Gå til innhold

De som mener bibelen er sann


Anbefalte innlegg

Jeg støtter ikke noen av sidene, men har gjort meg opp egne tanker om dette.

 

"Hvordan kan vi oppegående mennesker, som har evnen til å føle kjærlighet,hat smerte,glede,smerte osv, være skapt av et smell?"

 

Er en veldig realistisk person, og vet at vitenskapen er veldig troverdig. Likevel er det en del av meg som mener det ligger noe mer bak. Jeg kjenner også personer som mener de har fått kontakt med gud.(nei de er IKKE galne)

9442627[/snapback]

 

"Smellet" er kun forklaringen på hvordan det hele startet. Du må over på evolusjonen for å forklare hvordan menneskene ble til. Fantastisk hvor mange som ikke klarer å skille mellom disse to teoriene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg støtter ikke noen av sidene, men har gjort meg opp egne tanker om dette.

 

"Hvordan kan vi oppegående mennesker, som har evnen til å føle kjærlighet,hat smerte,glede,smerte osv, være skapt av et smell?"

 

Er en veldig realistisk person, og vet at vitenskapen er veldig troverdig. Likevel er det en del av meg som mener det ligger noe mer bak. Jeg kjenner også personer som mener de har fått kontakt med gud.(nei de er IKKE galne)

9442627[/snapback]

 

Big Bang:

Singularitet som ikke er fullstendig forstått, men forholdene som oppsto i svært kort tid (da tid er avhengig av fysiske forhold er ikke denne så konstant som vi tror ;)) etter "smellet" er meget godt forstått.

Masse samlet seg i store mengder og dannet galakser, planeter, stjerner og solsystemer.

 

På vår egen planet startet livet for ca 4,6 mrd år siden, og resten er evolusjon.

 

Så til det som er nevnt om "evnen til å føle kjærlighet,hat smerte,glede,smerte osv"

Pussig at smerte er nevnt to ganger, hvorfor ikke fokusere på glede, eufori, behag og ekstase istedet ;)

Alt dette er kjemiske, nevrofysiologiske reaksjoner.

 

Kjærlighet: Produkt av evolusjon. Søk etter oksytocin. Det er nyttig for mennesker å ha sterke følelser for hverandre, for at vi skal formere oss som art er det nyttig med en mekanisme som sørger for at vi har sex. Dette kan virke som en kald og klinisk tilnærming, men slik er det nå bare. En får ikke mindre lyst på sex om en er forelsket selv om en vet dette skal jeg si deg, hehe :D Kjærlighet er også nyttig på andre plan, spesielt når det gjelder sine nærmeste og sine barn. kjærlighet og forelskelse er meget nyttig om en ser det fra et evolusjonsmessig genetisk perspektiv.

 

Hat: Det er nyttig å føle hat som en forsvarsmekanisme mot det som virker direkte truende, ikke er forenlig med vår moral på en måte som er så sterk at det virker truende. Moral er som kjent også et produkt av evolusjon.

 

Smerte: Ren nevrofysioligsk reaksjon, også et produkt av evolusjon. Om en ikke føler smerte, hvordan kan en da få varsel om at en f.eks har skjært seg opp eller holder på å tråkke på noe skarpt som vil ødelegge muskler i foten og gjøre oss sårbare overfor rovdyr eller være til hinder i jakt.

 

Så om du bygger din tro på fravær av forståelse for rent naturlige prosesser så anbefaler jeg å lese følgende bøker av R. Dawkins: "The Selfish Gene", "Climbing Mount Improbable" og "The Blind Watchmaker" Deretter kan du lese "Breaking The Spell" av D. Dennet.

 

Du kan også søke på forumet, jeg har skrevet en god del om emnet i andre tråder.

 

Til slutt vil jeg bare si at vi mennesker er enormt innbilske om vi, bare fordi evolusjonen har utstyrt oss med evne til å tenke, former idèer om at universet er skapt med oss som mål. At alt eksisterer pga. en prosess som har gjort det mulig å utviklet en egen bevissthet de siste få millioner av år og nå gitt resultatet av denne prosessen i form av homo sapiens er forkastelig.

Folk som ikke skjønner dette mangler etter min mening perspektiv.

 

Om en ser på tiden det har eksistert liv her på jorden som lengden av en arm er det nok med ett drag med en neglefil på neglen på den ytterste fingeren for å fjerne alt en kan kalle "menneskehetens evolusjonsmessige historie" regnet fra Homo Habilis.

Det burdte sette ting en litt i perspektiv ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Folk tror på gud fordi at de er redde for at de er på jorden åleine. De vil ha noe å tro på for å føle seg tryggere, å for å tro at noen passer på de.

At gud eksisterer har aldri vært bevist, men det er blitt bevist, heller motbevist. Alt som skjer på jorden har en logisk forklaring, ikke at det er et inngrep fra noe større. Det er vertfall min mening :)

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt si at jeg er åpen for at det eksisterer en Gud eller to, og på en måte liker jeg tanken på å komme til et (bedre) sted etter døden. Mulig døden og "paradis" ikke har så mye med religion å gjøre, men jeg liker den tanken bedre enn å råtne i en mørk grav, helt alene.

Lenke til kommentar
Jeg vil absolutt si at jeg er åpen for at det eksisterer en Gud eller to, og på en måte liker jeg tanken på å komme til et (bedre) sted etter døden. Mulig døden og "paradis" ikke har så mye med religion å gjøre, men jeg liker den tanken bedre enn å råtne i en mørk grav, helt alene.

9447817[/snapback]

 

Du tror pga bekvemmelighet eller forfengelighet med andre ord.

En smule selvsentrert tankegang spør du meg ;)

Men hadde det vært sannsynlig at det fantes en gud eller to så hadde det jo vært topp med paradis og alt det der. Realiteten er nok en annen er jeg redd.

PS: Idet en går i oppløsning er en slettes ikke alene, en har selskap av millionvis av mikroorganismer og andre ikke fullt så mikroskopiske organismer. Ulempen er at en ikke kan føre en samtale med dem, men så er en også rimelig umælende selv på det aktuelle tidspunktet ;)

Lenke til kommentar
Du tror pga bekvemmelighet eller forfengelighet med andre ord.

En smule selvsentrert tankegang spør du meg ;)

9448621[/snapback]

Jeg tror ikke på Gud eller lignende, jeg sa jeg var åpen for det. Jeg hadde ikke hatt noe imot å ha en Gud hvis det faktisk eksisterte en.

 

Man må vel ikke være kristen, muslim, buddhist eller lignende for å "tro" på et bedre sted etter døden? :)

Lenke til kommentar
Du tror pga bekvemmelighet eller forfengelighet med andre ord.

En smule selvsentrert tankegang spør du meg ;)

9448621[/snapback]

Jeg tror ikke på Gud eller lignende, jeg sa jeg var åpen for det. Jeg hadde ikke hatt noe imot å ha en Gud hvis det faktisk eksisterte en.

 

Man må vel ikke være kristen, muslim, buddhist eller lignende for å "tro" på et bedre sted etter døden? :)

9448659[/snapback]

 

Man kan vel tro på hva man vil uansett åssen menneske man er? :p;)

Lenke til kommentar
Les din Bibel. NT inneholder en hel slektstavle fra Adam og Eva og til Jesu fødsel.

9242813[/snapback]

 

Les fysikk, kjemi, evolusjonær biologi, kjemi og prøv heller å komme til fornuft.

Kreasjonisme (regner med du er tilhenger av dette) har kanskje en ørliten apell blandt de mindre opplyste, ellers ikke.

 

Forøvrig kan du slutte å trolle rundt med påstander om at bibelen eller hvilken som helst religiøs skrift er sann. Blind tro av den typen du viser her fordrer presupposisjon, vitenskap er det motsatte av dette så det er ikke tvil om hvem som har skylapper, hehe ;)

9242891[/snapback]

 

Har hatt full realfagspakke på VGS. Ser ikke at dette er i konflikt med kreasjonismen. Evolusjonsteorien tok vi en kraftig diskusjon på i naturfagtimen. Det er bare en dårlig teori med mange huller og selv ikke læreren var 100% sikker. Darwin selv innrømte at det var en dårlig teori på dødsleiet.

 

Tips: søk opp Kent Hovind på Youtube og se et par av filmene hans.

 

Edit: Trolle? Jeg svarer på et spørsmål.

9242936[/snapback]

 

Øh..Evolusjon er jo bevist. Eller er du en perfekt miks av slektningene dine? Er det ingenting med kroppen din som skiller deg ut fra foreldrene og slektningene dine?? Det er det som er evolusjon.. Jeg siterer "Et gjennomsnittlig menneske har om lag 200 mutasjoner.

Lenke til kommentar
De av dere som mener bibelen er sann. Jeg lurer; Hvordan er den sann? Sann som i en billedlig sannhet, eller sann som i ord fra ord?

 

Hvis du mener bibelen er sann som i praktisk sett 100% sann, så lurer jeg litt på hvordan du kom til den konklusjonen, og hva som egentlig må ligge til grunn for å komme til den konklusjonen. Jeg mener; Hvorfor er f.eks bibelen sann, mens Koranen ikke er sann? Hvorfor finnes Gud, men Tor og RA, de var bare et feiltak de?

 

I og for seg så ønsker jeg ikke et svar som i at du tror. Det er helt fint å tro, men en tro må basere seg på noe, uansett. Du tror ikke på en flyvende tekanne rundt jorda? Hvorfor ikke?  Den er så liten du ikke kan se den i et teleskop, men den kan jo være der? Er det mindre galt å tro på en tekanne som å tro på Gud, eller er finnes det er beviselig grunnlag for Gud?

 

Har det noen gang vært et bevis på et mirakel fra Gud, eller noe annet som viser Gud faktisk finnes, eller er det noe som gud ikke gjør?

 

Hvorfor er det så viktig å tro på Gud? Hvorfor er det normalt å tro på Gud? Hva skal vi med Gud?

 

Hvis Gud finnes, hvorfor finnes det da fosiler som er eldre enn hva religionen tilsier universet er? Finnes det noen logisk forklaring på det? Finnes det noen ting i naturen som ikke kan være natulige, men må være et inngrep fra noe større?

9241925[/snapback]

Hvis Gud finnes, hvorfor finnes det "helvete" da. Hvorfor dør folk da? Hvorfor dør det små 5 åringer i Afrika hver dag da?

Lenke til kommentar
Les fysikk, kjemi, evolusjonær biologi, kjemi og prøv heller å komme til fornuft.

Kreasjonisme (regner med du er tilhenger av dette) har kanskje en ørliten apell blandt de mindre opplyste, ellers ikke.

 

Forøvrig kan du slutte å trolle rundt med påstander om at bibelen eller hvilken som helst religiøs skrift er sann. Blind tro av den typen du viser her fordrer presupposisjon, vitenskap er det motsatte av dette så det er ikke tvil om hvem som har skylapper, hehe ;)

9242891[/snapback]

Minner om at her på forumet og i denne kategorien er det trosfrihet. (Men ikke ubegrenset ytringsfrihet.) Det regnes ikke som trolling å poste kreasjonistiske eller andre meninger dersom det fremføres saklig og høflig.

 

Dersom dere mener noen faktisk troller så rapporter dem, ikke kommenter det i tråden.

 

En post er slettet. Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Dersom dere mener noen faktisk troller så rapporter dem, ikke kommenter det i tråden.

9453661[/snapback]

Og da har noen tatt den oppfordringen på alvor og opplyst om at vi faktisk hadde en provokatør her i tråden. Så derfor stenges den mens vi vurderer om en opprydning er på sin plass.

 

En post svarte på en erklært trollepost og blir slettet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...