Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

30 hester mer eller 250kg mindre vekt?


Ditech

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida! var ikke lurespørsmål! tok det litt ut av lufta... i utgangspunktet vil en med lite peiling gå for flere hester.... Jeg ville også gått for mindre vekt.. Bare vekten av en person på 80-90 kg har jo ekstremt mye å si på kjøreegenskaper. Ihvertfall på mindre biler. Da man ikke merker 200 kg er vel når bilen veier 2 tonn og man har 300 hester og 450nm.

Lenke til kommentar
Når det gjelder din bil, hva ville du helst ønsket, og hva tror du ville gitt det beste resultatet?

9241908[/snapback]

Og en ting til... skal bilen/kjøretøyet gjøres lettere så burde det gjøres noe med demperne og fjørne også. Bilen/kjøretøyet vil bli høyere og da igjenn krenge mer i svinger og få mye mere vind under bilen som du helt klart vil merke!

Lenke til kommentar
Jeg gikk fra en bil med 74HK på 920kg og til en på 132HK på 1400kg. Den med 74HK virker kjappere (bortsett fra toppfart).

9247411[/snapback]

 

Nesten samme her.

Gikk fra bil på 750 kg med 60hk til bil på 1400kg med 134 hk. Og syns den med 60 hk virket kjappere i aks, og føltes tryggere å kjøre fort i svinger.

Lenke til kommentar
Jeg gikk fra en bil med 74HK på 920kg og til en på 132HK på 1400kg. Den med 74HK virker kjappere (bortsett fra toppfart).

9247411[/snapback]

 

Nesten samme her.

Gikk fra bil på 750 kg med 60hk til bil på 1400kg med 134 hk. Og syns den med 60 hk virket kjappere i aks, og føltes tryggere å kjøre fort i svinger.

9250051[/snapback]

Jeg dro faktisk igjen en fyr med Volvo 740TIC (familietanks på over 1500kg/180HK+) ganske heftig på noen svingete veier oppi landet her. (Jeg kjørte en BX14 med 74HK) :p

Lenke til kommentar

Hva jeg ønsker og hva som gir best resultat er 2 vidt forskjellige ting. Jeg offrer ikke et gram hvist det går ut over komforten og kvalitetsfølelsen, skjønner meg ikke på de som driver å ribber den eneste bilen de har bare for å sette 1 st bøttesete og leke Martin Schanke. Er det en #2 morrobil så er det greit men å gjøre noe slikt med bruksbilen? good riddance....

 

 

Edit: 30hk til? ja takk. ;)

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Lav vekt er mye viktigere(og morsomt) enn en tung slede med masse effekt.

Noe av det morsomste jeg har eid (av biler) var en 87 Charade Turbo.

Den veide 780kg, hadde en 993ccm motor med i utgangspunktet 67hk ved 0.4bar.

Modifiserte wastegate til å gi 0.9-1bar noe som ga 100hk og en utrolig bra aks.

Den bilen prylte 740turbo i oppoverbakker og gjorde slik Øystein Sunde sang:

"Spinner på første, spinner på annen.." ved rødlysene i Oslo sentrum.

Minnes den bilen med nostalgi nå.

Idag veier jo en vanlig liten personbil 1200-1300 kg full av masse unødig "tjafs". :thumbdown:

 

PS:

Den var selvsagt noe ukomfortabel og uegnet på langkjøring/motorvei.

(Ref. forrige poster).. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Bilen min veier 1080kg orginalt og er lettet ca 15kg så veier bare 1065kg og med 150hk går det helt ok :cool:

 

blir turbokit etterhvert, blir nok noen ekstra kg med vekt men blir nesten dobling av hester (280 hk) så da vil den nok dra som bare det, får da nesten like mange hk pr kg som Porsche 911 turbo. men får ikke i nærheten av samme dreimoment da hehe.. :p

 

det beste med lett bil er jo at det sitter som et tog i svinger. feks 400 kg ekstra når man kommer i 140 km/t inn mot en sving er veldig! mange ekstra kg i den farten.

 

så jeg hadde som de fleste andre her valgt 250kg mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...