Gå til innhold

BSD/UnixHjelp en nybegynner i Solaris 10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk det til nå. Synes det er ulogisk at man ikke kan se en * for et tegn.

Burde man bruke Java eller CDE?

9243990[/snapback]

Det er egentlig en sikkerhet, slik at det skal bli enda verre for en potensiell inntrenger for å se hvor langt passordet egentlig er, hvis noen står bak deg når du taster inn passordet. Solaris er ikke designet for hjemmebrukere, men for bruk i kritiske systemer. Det er noe du venner deg til.

Jeg foretrekker JDS fordi det er langt penere enn CDE.

Lenke til kommentar
Motatt.

Nå er jeg inne. Men får ikke koblet til nettet.

9244082[/snapback]

Da har du antakelig ikke satt opp DNS. Filen heter /etc/resolv.conf. Den skal stå på følgende form:

search domain.com
nameserver x.x.x.x

Du bruker en standard teksteditor for å endre på denne filen. Da må du finne ut hva slags domene du bruker på nettverket ditt, og hvilken DNS-server du skal bruke.

Edit: hva får du når du skriver

# ifconfig -a

?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Da var det gjort. Men den er visst ikke registrert som filtype eller noe. Jeg forstår helt ærlig ingenting her, klarer ikke det operativsystemet å koble til nettet automatisk?

Hvordan i all verden kan dette være et brukbart operativsystem når man må spesifisere alt mulig hele tiden, til og med hva slags fil det er (filendelse er tydeligvis ikke nok). Jeg finner heller ingenting i dokumentasjonen om hvordan jeg skal gjøre dette.

Lenke til kommentar

Filen skal bare hete resolv.conf. Filtypen er conf.

Det du kan gjøre når du står i /etc i konsoll, er følgende:

# touch resolv.conf

Så bruker du en teksteditor for å endre filen etter ditt eget behov. Hvis du ikke hadde valgt DHCP i installasjon, hadde du kunnet spesifisere dette i installasjonsveiviseren. Solaris er ikke noe særlig bra på å være en DHCP-klient. Jeg pleier å sette fast IP på en Solaris-boks. Det er forståelig at du sliter litt når du nesten aldri har brukt verken GNU/Linux eller Solaris før. Solaris er et forholdsvis tungt OS som er beregnet for erfarne administratorer. Men bruk dokumentasjonen på docs.sun.com for alt den er verdt. Du har kommet langt, og er rett ved å klare det, så ikke gi opp. Mestrer du Solaris, mestrer du det meste og vil sitte på mye mer kunnskap enn før du begynte :thumbup: . Ikke gi opp.

Edit: har du redigert resolv.conf til hva det skal være?

edit edit: igjen, hva får du når du skriver

# ifconfig -a

i terminal?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Da var det gjort. Men den er visst ikke registrert som filtype eller noe. Jeg forstår helt ærlig ingenting her, klarer ikke det operativsystemet å koble til nettet automatisk?

Hvordan i all verden kan dette være et brukbart operativsystem når man må spesifisere alt mulig hele tiden, til og med hva slags fil det er (filendelse er tydeligvis ikke nok). Jeg finner heller ingenting i dokumentasjonen om hvordan jeg skal gjøre dette.

9244245[/snapback]

Alle config-filer er vanlige tekstfiler. Blir derfor litt meningsløst å snakke om filtype, for uansett hva fila kalles er det likevel en helt ordinær tekstfil, og kan redigeres med din favoritt-editor :thumbup:

At filutvidelser ikke er registrert noe sted, er bare en fordel. Det siste man ønsker i unix/linux-verden er noe ala Windows registry :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Hvordan får jeg det til å stå /etc i Terminal da?

# ifconfig -a
lo0: flags=2001000849<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST,IPv4,VIRTUAL> mtu 8232 index  1
       inet 127.0.0.1 netmask ff000000
nge0: flags=1000843<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST,IPv4> mtu 1500 index 2
       inet 10.0.0.5 netmask ffffff00 broadcast 10.0.0.255
       ether 0:19:db:4c:b1:21
lo0: flags=2002000849<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST,IPv6,VIRTUAL> mtu 8252 index  1
       inet6 ::1/128
nge0: flags=2000841<UP,RUNNING,MULTICAST,IPv6> mtu 1500 index 2
       inet6 fe80::219:dbff:fe4c:b121/10
       ether 0:19:db:4c:b1:21

Langbein: Joda, jeg skjønner det, men det er frustrerende at jeg ikke engang klarer å lage en .conf-fil uten å bli forvirret.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

cd /etc

EDIT: Hvis du har veldig lite erfaring med UNIX eller Linux fra før, så anbefaler jeg å lese litt "basics" først, f.eks. http://www.ee.surrey.ac.uk/Teaching/Unix/

Hvis ikke man kan slike grunnleggende ting, får man veldig fort problemer. Det er spesielt viktig i Solaris og *BSD siden du er avhengig av kommandolinje, men også om du bruker en linux-disto vil du ha stor glede av å beherske dette. Alt blir så mye morsommere :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Jeg har ikke tid til lese en haug med info om hvordan jeg skal bruke terminal. Jeg vil ha et OS som jeg skal sette opp med JBOD arrays og nettilgang. Deretter kan jeg begynne å lære.

9244446[/snapback]

Grunnleggende kommandoer er du bare nødt til å kunne, ellers kommer man til å kløne voldsomt med å sette opp systemet. Greit nok, du kan sikkert copy&paste noen lure kommandoer fra nettet, men da skjønner du jo ikke hva du gjør, så det er derfor ingen god løsning etter min mening.

Ønsker man ikke å sette seg inn i slikt, så er Solaris neppe det rette OSet å bruke.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke tid til lese en haug med info om hvordan jeg skal bruke terminal. Jeg vil ha et OS som jeg skal sette opp med JBOD arrays og nettilgang. Deretter kan jeg begynne å lære.

9244446[/snapback]

Men har du redigert resolv.conf på riktig måte, kan du for enkelhets skyld prøve en reboot (er egentlig ikke nødvendig, men det enkleste for deg nå). Inneholder resolv.conf riktige adresser og format skal du nå ha nettilgang.

Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne sette meg inn i Unix og Solaris 10, men ikke nå. Dette er en server jeg må ha opp og gå. Jeg må ha tilgang til filene mine.

Stigfjel: Jeg får ikke redigert resolv.conf. Jeg finner ikke engang programmene jeg vil at skal assosieres med filen.

EDIT: Greit, jeg er inne i resolv.conf nå. Men skjønner ikke hva jeg skal skrive. Jeg vet ingenting om konfigurasjonsfiler i Unix.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Du skal da kunne redigere /etc/resolv.conf. Du er logget inn som root, ikke sant? Det mest praktiske er å bruke konsoll, og skrive følgende når du bruker terminal (her kommer en kort innføring i bruk av vi, standard UNIX teksteditor du finner over alt):

# cd /etc
# vi resolv.conf

eventuelt

# vi /etc/resolv.conf

Du er nå inne i vi og skal til å redigere /etc/resolv.conf. Du starter i kommandomodus. Her kommer en kort oversikt over bruk av vi. Her finner du bokstaver som angir handlinger du utfører i vi. Det kan være litt småvanskelig i starten, men når du lærer deg vi, vil du se at vi er en svært kraftig og effektiv teksteditor.

a/i (kommadomodus): gå i tekstredigeringsmodus
ESC (tekstredigeringsmodus): gå i kommandomodus
Følgende handlinger er tilgjengelige i kommandomodus
dd sletter en linje
x sletter en bokstav
w hopper frem et ord
b hopper bak et ord
:q! avslutter vi uten endringer
:w lagrer filen
:wq lagrer filen og avslutter vi

Edit: ser at du har fått det til. Dette går faktisk fremover.

Edit edit:

@Langbein: det beste er faktisk å lære seg vi siden vi finnes så å si over alt, uansett om det er GNU/Linux, *BSD eller UNIX. Når jeg skal redigere config-filer bruker jeg bare teksteditoren vi.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...