OlaPirat Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Har ikke tenkt over det før, men når jeg slipper rattet på båten drar båten og rattet over mot venstre. Skal dette justeres med sink-anoden på drevet? Er en 120HK Mercruiser med et MR-drev (Det som kom før alpha-one). Er ikke gjerrig, men vil ikke eventuelt en slik justering dra mer bensin enn om den anoden er justert rett i forhold til drevet. Dette blir kanskje uvesentlig i forhold til vannmotstand på resten av skroget. Er det derfor den heter trim-anode fordi den skal trimme styringen på drevet? Opprinnelig trodde jeg den lille sink-anoden kun var rust-beskyttelse, men det er kanskje feil. Endret 9. august 2007 av olapirat Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Sinkanoden er både mot rust og trim Den skal nok ikke stå rett! det er bare og prøve seg frem, Den gir ikke merkbart forskjell på forbruket! Tenk deg hvor mye motstand det er i selve drevet ditt! Og Hvis jeg ikke tar helt feil drar propellen mot klokka? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Ikke når han rygger Men jeg tviler på at forbruket at bensin reduseres ved at du flytter den. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Ikke når han rygger 9255806[/snapback] "Bakker" heter det! Du parkere ikke båten ved brygga også vel vbjornevik... (sry 2 pils for mye) Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Ikke når han rygger 9255806[/snapback] "Bakker" heter det! Du parkere ikke båten ved brygga også vel vbjornevik... (sry 2 pils for mye) 9259575[/snapback] Nei, jeg fortøyer Altså etter jeg har lagt inntil Når man setter en bil i revers, rygger man.. Når man setter en båt i revers rygger man Man setter ikke båten i bakker men. ja, jeg vet det heter å bakke.. Men da går propellen motsatt vei.. Du ødelegger poenget mitt Endret 11. august 2007 av vbjornevik Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 hihi, og tråden hans blir ødelagt med tøys Sry allesammen. Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Ser at tråden har tatt av litt ja, men jeg fikk det svaret jeg håpet på. Altså at sink-anoden skal rette opp styringa så den ikke trekker mot ene siden, og at bensinforbruket ikke endres (ihvertfall ikke merkbart.) Takker. Og ja, man setter en båt i revers, men ikke for å rygge. Man bakker når båten står i revers Når jeg er på vannet sier jeg også rygge selv om dette er feil. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Når bilen står på tomgang (iallfall her oppe i nord) så bakker den... Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 hvis vi bakker med en bil, triller vi ned en bakke (slengord) Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Det blir vel det samme som å spørre om det hjelper å ha en tannkremtube teipet på venstre eller høyre side av hodet når man løper seg en tur. Jeg ville nå helst brukt den for å forhindre hull og karies i tenna. Du vil vel ikke ha hull og karies på drevet ditt? eller skjell og baktus gress? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Dette har ingenting med sinkanoder eller diverse Ekkolodd-givere å gjøre, de måtte i så fall vært ganske så store. Dette kan justeres på påhengsmotorer ved å løsne/teite en mutter på siden av stammen, like nedenfor motoropphenget. Det bør også kunne lå seg justere på din motor/giroppheng. Ett annet alternativ kan våre at drevet er montert skjevt på båten, eller att båten i seg selv kan ha skjevheter, dette vet sikkert du best selv, men en sinkanode skal ha betraktelige dimensjoner for å dra en båt til siden. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Dette har ingenting med sinkanoder eller diverse Ekkolodd-givere å gjøre, de måtte i så fall vært ganske så store. Dette kan justeres på påhengsmotorer ved å løsne/teite en mutter på siden av stammen, like nedenfor motoropphenget. Det bør også kunne lå seg justere på din motor/giroppheng. Ett annet alternativ kan våre at drevet er montert skjevt på båten, eller att båten i seg selv kan ha skjevheter, dette vet sikkert du best selv, men en sinkanode skal ha betraktelige dimensjoner for å dra en båt til siden. 9268898[/snapback] Sinkanodene på mindre utenbordsmotorer er ofte formet som en finne som står der i stedet for kavitasjonfinnen som er på større motorer, står de skjeivt kan de medføre at båten drar seg til siden..... Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 båten drar seg også ofte til den siden som propellen snurrer må du huske enkelte båter merker du det mer en andre Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Dette har ingenting med sinkanoder eller diverse Ekkolodd-givere å gjøre, de måtte i så fall vært ganske så store. Dette kan justeres på påhengsmotorer ved å løsne/teite en mutter på siden av stammen, like nedenfor motoropphenget. Det bør også kunne lå seg justere på din motor/giroppheng. Ett annet alternativ kan våre at drevet er montert skjevt på båten, eller att båten i seg selv kan ha skjevheter, dette vet sikkert du best selv, men en sinkanode skal ha betraktelige dimensjoner for å dra en båt til siden. 9268898[/snapback] Sinkanodene på mindre utenbordsmotorer er ofte formet som en finne som står der i stedet for kavitasjonfinnen som er på større motorer, står de skjeivt kan de medføre at båten drar seg til siden..... 9269495[/snapback] Har ikke vært formet slik på noen av mine påhenger siden ca 1970, ca 10 - 12 stk. Riktignok har du rett til dels når det gjelder noen større påhengere. Som oftes er de formet som en mutterhode, runde riktignok, siden utenbordsmoterens stamme/girhus er såpass smal avhengig av hk størrelse selvfølgelig, vil de uansett ikke komme langt fra båten midte, har selv hatt 2 kg sink-klosser sidemontert på en eldre tresjark, i tillegg diverse givere og kjølerør for ferskvann, sidemontert under bunn, dette har ikke dratt båten til side, men her kan styringas treghet være avgjørende. Uansett vil styringas treghet som oftes kunne justeres, det vil riktignok bli tyngre å styre avhengig av styresystem, dette gjelder også justerings-skrue for treghet i selve gir/motor oppheng. Dette vil fungere mye bedre enn å demontere orginalmonterte? sinkanoder, borre nye hull for nye monteringer osv. osv. Anbefaler deg ikke å avmontere sinkanodene. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 På 3 av de siste motorene jeg har hatt har sinkanoden vært formet som en finne, yamaha 30hk 3-syl, suzuki 30hk 3-syl og mariner 60hk....... På evinrude 40hk 2-sylen min er det i stedet for en finne i aluminium, og 2 store sinkanoder, begge over kavitasjonsplata. Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Jeg vet at dette startet som et spørsmål, men siden jeg får så mye rare svar så har jeg sjekket litt selv. Beskrivelsen til originaldelen sier følgende: Trim tab used for steering and to stop or slow down electrical errosion of outdrive. Dette taler vel for seg selv vil jeg tro. Finnen er ca 10cm lang og lar seg rotere ved å løsne mutteren som holder den fast. Teknisk tegning av drevet finnes her hvis interresant: http://www.sterndrive.info/sterndriveparts...r_gearcase.html Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Kjøp en motor til, og sett ved siden av... så får du propellene til å gå mot hverandre.... Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Opprinnelig trodde jeg den lille sink-anoden kun var rust-beskyttelse, men det er kanskje feil. 9244583[/snapback] Som du selv har sjekket, det er feil. Ja det er for justering av styring, og ser at det også er sink hos deg. Forøverig er det slik på mange motorer. Min nye mercury er kun ror, sink andre steder på motoren. Jeg vet at dette startet som et spørsmål, men siden jeg får så mye rare svar så har jeg sjekket litt selv. Beskrivelsen til originaldelen sier følgende: Trim tab used for steering and to stop or slow down electrical errosion of outdrive. Dette taler vel for seg selv vil jeg tro. Finnen er ca 10cm lang og lar seg rotere ved å løsne mutteren som holder den fast. Teknisk tegning av drevet finnes her hvis interresant: http://www.sterndrive.info/sterndriveparts...r_gearcase.html 9346642[/snapback] Ja ser det her at del 42 er både ror og sink hos deg. Så da er det bare å løsne skruen og justere i vei. Men husk på det sinkanoder skal skiftes når de er redusert ca 1/3 del av størrelsen. Endret 24. august 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå