Heilage Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Ah. Da skjønner jeg. (Jeg har kun brukt Windows og OS X før, har aldri gått så dypt inn i nettverkskonfigurasjon før) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Ah. Da skjønner jeg. (Jeg har kun brukt Windows og OS X før, har aldri gått så dypt inn i nettverkskonfigurasjon før) 9245131[/snapback] Det er noe du like gjerne kan venne deg til med Solaris. Men det er bare sunt, det lærer deg til å bli en bedre sysadmin. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Jeg får lære mens jeg holder på. Nå er filen lagret med den informasjonen som trengtes. Hvordan får jeg det til å tre i kraft? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 gateway skal da ikke stå i resolv.conf? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg får lære mens jeg holder på. Nå er filen lagret med den informasjonen som trengtes. Hvordan får jeg det til å tre i kraft? 9245146[/snapback] Forhåpentligvis skal du kunne surfe på nettet allerede nå. Men hvis ikke, kan du jo for enkelhets skyld prøve deg med en reboot. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 gateway skal da ikke stå i resolv.conf? 9245157[/snapback] Nei, gateway er ikke nødvendig i resolv.conf. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Ikke nødvendig, nei, men er heller ikke mulig å spesifisere gateway der såvidt jeg vet. (man resolv.conf gir ikke et ord om gateway, ihvertfall). Så om man putter inn den linja der, vil den jo ikke gjøre noen verdens ting, i verste fall kan man få en feilmelding. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Som forventet ga det null resultat, selv etter en reboot. Jeg begynner virkelig å lure på om dette er verdt ZFS. Endret 9. august 2007 av Heilage Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Prøv å skrive "route add default 10.0.0.1 1" i terminalen, og se om du da har nett. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Som forventet ga det null resultat, selv etter en reboot. Jeg begynner virkelig å lure på om dette er verdt ZFS. 9245253[/snapback] Hadde du fylt inn dette under installasjonen ville det spart en del arbeid. List opp hva du har så langt, innhold i resolv.conf, hvilken IP du har satt på boksen osv. Nettverkskortet ditt er i hvert fall støttet, det så jeg i stad. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Prøv å skrive "route add default 10.0.0.1 1" i terminalen, og se om du da har nett. 9245317[/snapback] Fortsatt ingenting. Hvordan skrur man av DHCP? (Det er fortsatt aktivert) Hadde du fylt inn dette under installasjonen ville det spart en del arbeid. List opp hva du har så langt, innhold i resolv.conf, hvilken IP du har satt på boksen osv. Nettverkskortet ditt er i hvert fall støttet, det så jeg i stad. 9245329[/snapback] Jeg hadde valget mellom å fylle inn rett informasjon under installasjon og ikke komme videre, og å fylle inn noe random og få installert det. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Fortsatt ingenting. Hvordan skrur man av DHCP? (Det er fortsatt aktivert) Hadde du fylt inn dette under installasjonen ville det spart en del arbeid. List opp hva du har så langt, innhold i resolv.conf, hvilken IP du har satt på boksen osv. Nettverkskortet ditt er i hvert fall støttet, det så jeg i stad. 9245329[/snapback] Jeg hadde valget mellom å fylle inn rett informasjon under installasjon og ikke komme videre, og å fylle inn noe random og få installert det. 9245372[/snapback] Ok, så problemet er at DHCP er aktivert. Gå inn i terminal og gjør følgende: # cd /etc/init.d # ls -al | more Se om du ser en fil som heter dhcp eller noe sånt. Finner du den/de skal du gjøre dette: chmod 644 *dhcp* Se om dette hjelper. Edit: det enkleste kan være å prøve å installere på nytt. Du skriver inn riktige verdier på riktig sted. Da velger du fast IP, setter riktig gateway og setter DNS manuelt "specify one". Du får en feilmelding, men denne kan du fint trykke OK/Accept på og gå videre. Endret 9. august 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Sjekk også hva 'ifconfig -a' gir deg. Default gateway settes vel i fila /etc/defaultrouter ? I tillegg skal du ha en fil som heter /etc/hostname.xxx hvor du kan spesifisere IP-adresse (en slik fil for hvert NIC) Endret 9. august 2007 av Langbein Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 @Langbein: dette er riktig. Husket bare ikke alle disse config-filene, fordi jeg har kunnet definere dette allerede ved installasjon. Han gjorde en ifconfig -a i stad, og da fikk han 10.0.0.5, noe som er riktig i forhold til den IP-serien han bruker. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Jeg har tatt meg vann over hodet og avslutter med dette Solaris-prosjektet. Jeg tar det opp igjen når jeg har brukt andre, lettere distroer en stund og har lært meg hvordan jeg bruker konsollen skikkelig og slikt. Takk for all hjelp jeg fikk. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg har tatt meg vann over hodet og avslutter med dette Solaris-prosjektet. Jeg tar det opp igjen når jeg har brukt andre, lettere distroer en stund og har lært meg hvordan jeg bruker konsollen skikkelig og slikt. Takk for all hjelp jeg fikk. 9245559[/snapback] Dumt at du ikke fant ut av det. Litt synd at dette skal stoppe deg. Du var jo så nær ved å klare det. Men det er nok lurt med mer erfaring før du kaster deg inn i Solaris. Hvis målet er å ta i bruk Solaris på sikt bør du ikke basere deg på pek-og-klikk. Bruk en distro der det er naturlig at du konfigurerer litt på egen hånd. Det er slik du lærer best, ved å bruke systemet aktivt. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg har tatt meg vann over hodet og avslutter med dette Solaris-prosjektet. Jeg tar det opp igjen når jeg har brukt andre, lettere distroer en stund og har lært meg hvordan jeg bruker konsollen skikkelig og slikt. Når du først har Solaris inne, kunne du jo sjekket om alle diskene funker som de skal og du får ZFS opp og gå. Men ellers er jeg enig i at det er enklere å sette opp nettverk når du installerer - da får du "jumpstart" og slipper så mye manuell knoting etterpå. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Når du først har Solaris inne, kunne du jo sjekket om alle diskene funker som de skal og du får ZFS opp og gå. Men ellers er jeg enig i at det er enklere å sette opp nettverk når du installerer - da får du "jumpstart" og slipper så mye manuell knoting etterpå. 9245658[/snapback] Det er jeg enig i. Selv om du ikke får opp nettverket, er det ingen ting i veien for å prøve å finne ut av hvordan du setter opp diskene i et ZFS-pool. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Heilage, kan anbefale at du begynner å bruke Debian, forstår det godt, for så å gå litt over til Slackware, forstå systemet (Slackware er den GNU/Linux-distroen som ligner mest på UNIX), og når du kan sette opp et Slackware system uten noe trøbbel så kan du prøve deg mer på Solaris! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Heilage, kan anbefale at du begynner å bruke Debian, forstår det godt, for så å gå litt over til Slackware, forstå systemet (Slackware er den GNU/Linux-distroen som ligner mest på UNIX), og når du kan sette opp et Slackware system uten noe trøbbel så kan du prøve deg mer på Solaris! 9248318[/snapback] Skal man f.eks. bruke Slackware er det ingen vits i å gå på Debian først. Slackware er faktisk blitt såpass enkelt at man ikke trenger å gå om Debian for å lære seg Slackware. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå