Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

drømmer mye, hva er grunnen?


ecko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Det er veldig lyst for tiden. Kanskje dette gjør at man har mer REM-søvn. Ren synsing fra min side, men jeg syns det høres logisk ut. Jeg også drømmer mye mer i sommerhalvåret enn vinterhalvåret.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Ettersom det er/var sommerferie, så går jeg ut i fra at du sover til du våkner, og ikke til du blir vekt av en alarm eller lignende. Når man blir vekt av en alarm, blir man revet ut av dyp NREM-søvn. Sover man til kroppen selv våkner, vil den siste halvtimen være REM-søvn. Det er i REM-stadiet av søvnen man drømmer mest.

 

Igjen, ren synsing fra min side.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
jeg har begynt å drømme veldig mye. noen som aner hvorfor slikt skjer?

9244352[/snapback]

Fordi du sover :)

 

Enda et problem løst av Latterkongen :)

9248229[/snapback]

 

men ellers når jeg sover så drømmer jeg ikke like mye som jeg haar begynt å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg tror du drømmer like mye, men fordi det er lyst bidrar det til at du våkner midt på natta etter REM-søvn mye oftere enn vanlig. Pleier du å våkne opp midt på natta, eller er det bare sånn at du husker mange drømmer når du våkner opp om morgenen? Om sistnevnte vil jeg tro du heller har mer intense drømmer.

Lenke til kommentar

Tror neppe du drømmer mye mer enn før, men du husker mer av drømmene dine. Ofte sier mange at de ikke drømmer noe særlig, men faktisk så er det sånn at man drømmer hver eneste natt gjennom hele livet. Det er en god grunn til at drømming ikke har blitt genetisk nedarvet gjennom evolusjonen, nemlig fordi man dør hvis man ikke drømmer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Eg drøymer for lite, synest eg. Eg drøymer nesten aldri. :hrm:

 

Edit: Det er kult å "bestemme" kva ein skal drøyme, det gjorde eg for ikkje altfor lenge sidan.

9244499[/snapback]

Åssen fikk du til det? Var noe om drømmepåvirking i ilustrert vitenskap en gang...

9596605[/snapback]

 

Kalles Lucid Dreams, og kan læres opp.

 

Just fucking google it.

 

Ang REM søvn, hvis jeg våkner 2 timer før skolen, og sover da 1,5 time får jeg grise bra søvn, noen spes grunn ?

Lenke til kommentar
Eg drøymer for lite, synest eg. Eg drøymer nesten aldri. :hrm:

 

Edit: Det er kult å "bestemme" kva ein skal drøyme, det gjorde eg for ikkje altfor lenge sidan.

9244499[/snapback]

Åssen fikk du til det? Var noe om drømmepåvirking i ilustrert vitenskap en gang...

9596605[/snapback]

Ein kan ikkje velje sjølv om ein skal "bestemme" over drøymen sin, men loathsome skreiv i ein annan tråd at ein kan trene seg til å kunne bestemme over drøymen sin, eller ha "Lucid Dreaming" som det heiter. Korleis veit eg ikkje, om du må gjere noko før du sovner/leggjer deg eller om det skjer oftare. Det har skjedd meg ein eller to gongar i år trur eg.

 

Eller kan du sjekke denne tråden som eg oppretta: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=838383&hl=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...