Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

100% cpu usage, helt uten videre

Anbefalte innlegg

Problemet er at enkelte programmer som aldri før brukte så mye cpu eller minne, plutselig tar å spiser alt maskinen har. Da går alt enten veldig tregt, eller hele maskina stopper opp i en 1min tid.

Jeg lurer på om det kanskje er noe i registeret som gjør dette, noen andre ideer på hva det kan være og hvordan jeg kan få fikset det?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har opplevd at Limewire kan forårsake dette, skjer det mens limewire kjører?

9241860[/snapback]

Har ikke limewire.

Men MSN, Azureus og Firefox er verstingene når det gjelder å ta opp all cpu/minne plassen

9241873[/snapback]

Har tidligere merket at Azureus i kombinasjon med noen utgaver av Java Runtime Environment kan benytte 100% CPU. Anbefaler at du for sikkerhets skyld oppdater JRE (java) på maskinen.

Lenke til kommentar

Hvis du trykker CTRL+ALT+DELETE og velger Task-manager og så klikker på "Performance"-fanen og sorterer etter CPU så kan det være at du ser hvilken prosess som bruker all CPU-kraft.

Også litt viktig at du har nok minne til å kjøre så mange programmer som du gjør samtidig. Hvis det er hektisk disk-aktivitet så kan det være windows som swapper til disk og tilbake i eningen.

Det kan også være at sidevekslingsfilen er fragmentert. Det finnes en gjeng med guilde som beskriver hvordan du kan fjerne fragmentering av sidevekslingsfilen. (fjern vekslefilen reboot til sikkermodus slett pagefile.sys hvis den fortsatt eksisterer, defragmenter disken, gjenopprett sidevekslingsfilen hvis jeg ikke husker feil)

Lenke til kommentar
Har opplevd at Limewire kan forårsake dette, skjer det mens limewire kjører?

9241860[/snapback]

Har ikke limewire.

Men MSN, Azureus og Firefox er verstingene når det gjelder å ta opp all cpu/minne plassen

9241873[/snapback]

Har tidligere merket at Azureus i kombinasjon med noen utgaver av Java Runtime Environment kan benytte 100% CPU. Anbefaler at du for sikkerhets skyld oppdater JRE (java) på maskinen.

9241900[/snapback]

Har den nyeste

Lenke til kommentar
Eller kanskje det har noe med at du har en AMD Athlon XP 2800+ ..........

9241744[/snapback]

wow, degt er nok svaret ja.. For det er vel ikke toppmodellen for dagens software ;)

9242245[/snapback]

Som sakt...har aldri hatt problemer med den før, å dessuten er det ikke tunge applikasjoner som kjøres heller:

Azureus

Firefox

Msn

Disse tre har aldri gjort dette med maskina før, men nå gjør de det.

Lenke til kommentar

Har hatt et lignende probelm på et antall XP maskiner, den siste tiden. I mitt tilfelle ser det ser ut som om det har noe med windows oppdatering å gjøre. (Muligens IE7 som ligger og venter) Måten jeg kom ut av klemma på var å trykke Ctrl Alt Del så snart maskinene startet opp dvs før maskinen går helt i stå. Så fant jeg prosessen som tok 100% (svchost.exe) og avsluttet den. Neste trinn var å disable automatiske oppdateringer fordi hvis den var på startet hele greia på nytt igjen. Deretter å gå inn på windowsupdate.com og kjøre manuell oppdatering. Jeg har enablet automatisk oppdatering etterpå og problemet kommer ikke tilbake. På enkelte maskiner på jobben løste dette seg av seg selv, det tok bare lang tid (mange timer)

Lenke til kommentar
Eller kanskje det har noe med at du har en AMD Athlon XP 2800+ ..........

9241744[/snapback]

wow, degt er nok svaret ja.. For det er vel ikke toppmodellen for dagens software ;)

9242245[/snapback]

Som sakt...har aldri hatt problemer med den før, å dessuten er det ikke tunge applikasjoner som kjøres heller:

Azureus

Firefox

Msn

Disse tre har aldri gjort dette med maskina før, men nå gjør de det.

9242331[/snapback]

Firefox stjeler både minne og prossesorkraft som en bitch

gå i oppgavebehandlig, så ser du hvem som tar mest minne og sånt...

Endret av thomasy932
Lenke til kommentar
Hvis du trykker CTRL+ALT+DELETE og velger Task-manager og så klikker på "Performance"-fanen og sorterer etter CPU så kan det være at du ser hvilken prosess som bruker all CPU-kraft.

9241954[/snapback]

Hvis du gis oss prosessnavnet her kan si sikkert hjelpe deg....

Lenke til kommentar

9241954[/snapback]

Hvis du gis oss prosessnavnet her kan si sikkert hjelpe deg....

9243924[/snapback]

Azureus

Firefox

Msn

Mediamonkey

Dette er programmer som tar mye cpu kraft, som aldri har gjort det før. Alle disse kunne jeg kjøre samtidig før, uten at det gjor noe utslag som det, men nå kan jeg det ikke. Plutselig tar Azureus 100%, eller MSN 100%, eller en eller annan kombinasjon. Det er heller ikke bestandig jeg kjører disse samtidig å problemet oppstår alikevell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...