Aak1 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hei jeg har et problem med mitt D80. Hver gang jeg tar bilder kommer det et rusk med. Men jeg ser det ikke i søkeren. Hvordan kan det være? Siden det jeg ser i søkeren er det samme som jeg tar bilde av. Er dette rusket i linsen eller objektivet? Den flyttet også på seg hvis jeg ristet kameraet o.l Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hvis det hadde sittet på mattskiven eller speilet hadde det ikke kommet med på bildet. Altså sitter det enten på objektivet (det er ikke sikkert du ser støvkorn i søkeren med maks blenderåpning) eller på sensoren. Sistnevnte er nok mest sannsynlig. Skaff en blåsebelg og prøv å blåse på selve sensoren med speilet oppe. Jeg husker ikke i farten hva du gjør for å låse speilet oppe, men det står beskrevet i manualen. Lenke til kommentar
makila Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Om du skal prøve å blåse på selve speilet, kan du gå i menyen å finne fram "lock-up mirror" eller noe i den duren. Det virker ikke om batteriet er under 70% eller noe sånt... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Gå på mirror lockup... selv får jeg ikke til å slå av funksjonen uten å skur av kameraet Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Skaff en blåsebelg og prøv å blåse på selve sensoren med speilet oppe. 9245571[/snapback] Hvor kan jeg skaffe meg en slik "blåsebelg" ? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Skaff en blåsebelg og prøv å blåse på selve sensoren med speilet oppe. 9245571[/snapback] Hvor kan jeg skaffe meg en slik "blåsebelg" ? 9246066[/snapback] Nørmaste fotobutikk Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Hvor er den? Fant ikkeno på google Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Det er bare en kraftig gummiballong med en plastmunning på som du blåser luft med. Fotovideo og Japan Photo har i hvert fall i butikken. Og du kan få kjøpt tilsvarende produkter på apoteket (da tiltenkt ørerens, men funker fint til kamera også). Du vil ha en uten børste på tuppen. Det eneste du skal gjøre er å blåse luft inn på sensoren, gjerne mens du holder kameraet pekende nedover. Og ikke berør noe på innsiden av kamerahuset. Hvis støvkornet ikke forsvinner av det så må du antagelig til med våtrens. Du kan få kjøpt våtrensesett som du kan bruke selv, men for å være helt ærlig så tror jeg du bør skaffe deg litt mer erfaring først Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Jeg har fortsatt garanti på kameraet, kjøpte det for bare noen uker siden. Så kan sikkert bare dra til japanfoto med det hvis det ikke forsvinner med blåsing. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg har fortsatt garanti på kameraet, kjøpte det for bare noen uker siden. Så kan sikkert bare dra til japanfoto med det hvis det ikke forsvinner med blåsing. 9246571[/snapback] Jeg gjorde det Nettopp fjerna noe rusk fra sensoren med q-tips Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Bildet viser typisk symptomer på at det sitter støv og rusk på sensoren. Slik kommer tydeligere frem når man kjører høye f verdier. Fin test metode er å sette innstillinger til f.20, evt boost opp ISO og skru ned lukkertid (evt bruk stativ) og så ta bilde mot lyseblå himmel eller hvit vegg/papir etc. Løsningen som noen nevner. 1. Gå inn i kamera menyen og finn mirror lockup/sensor cleaning. Velg dette og du hører klikk at speilet vippes opp og låses oppe. 2. Ta av objektivet og hold kameraet slik at objektivmunningen peker nedover slik at du får tyngdekraften til hjelp. Rett og slett større sjanse for at støvet detter ut og ikke bare virvler inne i huset. 3. Ta en blåsebelg som fås kjøpt på apotek (slik til ørerens) eller fotobutikker. Hold tuten opp mot objektive munningen på kamerahuset, men ikke stikk den langt inn. Trykk flere ganger på belgen slik at du blåser luft flere ganger inn mot sensoren. 4. Legg vekk blåsebelgen og sett på plass objektivet. 5. Skru av kameraet og speilet vippes automatisk ned igjen (evt les brukerveiledningen til kameraet ditt angående sensor cleaning). Om dette ikke løser problemet så må man nok ut med våtrens som nevnt av flere også. Dette er ett eget kapittel, men endel punkter er lik som prosedyren over. Men man må være enda mer forsiktig slik at man ikke skader sensoren. Er man veldig usikker om man vil ta sjansens på å prøve selv så lever kamera inn til service verksted. PS, støv på sensor er en vanligdags feil på alle DSLR. Det er masse støv i luften og samtidig genereres det støv inne i kamerahuset også som kan sette seg på sensor. Så om man får slikt på garanti/reklamasjon er ikke sikkert. Spørs også litt på hvor gammelt kamera er, f,eks har man hatt det 1 uke og ikke tatt av objektivet i det hele tatt i den perioden så blir det lettere å få ting på garanti/reklamasjon enn om kameraet er 1 år gammelt og tatt tusenvis med bilder. Håper dette hjelper deg og evt flere. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 PS, støv på sensor er en vanligdags feil på alle DSLR. Det er masse støv i luften og samtidig genereres det støv inne i kamerahuset også som kan sette seg på sensor. Håper dette hjelper deg og evt flere. 9247530[/snapback] Hva mener du med at "generes det støv inne i kamerahuset" ? Vet at støv som har kommet inn eller er der fra produksjonen kan flyttes rundt å legge seg på uønskede steder, men ikke at det "genereres" støv i huset ? Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Hva mener du med at "generes det støv inne i kamerahuset" ? Vet at støv som har kommet inn eller er der fra produksjonen kan flyttes rundt å legge seg på uønskede steder, men ikke at det "genereres" støv i huset ? 9247685[/snapback] Kan være støv fra produksjon som sitter i ett "hjørne" og løsner, men regner med at produksjons lokalene til Canon, Nikon og de andre der DSLR produseres er veldig rene områder. Det som derimot er mulig er de bevegelige delene som speil vippingen f.eks. Over tid så blir ting slitt og dermed løsner partikler som kan samle seg sammen og danne "støv". Husk også at når speilet vippes opp så blir det flytting av luft inne i huset, dette vil fort kunne flytte på partikler i luften der inne, evt ting som har lagt seg på vegger. Samt for å ikke glemme all elektronikken og de magnetfelt som dannes rundt der det er påsatt spenning, dette kan suge til seg bitte små partikler her og der (men som regel vil dette komme på en eller annen måte utenfra), når partiklene har samlet seg til "ett støvkorn" så kan det bli påvirket av luft i bevegelse. Men den interne støv genereringen er ubetydelig i forhold til det som kan komme utenifra. Så om man aldri tar av objektivet på huset sitt så vil det sørge for ett mest mulig rent system. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Støv kommer en ikke unna med DSLR! Jeg har gjort det til en vane å blåse bildebrikken ofte, uansett om jeg ser støv eller ikke. Da er det mindre sjanse for at støvet fester seg, og det er enklere å få det vekk. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Støv kommer det på sensor uansett hvor mye en prøver å unngå det, men det henger klart sammen med å bytte objektiv ofte. Hvis man absolutt vil unngå litt støv (som enkelt fjernes med belg) kan man prøve å unnlate å bytte objektiv. Det anbefales også å lever inn kamera for rens ca en gang i året. Selvfølgelig avhengig av bruks mengden osv. Koster 250,- for en rens hos JapanPhoto i Stavanger nå. c",) Endret 10. august 2007 av Marzo Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Ok. Takk for hjelpen alle sammen. Skal dra en tur på apoteket så snart som mulig Lenke til kommentar
kak Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 En slik "ørepumpe" ligger på 40-50 kroner på apoteket: Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 En slik "ørepumpe" ligger på 40-50 kroner på apoteket: 9251871[/snapback] Er tuten liten nok til at trykket blir samlet på et sted og man ikke trenger å kna den flat før det kommer nok? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Den ser mer enn kapabel nok. Koster en fjerdedel av hva en dedikert foto-blåser! Tom edit: justert prisantiydning (dvs. muligens en femtedel av prisen) Endret 11. august 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Litt OT, men noen som vet hva en øreblåser brukes til? Så jeg vte hva jeg faktisk ber om og hva de bak kassa tror om meg når jeg kjøper en? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå