Gå til innhold

Båten drar til venstre - justeres med anoden?


Anbefalte innlegg

Har ikke tenkt over det før, men når jeg slipper rattet på båten drar båten og rattet over mot venstre. Skal dette justeres med sink-anoden på drevet? Er en 120HK Mercruiser med et MR-drev (Det som kom før alpha-one).

 

Er ikke gjerrig, men vil ikke eventuelt en slik justering dra mer bensin enn om den anoden er justert rett i forhold til drevet. Dette blir kanskje uvesentlig i forhold til vannmotstand på resten av skroget.

 

Er det derfor den heter trim-anode fordi den skal trimme styringen på drevet? Opprinnelig trodde jeg den lille sink-anoden kun var rust-beskyttelse, men det er kanskje feil.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke når han rygger :)

9255806[/snapback]

:rofl: "Bakker" heter det! Du parkere ikke båten ved brygga også vel vbjornevik... (sry 2 pils for mye) :lol:

9259575[/snapback]

 

Nei, jeg fortøyer :thumbup:

Altså etter jeg har lagt inntil :)

Når man setter en bil i revers, rygger man.. Når man setter en båt i revers rygger man :)

Man setter ikke båten i bakker :)

men. ja, jeg vet det heter å bakke..

Men da går propellen motsatt vei.. Du ødelegger poenget mitt :hrm::tease:

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar

Ser at tråden har tatt av litt ja, men jeg fikk det svaret jeg håpet på. Altså at sink-anoden skal rette opp styringa så den ikke trekker mot ene siden, og at bensinforbruket ikke endres (ihvertfall ikke merkbart.)

 

Takker.

 

Og ja, man setter en båt i revers, men ikke for å rygge. Man bakker når båten står i revers :)

 

Når jeg er på vannet sier jeg også rygge :) selv om dette er feil.

Lenke til kommentar

Det blir vel det samme som å spørre om det hjelper å ha en tannkremtube teipet på venstre eller høyre side av hodet når man løper seg en tur. Jeg ville nå helst brukt den for å forhindre hull og karies i tenna. Du vil vel ikke ha hull og karies på drevet ditt? eller skjell og baktus gress?

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med sinkanoder eller diverse Ekkolodd-givere å gjøre, de måtte i så fall vært ganske så store.

 

Dette kan justeres på påhengsmotorer ved å løsne/teite en mutter på siden av stammen, like nedenfor motoropphenget.

 

Det bør også kunne lå seg justere på din motor/giroppheng.

 

Ett annet alternativ kan våre at drevet er montert skjevt på båten, eller att båten i seg selv kan ha skjevheter, dette vet sikkert du best selv, men en sinkanode skal ha betraktelige dimensjoner for å dra en båt til siden.

Lenke til kommentar
Dette har ingenting med sinkanoder eller diverse Ekkolodd-givere å gjøre, de måtte i så fall vært ganske så store.

 

Dette kan justeres på påhengsmotorer ved å løsne/teite en mutter på siden av stammen, like nedenfor motoropphenget.

 

Det bør også kunne lå seg justere på din motor/giroppheng.

 

Ett annet alternativ kan våre at drevet er montert skjevt på båten, eller att båten i seg selv kan ha skjevheter, dette vet sikkert du best selv, men en sinkanode skal ha betraktelige dimensjoner for å dra en båt til siden.

9268898[/snapback]

Sinkanodene på mindre utenbordsmotorer er ofte formet som en finne som står der i stedet for kavitasjonfinnen som er på større motorer, står de skjeivt kan de medføre at båten drar seg til siden.....

Lenke til kommentar
Dette har ingenting med sinkanoder eller diverse Ekkolodd-givere å gjøre, de måtte i så fall vært ganske så store.

 

Dette kan justeres på påhengsmotorer ved å løsne/teite en mutter på siden av stammen, like nedenfor motoropphenget.

 

Det bør også kunne lå seg justere på din motor/giroppheng.

 

Ett annet alternativ kan våre at drevet er montert skjevt på båten, eller att båten i seg selv kan ha skjevheter, dette vet sikkert du best selv, men en sinkanode skal ha betraktelige dimensjoner for å dra en båt til siden.

9268898[/snapback]

Sinkanodene på mindre utenbordsmotorer er ofte formet som en finne som står der i stedet for kavitasjonfinnen som er på større motorer, står de skjeivt kan de medføre at båten drar seg til siden.....

9269495[/snapback]

 

Har ikke vært formet slik på noen av mine påhenger siden ca 1970, ca 10 - 12 stk.

Riktignok har du rett til dels når det gjelder noen større påhengere.

 

Som oftes er de formet som en mutterhode, runde riktignok, siden utenbordsmoterens stamme/girhus er såpass smal avhengig av hk størrelse selvfølgelig, vil de uansett ikke komme langt fra båten midte, har selv hatt 2 kg sink-klosser sidemontert på en eldre tresjark, i tillegg diverse givere og kjølerør for ferskvann, sidemontert under bunn, dette har ikke dratt båten til side, men her kan styringas treghet være avgjørende.

 

Uansett vil styringas treghet som oftes kunne justeres, det vil riktignok bli tyngre å styre avhengig av styresystem, dette gjelder også justerings-skrue for treghet i selve gir/motor oppheng.

 

Dette vil fungere mye bedre enn å demontere orginalmonterte? sinkanoder, borre nye hull for nye monteringer osv. osv.

 

Anbefaler deg ikke å avmontere sinkanodene.

Lenke til kommentar

Jeg vet at dette startet som et spørsmål, men siden jeg får så mye rare svar så har jeg sjekket litt selv.

 

Beskrivelsen til originaldelen sier følgende:

Trim tab used for steering and to stop or slow down electrical errosion of outdrive.

 

Dette taler vel for seg selv vil jeg tro.

 

Finnen er ca 10cm lang og lar seg rotere ved å løsne mutteren som holder den fast.

 

Teknisk tegning av drevet finnes her hvis interresant:

http://www.sterndrive.info/sterndriveparts...r_gearcase.html

Lenke til kommentar
Opprinnelig trodde jeg den lille sink-anoden kun var rust-beskyttelse, men det er kanskje feil.

9244583[/snapback]

Som du selv har sjekket, det er feil. Ja det er for justering av styring, og ser at det også er sink hos deg. Forøverig er det slik på mange motorer. Min nye mercury er kun ror, sink andre steder på motoren.

 

Jeg vet at dette startet som et spørsmål, men siden jeg får så mye rare svar så har jeg sjekket litt selv.

 

Beskrivelsen til originaldelen sier følgende:

Trim tab used for steering and to stop or slow down electrical errosion of outdrive.

 

Dette taler vel for seg selv vil jeg tro.

 

Finnen er ca 10cm lang og lar seg rotere ved å løsne mutteren som holder den fast.

 

Teknisk tegning av drevet finnes her hvis interresant:

http://www.sterndrive.info/sterndriveparts...r_gearcase.html

9346642[/snapback]

Ja ser det her at del 42 er både ror og sink hos deg.

Så da er det bare å løsne skruen og justere i vei.

Men husk på det sinkanoder skal skiftes når de er redusert ca 1/3 del av størrelsen.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...