Gå til innhold

Commander mode på D80, kontra TTL ?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en liten oppdatering på forskjellen mellom å sette D80 til standard TTL blitz mode, kontra Commander mode (Built in Fash modus)

Greia er følgende; Jeg benytter en SB-600 som "slave" og har denne gjerne i hånda eller setter den på gulvet eller noe slikt for å fylle inn ekstra lys.

Da må jeg endre blits modus fra standard TTL til Commander mode. Først da trigger SB-600 og det gjør den fantastisk !

Hvorfor skru av Commander mode, selv om jeg ikke bruker slaveblits i enkelte tilfeller ?

Jeg har tatt noen bilder med D80 i Commander mode og slått av SB-600 og kan ikke skjønne at dette blir dønn likt som "TTL" eller er det noe jeg ikke har fått med meg mht. synkronisering etc ?

/L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg syns er utrolig er at innstillingene kan bli sendt fra kamera, gjennom luften og avfyres med de satte innstillingen bare en brøkdel av et sekund etter at utløseren er trykket ned...

9245211[/snapback]

He, he, ja du har rett i dette og Nikon for ganske mye credd for sitt siste blits styrings system. Jeg har aldri fått utbrendte bilder eller røde øyne, så noe genialt har de gjort. Det er synkronisering som er greia her.

Ingen formening om at Commander er dårligere enn TTL i "normal" modus dvs. med SB-600 skrudd av ?

/L

Lenke til kommentar
Jeg har tatt noen bilder med D80 i Commander mode og slått av SB-600 og kan ikke skjønne at dette blir dønn likt som "TTL" eller er det noe jeg ikke har fått med meg mht. synkronisering etc ?

/L

9244941[/snapback]

Får du ikke da et bilde som er like undereksponert som om du ikke brukte blits? Det får i hvertfall jeg hvis ikke SB600'en min fyrer av når D80'en er i commandermode (og den innebygde blitsen er deaktivert i menyen).

Hvis du i tillegg skal ha den innebygde til å fyre av på vanlig måte i tillegg så blir det jo noe annet...

Eller er det noe her jeg ikke skjønte i spørsmålet kanskje?

Endret av Renzir
Lenke til kommentar

/L

9244941[/snapback]

Får du ikke da et bilde som er like undereksponert som om du ikke brukte blits? Det får i hvertfall jeg hvis ikke SB600'en min fyrer av når D80'en er i commandermode (og den innebygde blitsen er deaktivert i menyen).

Hvis du i tillegg skal ha den innebygde til å fyre av på vanlig måte i tillegg så blir det jo noe annet...

9245354[/snapback]

#(og den innebygde blitsen er deaktivert i menyen)."

Muligens jeg skjønner litt mere nå, jeg har innebygd blits på, for det er den som trigger SB-600 via en lys sensor. Det er mulig at jeg kan skru den av, men da triigger vel ikke SB-600 ( må da ha en egen kabel eller en blitsmodul som sender signal til SB-600) Right ?

/L

Lenke til kommentar

/L

9244941[/snapback]

9245354[/snapback]

#(og den innebygde blitsen er deaktivert i menyen)."

Muligens jeg skjønner litt mere nå, jeg har innebygd blits på, for det er den som trigger SB-600 via en lys sensor. Det er mulig at jeg kan skru den av, men da triigger vel ikke SB-600 ( må da ha en egen kabel eller en blitsmodul som sender signal til SB-600) Right ?

/L

9245441[/snapback]

Jeg er ikke noe teknisk geni, men det er bare å deaktivere den interne blitsen. Den blinker alikevel (synlig for øyet), men dette gjør ikke noe med eksponeringen av bildet. Er det mørkt inne så blir bildet svart hvis ikke SB600'en står på når den interne blitsen sender sitt "lyssignal" til slaven.

Sikkert noen litt mer "opplyste" som vet hvordan dette funker. Men uansett, det funker kjempebra. Kan lage mye morsomt kun med en eller flere slaveblitser plassert riktig...

Lenke til kommentar

Den innebyggede blitsen blinker i command mode, men ikke kraftig, kun slik at SB600/800 kan motta signalene.

Sitter med kamera og prøver nå..

Med blitsen i commander mode og SB600 slått av blir bildet kraftig undereksponert i forhold til TTL blits eller SB600 på.

Lenke til kommentar
Den innebyggede blitsen blinker i command mode, men ikke kraftig, kun slik at SB600/800 kan motta signalene.

Sitter med kamera og prøver nå..

Med blitsen i commander mode og SB600 slått av blir bildet kraftig undereksponert i forhold til TTL blits eller SB600 på.

9245799[/snapback]

Hmm, må ta noen flere bilder for å sjekke, men dette høres fornuftig ut ;)

/L

EDIT: Tror du har rett !

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet kan den interne blitzen på kameraet også bidra til eksponeringen på D80. Du kan med andre ord bruke blitzen i commander mode selv om SB-600-en er skrudd av. I commander-menyen kan du vel stille styrken på den interne blitzen og eventuelle eksterne blitzer individuelt.

På D70 og andre eldre modeller var ikke dette mulig, og som nevnt ville bildet bli rimelig mørkt når du brukte commander mode uten andre blitzer tilkoblet.

Nikon har fått mye velfortjent skryt for CLS-systemet ja, og det er virkelig en fryd å jobbe med når man kommer over den første læringskurven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...