Gå til innhold

BSD/UnixHjelp en nybegynner i Solaris 10

Anbefalte innlegg

@Langbein: det beste er faktisk å lære seg vi siden vi finnes så å si over alt, uansett om det er GNU/Linux, *BSD eller UNIX. Når jeg skal redigere config-filer bruker jeg bare teksteditoren vi.

9244594[/snapback]

Det er greit å kunne den, særlig å vite hvordan man kommer seg ut av den om man skulle ufrivillig havne inni vi en gang :D

Men ellers bruker jeg den ikke nei, da den er unødvendig komplisert for enkle oppgaver. Selv en primitiv editor som nano gjør stort sett jobben bedre. Men nok om det, kan ikke starte noen editor-flameware :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okei, jeg kan nå endre filen. Jeg vet hva slags gateway nettverket har, og jeg vet hvilke IP-adresser routeren min deler ut, samt domene på nettverket. Hva mer trenger jeg å vite, og hvordan får jeg det inn i konfigurasjonen?

9244680[/snapback]

Da vet du egentlig det du trenger å vite. Så fyller du inn informasjonen på den formen jeg har oppgitt tidligere, og så skal du være i mål der.

Lenke til kommentar

Du kan jo lett sjekke adresser og slikt på en annen PC i nettverket ditt. Linux bruker mer eller mindre samme oppsett som Solaris, og i Windows kan du sjekke med kommandoen "ipconfig /all".

Ellers så kan du logge inn på rutern din og sjekke der.

Gateway er sikkert 10.0.0.1, evt. 192.168.1.1.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...