Gå til innhold

De som mener bibelen er sann

Anbefalte innlegg

Yeah, right.

Her har gud gitt oss sine 10 viktigste leveregler, og så bryter han dem selv?

Snakk om dobbeltmoral.

Men igjen viser jo dette oss hvor lite gjennomtenkt bibelen er.

9245407[/snapback]

Den der holder ikke akkurat.

Etter Bibelen var det Gud som skapte mennesket.

Mennesket er skapt med et endelig liv på jorden, ikke et uendelig.

Ergo er det ingen forskjell på om Gud dreper oss "naturlig" eller ved direkte innvirkning. Han dreper oss alle til slutt uansett.

Og lovene han gir oss er for oss å følge, ikke for ham.

Men det er mange andre punkter der man kan ta Bibelen på sin totale mangel på sammenheng, konsekvens, og logikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religiøse kan gjerne tro på en gud og være lykkelig, for min del. Men det som kan skape problemer er ikke å tro på en gud, men når man tror på alt som er skrevet i en bok, som er skrevet av mennesker, som prøver å få folk til å synes at sex, onani, homofili og bigami er synd. Og det er jo også mye annet moralske ting som ikke har med sex å gjøre. En perfekt gud ville ikke ha fått dens skapninger til å gjøre kun de tingene han tillater, for en perfekt gud ville sett ting fra flere synspunkt enn et menneske, og ikke vært så trangsynt. Om det finnes en gud, så er han sannsynligvis ikke noen av de gudene som noen av religionene beskriver

Lenke til kommentar
Stemmer det at hvis jeg melder meg ut av SK, er jeg nødt til å melde meg inn i f eks HEF? Hvorfor må man på død og liv være medlem noe sted!?

Jeg er ikke kristen, og burde sikkert melde meg ut. Men jeg vil helst ikke melde meg inn noe annet sted heller.

7987732[/snapback]

Godt spillt!

:lol:

9245583[/snapback]

Ville bare se hvor lenge jeg klarer å forsvare kristne argumenter. Ikke særlig lenge uten å føle meg overkjørt. Heldigvis er jeg ikke kristen i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Stemmer det at hvis jeg melder meg ut av SK, er jeg nødt til å melde meg inn i f eks HEF? Hvorfor må man på død og liv være medlem noe sted!?

Jeg er ikke kristen, og burde sikkert melde meg ut. Men jeg vil helst ikke melde meg inn noe annet sted heller.

7987732[/snapback]

Godt spillt!

:lol:

9245583[/snapback]

Ville bare se hvor lenge jeg klarer å forsvare kristne argumenter. Ikke særlig lenge uten å føle meg overkjørt. Heldigvis er jeg ikke kristen i virkeligheten.

9245734[/snapback]

Jeg syntes du greide deg rimelig bra. Særlig når du prøvde å trekke deg ut av diskusjonen fordi vi bare kverulerte, noe som er et av de mest brukte og effektive argumenter i alle diskusjoner! :lol:

Lenke til kommentar
Det virker kanskje usannsynlig for dere ateister som har begrenset virkelighetsoppfatningen deres til det som kan måles vitenskapelig. Det finnes andre måter å komme til erkjennelse enn gjennom laboratorier. Har du følt Den Hellige Ånd, vil du aldri mer være ateist.

Hva stadig vekk denne ateistiske frekkheten? La oss tro på hva vi vil, uten at dere må lage et tredjegrads kryssforhør.

9242391[/snapback]

Var det ikke du som kjørte tidenes angrep på religiøse her i vår da?

Edit: Enig med Kjetil02, forumet har blitt helt ødelagt, på grunn av et tusentalls tråder som sier "Hvorfor er det ikke sånn og sånn da Wh1ine!".

Endret av Okstad
Lenke til kommentar
Livet er meningsløst

9244537[/snapback]

Oss kristne: Livet har mening.

9244558[/snapback]

Dette er unektelig et litt morsomt argument (ja, jeg har lest tråden og vet hvordan den endte). Livet i seg selv har jo ingen mening for kristne, de søker bare etter å dø så de kan få evig i liv i paradis.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Å, det har jeg faktisk ikke tenkt på! Det kan jo hende at Gud ventet i milliarder av år før den første dagen. Hovedpoenget er uansett at skapelsesberetningen er riktig, og det er du vel enig i (ser du kaller deg kristen)?

9243268[/snapback]

Jeg tror på det som står i Bibelen, også skapelsesberetningen. Poenget er at en evig Gud skapte - av ingenting. Videre lærer vi rekkefølgen av det skapte å kjenne, gjennom de 6 skapelsesdagene. Begrepet ”dag” blir i Bibelen brukt noe forskjellig, og det er ikke rent sjelden at ”dag” betegner en periode. Slik mener jeg at de ulike dagene skal forstås, som perioder, ikke som dager. Jeg kan dessverre ikke underbygge mine påstander, da jeg ikke har en bestemt bok for hånden, grunnet flytting.

Dette synet er for øvrig forenelig med det meste innen vitenskapen, bortsett fra den suspekte teorien om makro-evolusjon :)

9243412[/snapback]

omg.... Mest uvitenskapelige og mest hjerneveskede posten jeg har lest på lenge..

Hva er med skapelses beretningen? den sier ikke engang hvordan mars ble laget, den sier faktisk ingenting om de milliarder på milliarder av langt større og viktigere delene av universet. Ingen som klarer å tenke seg at dem som skrev dette her var halv-analfabeter, opiumrøykende uteliggere, og halvt tilbakestående mennesker uten kjennskap til verden i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Meningen med livet er som følger:

-Vi blir født(uten mening)

-Vi lever(uten mening)

-Vi dør(uten mening)

9373137[/snapback]

Vel, vi kan jo treffe valg som gir livene våre mening. Men det er en mening som er definert av oss selv og de fellesskapene vi er en del av. (Familie, venner, arbeidsplass, øvrig omgangskrets, nasjon, osv.)

Det virker nærmest fantasiløst å "kjøpe" en ferdigtygget påstand om at meningen med livet er å dø og komme til himmelen.

Lenke til kommentar
Det kan jeg ikke forklare for en som ikke har følt den. Det må oppleves. Men du er ikke i tvil, for å si det slik.

9242491[/snapback]

Det er fysisk mulig for en hjerne å tro at den vet , men likevel ta feil. Det jeg mener er at selv om du ikke har et fnugg av tvil, så kan det likevel hende du tar feil. Det at mange religiøse egentlig vet dette, men ikke vurderer sin tro nærmere er et tegn på galskap.

Om jeg så hadde hørt en stemme i hodet som sa at kristendommen hadde vært sann, og virkelig følt den hellige ånd så hadde jeg fortsatt vurdert muligheten for at jeg var gal.

Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance

La meg forklare: kognitiv dissonanse er at du har to motstridene forklaringer og hjernen må velge hvilken du skal tro på. Dette kan medføre stress for hjernen din hvis den ene forklaringen medfører at det tidligere trossystemet ditt er feil, og den prøver derfor å rettferdiggjøre det tidligere trossystemet som en forsvarsmekanisme. Så selv om du vet innerst inne at den ene forklaringen er riktig, vil du ikke innrømme det fordi hjernen velger å ignorere det eller finner opp unnskyldninger for at den skal være feil.

For å ta et eksempel som du sa i stad. Du vet tydeligvis hvordan karbondatering fungerer, men du påstår at den bare er pålitelig for et par år. Hjernen din skjønner altså at hvis du innrømmer at karbondatering fungerer ca 60000 år tilbake, som er det som er vitenskapelig akseptert, så vil trossystemet ditt falle i grus og du velger derfor å ignorere det å tilbakebevise det med at det bare virker for et par år, selv om du ikke har noe bevis som støtter det. Du bare påstår det fordi da kan du fortsatt tro det du trodde før.

Når du skjønner dette kommer du til å se alt som hjernen din har beskyttet deg for, for å bevare trossystemet du sannsynligvis har blitt indoktrinert med siden du var liten. Og DA kan du se hvordan livet EGENTLIG er.

9244799[/snapback]

Sannheten er at alle vitenskapelige påstander er påstander. De følges av en probabilitet som sier noe om sannsynligheten for at påstanden er sann.

Det er da opp til hver enkelt å etterprøve påstanden for å evaluere sannhetsgehalten i påstanden.

Dersom en selv ikke har etterprøvd hver eneste påstand en velger å anse som sann, så er man en troende! Man befinner seg da i en religiøs tilnærming til andres påstander. Mange mennesker er derfor å anse som sterkt religiøse i sitt forhold til troen på påstander de selv ikke har etterprøvd.

Desverre er det også slik at mange mennesker sliter med kognitiv dissonanse i den forstand at de innerst inne vet at dersom bibelen ER sann, så innebærer det også at det finnes to muligheter for hva som skjer etter døden.

- Enten så kommer en til himmelen ved troen på at Jesus Kristus tok ens plass på korset og døde der i ens sted. Troen innebærer også at Jesus stod opp igjen fra de døde og slik han stod opp skal også vi stå opp igjen og leve evig i himmelen.

- Alternativt så kommer en til helvete hvor en vil brenne til evig tid, mens likormene spiser av evig regennererende kjød. Denne dommen er felt over djevelen og alt som tilhører han. Troen innebærer at hele denne verden, og alle som ikke bekjenner Jesus som herre i sitt liv, har Satan som herre, og dermed vil brenne sammen med han.

Dette medfører til en viss grad stress for mange som ikke ønsker å havne i helvete. Mange velger da å holde fast på relilgiøse tvangstanker om vitenskapelige teser de selv ikke har etterprøvd. I den forstand er all vitenskap som en velger å tro, uten å etterprøve, en religion på lik linje med hvilken som helst annen.

Som du selv sa det så fint:

Så selv om du vet innerst inne at den ene forklaringen er riktig, vil du ikke innrømme det fordi hjernen velger å ignorere det eller finner opp unnskyldninger for at den skal være feil.

Lykke til, og måtte Gud velsigne deg i din søken etter sannheten.

Endret av Sooomle
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke problemet med å tro på Gud, selv så synes jeg bibelen er no crap, men hvis man kommer til himmelen så var det vel ikke no stress å bare tro at det fantes en Gud langt der oppe? Isteden for å ikke tro på Gud og angre når du plutselig fant ut at du kanskje kunne få et bedre liv etter døden..

Lenke til kommentar

Jeg støtter ikke noen av sidene, men har gjort meg opp egne tanker om dette.

"Hvordan kan vi oppegående mennesker, som har evnen til å føle kjærlighet,hat smerte,glede,smerte osv, være skapt av et smell?"

Er en veldig realistisk person, og vet at vitenskapen er veldig troverdig. Likevel er det en del av meg som mener det ligger noe mer bak. Jeg kjenner også personer som mener de har fått kontakt med gud.(nei de er IKKE galne)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...