt vellykket.

Jeg fatter da ikke dette.. Har man først råd til å kjøpe fotoutstyr til 10 - 20 - 30.000,- tror jeg da man også kan spandere noen hundrelapper på renseutstyr som er beregnet for oppgaven. Det er nå min mening da.

9260778[/snapback]

Men der er liksom ikke like sexy, da...

Jeg kjøpte en hel pakke for noen måneder siden; blåsebelg (Giottos Rocket), antistatisk børste og sensor swabs. Kostet masse kroner, men jeg skulle være klar når støvet kommer. Litt nedtur når jeg ikke har hatt bruk for noe mer enn blåsebelgen enda da!

Tom

Lenke til kommentar

@Mr. Olsen: Ærlig talt da, hvor flaut kan det være? For å være sikker kan du jo fortelle hva du skal bruke "ørepumpa" til. Denne ørepumpa er helt genial til å forebygge at støv setter seg fast på sensoren. Hvis man blåser litt med denne så fort man oppdager støv, er det mye stører sjanse for at man slipper mer grundig rens av sensoren. I det minste så gjør man at behovet blir mye mer sjeldent.

Lenke til kommentar

Jeg stakk innom apoteket der jeg bor, spurte etter sånn blåsebelg som brukes til å rense ørene med. Hun dama bak kassa gikk og hentet en og ikke noe spørsmål i ansiktsutrykket hennes en gang! Betalte mens jeg sa, da får jeg rensa kamera for støv. Da fikk hun spørsmålstegn i ansiktet sitt da! ;) hehe Måtte forklare henne veldig kort, for den hadde hun ikke hørt før. *flire*

Lenke til kommentar

9260778[/snapback]

Men der er liksom ikke like sexy, da...

Jeg kjøpte en hel pakke for noen måneder siden; blåsebelg (Giottos Rocket), antistatisk børste og sensor swabs. Kostet masse kroner, men jeg skulle være klar når støvet kommer. Litt nedtur når jeg ikke har hatt bruk for noe mer enn blåsebelgen enda da!

Tom

9260821[/snapback]

Ja ikke sant!

Jeg kjøpte full pakke fra copperhill: Batteridrevet blåsedings, børst og våtrensesett. Har brukt børsten en gang, våtrensesettet aldri, men bruker blåsedingsen ofte for å unngå at støv "setter seg"

Nå skal det sies at blåsedingsen var mye mer effektiv enn ørepumpen. Jeg synes ørepumpen bare flyttet støvet frem og tilbake...

Lenke til kommentar

Til å være så kresen i kamerautstyr, så er du pokker meg ikke god til å vite hvordan man skal ta vare på det...

Kompressorer til bildekk o.l. er maskiner som krever smøreolje og anna ræl for å fungere riktig, og dette blir det rester av i luften som pumpes ut. Helt irrelevant når du skal blåse opp et bildekk, men en ømfintlig kamerasensor liker det ikke. Kjøp en blåsebelg, enten på apotek eller i en kameraforretning hvis det er for flaut.

9260611[/snapback]

Jeg mente det ikke serriøst da dummen :p

Nei det er ikke flaut, men tror ikke jeg gidder å kjøpe noe, når jeg har clonestamp.

Lenke til kommentar

9260611[/snapback]

Nei det er ikke flaut, men tror ikke jeg gidder å kjøpe noe, når jeg har clonestamp.

9265095[/snapback]

Det vet jeg ikke helt om du får oss til å tro på. Kanskje du kan få noen til å handle for deg - blir slitsomt i lengden å fikse hvert eneste bilde....

Lenke til kommentar

9260611[/snapback]

9265095[/snapback]

Det vet jeg ikke helt om du får oss til å tro på. Kanskje du kan få noen til å handle for deg - blir slitsomt i lengden å fikse hvert eneste bilde....

9265158[/snapback]

mer irriterende, men fram til nå har en opprevet q-tips dugd til de 2 kornene som har nærmet seg sensoren, men mulig jeg tar til vett når d200 kommer i hus

Lenke til kommentar
Hei, jeg har det samme problemet, og har søkt etter litt informasjon om emnet på nettet. Der er det få anbefalinger om å bruke "blåsebelg-metoden", blant annet fordi du bare forskyver støvet. Her står det litt om dette, samt andre metoder for sensorrens:  http://www.bobatkins.com/photography/tutor...ensorclean.html. På Fotovideo frarådet de også dette. .

9268615[/snapback]

Jeg mistenker de som er kritisk til blåsebelg, har en dyrere løsning å selge deg.

En blåsebelg slites jo heller ikke...

Tom

Lenke til kommentar

Digitalkameraapoteket: www.elfa.se

Bruk renset nitrogen når du blåser på chipen. Det er dumt å suge inn fett, støv, fukt og så videre for å blåse dette ned på chipen. En nitrogenboks bør vare til noen hundre rensinger av DSLR.

F.eks

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2016127.htm

Hei, jeg har det samme problemet, og har søkt etter litt informasjon om emnet på nettet. Der er det få anbefalinger om å bruke "blåsebelg-metoden", blant annet fordi du bare forskyver støvet. Her står det litt om dette, samt andre metoder for sensorrens:  http://www.bobatkins.com/photography/tutor...ensorclean.html. På Fotovideo frarådet de også dette. .

9268615[/snapback]

Jeg mistenker de som er kritisk til blåsebelg, har en dyrere løsning å selge deg.

En blåsebelg slites jo heller ikke...

Tom

9268660[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...