waerg34g Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hei, Litt usikker på om dette er rett forum, men tror det. Det jeg er ute etter er å få samlet all musikk (mest mp3, noe wma) på en "server". Denne ønsker jeg så å koble til stereoanlegget via lydkort slik at jeg kan få musikken ut her uten å måtte streame via trådløst. Dog vil jeg gjerne ha mulighet til å streame filene til de andre maskinene, men funksjonalitet ala fildeling i Windows er nok. Men, jeg gjerne kontrollere denne serveren fra laptopen, slik at jeg slipper å ha skjerm, tastatur osv stående i stua og kan få gjemt serveren best mulig. Hardwaren er stort sett på plass, men jeg er usikker på hva jeg kan benytte av software. Resten av maskinene kjører XP (og OSX), blir ikke Vista med det første. Summa summarum: - Må kunne spille musikk, helst mp3 og wma, men må jeg konvertere så går nok det. - Må kunne fjernstyres via nettverk, fra XP. - Må dele filene på nettverket. - Fint om den også kan spille film, men dette er ikke noe must. - Vil kjøre på et Asus hovedkort med 512MB minne og en Athlon 1800+ Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Veldig enkelt. Vanlig fildeling i windows xp og remote desktop. husk å kryss av for at lyd skal spilles av på vertsmaskinen (mp3 serveren) når du kobler deg på via remote desktop klienten. Da får du full kontroll over pcen uten at den trenger å ha skjerm koblet til. Men hva mener du med "Fint om den også kan spille film"? Hva er poenget med å spille av film om du ikke skal ha koblet til skjerm? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Det er ikke akkurat det du spør om, men har du sett på Squeezebox fra www.slimdevices.com eller noen tilsvarende produkter? Utrolig bra og enkelt. Endret 9. august 2007 av Panter Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Veldig enkelt. Vanlig fildeling i windows xp og remote desktop. husk å kryss av for at lyd skal spilles av på vertsmaskinen (mp3 serveren) når du kobler deg på via remote desktop klienten. Mente å huske at remote desktop kun finnes for XP Pro... Hvis jeg kan kjøre dette via XP Home er det et alternativ. Dog hadde det vært fint med andre alternativer, da jeg ikke har flere lisenser.. Da får du full kontroll over pcen uten at den trenger å ha skjerm koblet til. Men hva mener du med "Fint om den også kan spille film"? Hva er poenget med å spille av film om du ikke skal ha koblet til skjerm? 9244059[/snapback] Vil i såfall bli koblet til tv-en. Men dette er et prosjekt lenger frem i tid, så det er ikke et must. Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Kan bruke realvnc for å styre XP Home, installere server del på maskinen du vill fjernstyre og viewer på den du skal fjernstyre fra. Link. www.realvnc.com Endret 10. august 2007 av ChRiStiAn^ Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Det er ikke akkurat det du spør om, men har du sett på Squeezebox fra www.slimdevices.com eller noen tilsvarende produkter? Utrolig bra og enkelt. 9246672[/snapback] Har kikket på dette, men prisen er en liten hindring. Siden jeg forsåvidt har hardwaren jeg trenger tenkte jeg å forsøke å nyttiggjøre meg denne i første omgang. Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Kan bruke realvnc for å styre XP Home, installere server del på maskinen du vill fjernstyre og viwer på den du skal fjernstyre fra. 9248142[/snapback] Hørtes interessant ut. Skal sjekke ut denne. Takker Lenke til kommentar
T2000 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Holder på med noe av det samme for å kunne styre/streame/laste ned musikk fra en sentral server. En enkel måte å kontrolere musikken som kjøres rett på serveren fra laptop er å kjøre Winamp med webserver-plugin på musikkserveren. Dette er alternativet mitt hvis du vil styre musikken som kjører lyden ut fra lydkort på serveren. Har selv testet med Wawi plugin. Fungerer enkelt ved at du åpner nettleser på den maskinen du ønsker å styre Winamp med. Fungerer kjempebra å styre via laptop og også pda. Selv om Wawi plugin ikke er av ny dato fungerer denne uten problemer med siste utgave av Winamp. (Windows) For streaming har jeg testet Vibe Streamer. Dette er en enkel og lett konfiguererbar server som lar deg opprette ulike brukere og rettigheter til disse. Denne streamer musikken i nettleser og er nok den som er lettest å sette opp. (Windows) En mer avansert server for musikksamlingen er kplaylist. Denne installeres på en webserver med php/MySql, og har masse muligheter med hensyn til brukere. Her kan du bestemme ulike nivåer, eks streaming, nedlasting, hastighet mm pr bruker/brukergrupper. kplaylist har en filbrowser som lar brukerne bla i kataloger som i vanlig filbehandler, i tillegg indekserer den musikken og har en bra søkemotor og også organisering av musikk etter kategori. Eneste jeg har å utsette på denne er musikk ikke kan legges til en spilleliste som er aktiv. (Windows/Linux) Uansett er dette min favoritt. Anbefales på det sterkeste. Alternativene jeg har nevnt bruker nettleser for styring/streaming/nedlasting som gjør det enkelt å benytte disse. Ingen VNC-sw eller remote desktop er nødvendig for å kjøre, og dermed er det fullt mulig for andre brukere evt å bruke musikkservern som vanlig pc. Håper dette kunne være til hjelp. -TD Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg har multimedia-boksen koblet til stereoanlegget. Denne styrer jeg bare via VNC. Kjører GNU/Linux, så jeg starter en egen VNC-sesjon der musikkavspilleren ligger. Siden det er en egen sesjon jeg bruker, kan en annen bruke maskinen samtidig uten å forstyrre musikkavspillingen, men nå er det bare jeg som bruker alt uansett. Fungerer utmerket. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg bruker MP3Blaster på Linux. Det er en konsollavspiller som jeg SSH-er meg inn for å bruke. Voila, jeg kan styre musikken stua i Norge fra et hotellrom i Bangkok. Alt som kreves er en browser med Java. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå