krister461 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hei, vurderer etterhvert å kjøpe meg noen filtre. Hovedsaklig pola og et eller flere ND-grad. Men, håper etterhvert å få meg en del objektiver (har to så langt), og da er det kjedelig å måtte kjøpe et filtersett til hver. Jeg vil ihvertfall enda opp med minst to filterstørrelser. Derfor lurer jeg på om slot-in er noe å satse på. Noen som har erfaring med slike systemer? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Det er bedre å kjøpe filter til det største objektivet, og bruke stepringer til å få brukt de på de med mindre diameter. Når det gjelder firkantfiltre for holder så tror jeg Lee er bedre enn Cokin, men er ikke sikker på det. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Takker for svar. Jeg vil nok skaffe meg en vidvinkel-zoom på 77mm etthvert, så bør vel gå for filter og step-up ringer til 77mm. (Tenkte ikke på at det var et alternativ engang jeg.) Får ta meg en handletur på ebay-snart. Er det noe minus ved å gå for store filter og stepringer? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Er det noe minus ved å gå for store filter og stepringer? Ja, du kan ikke bruke solblender samtidig. Et *stort* minus i mine øyne... Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Hmm...det er sant... og, man ville vel fått samme problemer med slot-in / firkantfiltre...? crap...kanskje jeg må kjøpe en haug med filtre allikevel... :S Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 et spørsmål til...om jeg skulle gå for stepringer, må jeg går for f.eks. en 58-77-ring, eller kan jeg kjøpe et stepring-set og smekke på 4 step-ringer? (vil vel føre til at filteret kommer for langt fra objektivet) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Nei, da. Du får stepring i de størrelsene du trenger. Du trenger ikke en lang rekke ringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå