Ditech Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Jepp! en RS....hadde chip og noen andre små modifiseringer, så hadde benket den til 190.... var ihvertfall et solid skyv i de 3-4 siste gira....... artig bil det.... gjennomført! skulle tatt av ennå flere kilo på den... even bygd motoren i mer alu.... Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) En har større potensiale til å kjøre økonomisk med 250 kg mindre enn med 30 hk mer og bilen vil sannsynligvis dra like godt, om ikke bedre. Bremse- og svingegenskapene vil også bli bedre. Jeg velger med andre ord vektreduksjonen, men nå skal det sies at det hadde vært enklere å få 30hk mer. Diesel effektbokser sies å ha en positiv virkning på forbruket da de endrer dreiemomentkurven og gir høyere dreiemoment på lavere turtall, men det blir en annen sak. Om en kjører gris vil selvfølgelig forbruket øke med en slik boks. Endret 27. august 2007 av kjaks Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Og kanskje en litt pysete sjåfør i volvoen. Men selvsagt. Kommer si 1,5 tonn mot en sving mot 800kg så må iallefall bilen på 1,5 tonn ha vesentlig bedre dekk for å holde seg på veien (hvis svingen blir tatt i høy hastighet). 9313172[/snapback] DER HAR DU ET POENG SOM MANGE IKKE FORSTÅR! De tror de er så rå.. triller rundt med alle disse tonnene sine... masse hester, masse tonn... er ikke noe gøy det vettu! Dere kan jo bare tenke tilbake på ungdomskolen eller andre arrangementer. Hvem var det som kom raskest gjennom hinderløypa... var det den raske og lette, eller den store og tunge? Fysikkens lover gjelder for alle og enhver så lenge man befinner seg på planeten jorden. 9315499[/snapback] Det her er en latterlig påstand! Tror du alt som teller er bilens egenvekt? La oss ta to eksempler: Damen min har en hyundai accent med 115hk (?) og den veier ikke stort! Min egen bil, en volvo 242 med en god del "grom understell", 225/35-18 dekk rundtom, spesielle dempere, senkefjærer, stag bærebru, hjulhus tårnstag, stag til torpedovegg, justerbare moment og panhardstag++++, veier en del mer enn hyundaien. Hvilken bil tror du henger best i svingene?? Ikke hyundaien! Volvo med 242 tok de fleste på 80-tallet.. bmw 636, m.m. hang ikke så bra som volvo 242. Vekt er ikke alt! Det handler om: giring (utveksling), understell, dekk, sporvidde, motorens hk og moment, sjåføren bak rattet, samt til slutt bilens egenvekt. Å påstå at bilens egenvekt er eneste faktor som er viktig for bilens kurveegenskaper er så dumt som å påstå at du kan bruke sirup som motorolje, pga. fargen er lik. Selvsagt har vekt en del å si, men vi har jo feks. den spygrønne volvo 242en som går under navnet "porsche killer". Den hang bedre enn porsche 911 gt3 på autoslalom. Den gikk nesten like bra på rett akselerasjon også. Greit nok, den trenger litt mer power enn en lettere bil, for å akse såpass bra. Men samtidig, så er somregel de lettere (og mindre bilene) mindre solid. Med andre ord: En mindre solid bil, flexer mer (som gjør at den gjerne mister hjulstilling under heftig kjøring, som da fører til minsket veigrep!). Jeg har økt vekten på min 242 med mange kg, ved å stive av med alle mulige stag. Tror dere dette har gitt meg dårligere kurveegenskaper? NEI! ps. jeg har i ettertid også sunket vekten med å ribbe bilen, men det er jo en annen historie! Om jeg skrur av alt av stive / grove stag, fjerner de kraftige støtdemperene og hiver på biltema støtdempere+++, så kan jeg sikkert gå ned 50kg+++, men det gir meg da jalla veigrep! Vekt er ikke alt. Ja, jeg vet.. 242en min er langt fra de tyngste bilene... Jeg har ribbet den og lettet den, så den veier faktisk en god del mindre enn moderne biler. (3-400kg mindre), samt den har jo twinturbo motor på vei. Hadde man slengt denne motoren i en mindre solid bil, ville gjerne bilen fysisk revnet i skjøtene / blitt rammeskjev. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Det her er en latterlig påstand! Tror du alt som teller er bilens egenvekt? <snip-rant-fra-en-"volvo-lover"> 9375171[/snapback] Gå litt stille i dørene med å beskylde andre her for å være latterlig.. Selv en blyslede kan bli brukbar i svingene etter å ha skiftet/modifisert understell, satt på 500/10x20 slicks samt vinger for "downforce". Fysikken lover kommer du dog ikke unna. Så: Gitt sammenliknbar understell/dekk så vil en lettere bil *pryle* en tung slede i svingene. Og det var da ingen her som påstod at kun egenvekt betød noe? PS. Volvo 240-serien er en morsom klassiker/har potensiale (billig trim). Det skal den ha. Ikke er/var den spesiellt tung heller sammenliknet med dagens overvektige "lul-lull-sleder". Og din 242 er vel i praksis nå like lett som den råtne koreaner'n du lar dama di kjøre rundt i (ikke mye til kavaler som lar dama si kjøre rundt i en blikkboks). Engasjert innlegg=god underholdning. Endret 28. august 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå