Gå til innhold

Japanphoto og kundebehandling.


Anbefalte innlegg

Jeg er treg i dag! Hva er problemet?

 

Har du fått et kamera som ikke holder det jp-selgeren lovet?

Syns du at støv-fjerningen er for dyr?

 

 

Jeg har ikke fått med meg problemet, så kan noe bare fortelle det kjempekort?

9264662[/snapback]

Poenget er at kameraet ikke holder det selger lovet. Han sa at man ikke kunne få støv på sensor pga støvrensningsfunksjonen. Det vet jeg nå at ikke fungerer, og har klaget på det. I butikken sa de at jeg skulle oppsøke den JP butikken jeg kjøpte det i. Den er nedlagt, men det er fortsatt JP. Kontaktet så Stephan Stein, men etter lang tid kom jeg ingen vei med de. Han ville ta det imot til nåpris, brukt. Det er uakseptabelt for meg. Sendte saken til forbrukerrådet, og de ender brev til JP. JP svarer ikke på mail, ergo jeg må sende saken til FTU som bruker 5-10mnd på saker. Forstod du det nå?

9264810[/snapback]

Så du har blitt tilbudt å få igjen nåpris for kameraet, evt. gratis rens samt stativ og veske i kompensasjon?

 

Slik jeg ser det da så synes jeg JP har vert ganske rimelige med deg.

 

Greit nok at selger har gjort en feil og det bør ikke forekomme, men jeg skjønner ikke at du ikke skal kunne være fornøyd med ett av disse alternativene? Det sier seg jo selv at du ikke får igjendet du betalte for kameraet for lenge siden, iallefall synes jeg det er urimelig å kreve siden du har hatt muligheten til å bruke kameraet frem til nå og dette bør kunne verdsettes.

 

At JP ikke svarer på brev er nok muligens irriterende, men slik jeg ser det så har de presentert flere mulige løsninger på problemet for deg og du har valgt å ikka ta imot noen av de. Så dermed lurer jeg litt på hva du skal snakke med de om? JP har strukket seg så langt de er villige og nå gidder de ikke bruke mer tid på deg antageligvis.

 

Alt i alt skjønner jeg din frustrasjon og ideelt sett så burde ikke slikt forekomme, men jeg synes JP har kommet med noen helt kurante forslag til løsninger som jeg ikke skjønner at du ikke er intressert i.

 

Beklager om jeg gnir salt i såret nå;), men du kunne også veldig lett ha unngått denne situasjonen ved å lese noen tester å internett før du bestemt deg for å kjøpe. Personlig så stoler jeg ikke et sekund på hva en selger skulle mene om et produkt, men jeg går gjerne i butikken for å ta og holde i det for å bestemme meg etter mye lesing på internett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det å høre på sleger er det nest dummeste man kan gjøre... De vil selge så mye som mulig, og selger gjerne unødvendige ting.
Kanskje hos noen butikker, som ikke ønsker at kunden skal komme tilbake? Hvis kunden føler han/hun har fått riktige og gode tips til hva man skal kjøpe, så er det fornøyde og kommer gjerne tilbake. Noen selgere (de gode? :!: ) har forstått det. Så ikke generaliser oss for mye her, Mr. Olsen :)
Lenke til kommentar
Jeg vil nå heve kjøpet, fordi jeg ikke vil ha noe videre med JP å gjøre.

At man ikke lenger liker butikken er ikke hevingsgrunn.

 

Det har kommet støv på sensoren, noe han har fått tilbud om å få utbedret. Noe annet vil jeg ikke si at han har krav på. Særlig ikke når en vet at et hvilket som helst annet kamera i samme klasse vil ha nøyaktig samme problem.

9271998[/snapback]

Dette blir egentlig bare tåpelig. Mulig jeg har lagt saken fram feil, men da kan jeg prøve å forklare. Jeg sa først at jeg kunne si meg villig til å bytte kameraet hos JP, dvs at pengene ville ikke være tapt hos de. Ifølge loven har jeg rett på heving av kjøp, noe som på ingen måte plikter meg til å kjøpe ny vare hos JP. Jeg gikk derfor fra en innstilling der jeg var villig til å bytte med JP, til en der det er uakseptabelt. Dette har jeg min fulle rett til å mene.

 

Så du har blitt tilbudt å få igjen nåpris for kameraet, evt. gratis rens samt stativ og veske i kompensasjon?

 

Slik jeg ser det da så synes jeg JP har vert ganske rimelige med deg.

 

Greit nok at selger har gjort en feil og det bør ikke forekomme, men jeg skjønner ikke at du ikke skal kunne være fornøyd med ett av disse alternativene? Det sier seg jo selv at du ikke får igjendet du betalte for kameraet for lenge siden, iallefall synes jeg det er urimelig å kreve siden du har hatt muligheten til å bruke kameraet frem til nå og dette bør kunne verdsettes.

 

At JP ikke svarer på brev er nok muligens irriterende, men slik jeg ser det så har de presentert flere mulige løsninger på problemet for deg og du har valgt å ikka ta imot noen av de. Så dermed lurer jeg litt på hva du skal snakke med de om? JP har strukket seg så langt de er villige og nå gidder de ikke bruke mer tid på deg antageligvis.

 

Alt i alt skjønner jeg din frustrasjon og ideelt sett så burde ikke slikt forekomme, men jeg synes JP har kommet med noen helt kurante forslag til løsninger som jeg ikke skjønner at du ikke er intressert i.

 

Beklager om jeg gnir salt i såret nå, men du kunne også veldig lett ha unngått denne situasjonen ved å lese noen tester å internett før du bestemt deg for å kjøpe. Personlig så stoler jeg ikke et sekund på hva en selger skulle mene om et produkt, men jeg går gjerne i butikken for å ta og holde i det for å bestemme meg etter mye lesing på internett.

Rettelse, jeg ble tilbudt enten stativ, eller veske, eller pengene tilbake for kamera til bruktpris av nåpris. Ingen av delene var mulig å blande sammen. Gratis rens får jeg fordi jeg har superforsikring hos de, dvs ingenting spesielt som ligger til rette for dere kundebehandling. Det er jo allerede blitt bevis her at i følge loven har jeg rett på heving. Afseth har også gått ut å sagt at et kamera uten muligheten til å få støv på sensor, og et med muligheten for det er en vesensforskjell på kamera.

 

Du gnir ikke salt i såret på ingen måte, og jeg må ta meg selv i at jeg ikke har fortalt historien fullt ut i første tråd. Det er vanskelig for mange å se for seg meg i den situasjonen jeg er i nå, og jeg forventer ikke at noen av dere skal det heller. Den situasjonen er det opp til meg å forklare til JP, hvis de bare svarer på mail.

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Han ville ta det imot til nåpris, brukt. Det er uakseptabelt for meg.

Hvorfor er det uakseptabelt for deg? Dersom du skal ha et nytt kamera, har alle konkurrentene også sunket i pris, og du vil i praksis få byttet det i et annet kamera du heller vil ha.

 

A100 koster 5979,- på JapanPhoto i dag, det er 18-70-kitet. Hvis jeg ikke husker helt feil, kjøpte du dobbeltkit med 75-300 også, så anslå omlag 7000 totalt. For dette får du helt uten videre de nærmeste konkurrentene, Nikon D40x, Canon 400D, E-410 og dersom du legger i litt ekstra, E-510. Sistnevnte vil være ideelt for deg, fordi du får med alle fordelene fra A100, samt en støvfjerningsfunksjon som fungerer ganske bra, og som er bedre enn A100 på bl.a. høy ISO. A100 har ikke blitt vesentlig billigere enn konkurrentene da du kjøpte, så jeg synes du skal ta til takke med det.

 

Jeg synes du skal sende JPStoney en PM, og takke ja til tilbudet om å få igjen nåprisen. Siden du ikke er i stand til å bevise noen verdens ting (onkelen din sitt ord styrker din sak, men er ikke på noen måte et bevis), er det antakelig det beste du oppnår av dette. Mest sannsynlig vil en evt. sak i forbrukertvistutvalget ende opp med samme løsning.

Lenke til kommentar

Syns k-ryeng sitt innlegg er ganske fornuftig. Men om man setter seg inn i trådstarters sine sko og tenker seg å oppleve det samme. At ens egen uvitenhet blir grovt utnyttet av en selger. Det er ett seriøst eksempel på dårlig kundebehandling, syns jeg.

Jeg tror noe av problemet her er at butikken er nedlagt og kjeden den var med i holdes ansvarlig. Derfor ville nok jeg, om det var meg det gjalt, tatt til takke med tilbudet eller evnt. prutet med noen minnekort eller annet nyttig stæsj til kameraet.

Lenke til kommentar
Syns k-ryeng sitt innlegg er ganske fornuftig. Men om man setter seg inn i trådstarters sine sko og tenker seg å oppleve det samme. At ens egen uvitenhet blir grovt utnyttet av en selger. Det er ett seriøst eksempel på dårlig kundebehandling, syns jeg.

Ja, men samtidig skulle trådstarter tatt opp dette med butikken etter en uke eller to med kameraet, det tar ikke lang tid før man finner ut at den funksjonen ikke gjør noen ting. Da ville han fått tilbake nyprisen han gav. At JP i det hele tatt har vært villige til å gi dagens nypris for kameraet, synes jeg er prisverdig.

 

[Edit]I den andre tråden jeg linket til, har han "oppdaget" problemet, og det hadde da gått 5 dager siden han kjøpte.[/Edit]

 

Å kalle dette grov utnyttelse er i beste fall å smøre litt tykt på. Selger har muligens påstått noe han egentlig ikke har belegg for å si, og skal man arrestere vedkommende på det må man gjøre det innen rimelig tid. I dette tilfellet vil jeg anslå omlag en måned som absolutt siste frist.

 

En annen ting er at selger kan ha sitt på sitt tørre, da det er andre ting enn støv som kan komme inn og feste seg på sensoren. Tørt støv blir ristet av, men fuktige pollenkorn og andre klebrige partikler har han ikke så vidt jeg har fått med meg nektet for at kan komme på sensoren.

 

Det har ikke kommet frem til nå i tråden, men jeg husker at trådstarter spurte her på forumet før han kjøpte. Skal ikke påstå at noen sa noe om at støvfjerningsfunksjonen ikke virket, for så vidt jeg husker kjøpte trådstarter dette kameraet svært kort tid etter lanseringen, men jeg husker at flere av oss var tvilende til funksjonen. Trådstarter har også ved flere anledninger skrevet at han er meget godt fornøyd med kameraet.

Etter en liten research, fant jeg disse trådene

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=617357&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=621538&hl=

og denne posten der han også anbefaler kameraet.

 

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er så enig med ru-barma som det går an å bli, i siste avsnitt i dette innlegget .

 

Forhåpentligvis kan en moderator stenge denne tråden, da den i bunn og grunn er usaklig uthenging av JapanPhoto, som etter min mening har håndtert denne saken upåklagelig, i hvert fall slik trådstarter har formidlet informasjonen. At de ikke ønsker å kaste bort tid og penger på sutrete kunder, forstår jeg utmerket godt.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Ja, men samtidig skulle trådstarter tatt opp dette med butikken etter en uke eller to med kameraet, det tar ikke lang tid før man finner ut at den funksjonen ikke gjør noen ting.

9277636[/snapback]

For alt OP vet, så fungerte jo anti-støv funksjonen fint i mange uker/måneder, før han (tydeligvis) oppdaget problemet med støv på sensoren? Hvordan skal han da kunne merke at funksjonen ikke virker?

 

Har selv eid Sony A100, og jeg er ikke enig i at støvfunksjonen er nytteløs. Men det er overhodet ikke noen garanti mot støv på sensoren, selv om det er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar

Dear Jon (MYBIGMOUTH),

 

since I hear so many "strange" things from you, I now feel it is necessary to put my last mail towards you out in public - something I really hate to do, because we really do not want to fight with customers and especially not in public. But enough is really enough.

 

This was my summary (that also Forbrukerrådet has of course) that you received at the 19th of April:

 

-----------------------------------------------------------------------------------

Dear Jon,

 

I have now (as you have) invested a lot of time in this case and I really really hoped we can fullfill your expectations.

 

We have offered you several times to fix your camera and give you a new Lånekamera right away. Neither have you picked up the Lånekamera, nor have you given us the chance to repair/clean the product.

 

We have also offered you - without any need to do so - to make you an offer to take back the camera and make a deal with you on the new camera that you want. I have asked several times for a list of products that you want to return and that you want to have from us, so that I can make you a fair offer. Until today, I have not received that list.

 

You are now threatening us with Forbrukerrådet without any need. As your only claim is "the sensor clean does not work good enough" which is - if it is true - a claim against Sony and all other manufacturers at the same time and as you don`t want to accept that the Supersikkring takes over the cleaning part, I look indeed forward to see the opinion of Forbrukerrådet if you wish so. The functionality of the Sensor Clean System is explained in detail in the Sony instruction manual. Our sales person has sold you the camera as Sony describes it. Your perception of "you never have to clean" - if ever said so - would have been a reflection of the whole package you bought plus common sense. With the sensor cleaner, you have less need to clean. And if it has to be done, the Supersikkring covers it for you. So indeed, you don`t have to worry yourself for cleaning issues.

 

After your way of communication, I hereby retreat from the offer of taking your camera back and offer you a new one of your choice.

 

I look forward to the questions of Forbrukerrådet and hope they listen to both sides.

 

Have a nice day

 

Stephan

-----------------------------------------------------------------------------------

 

It was you who wanted a decesion of Forbrukerrådet and we acepted that. Now, even before a decision has been taken, you go in public again...jeez...

 

But I promise one thing: If Forbrukerådet gives you right in this, I`ll be the first one who apologizes! And it would be interesting if Sony (and Canon and Pentax) make a world wide call back because of "not sufficient sensor clean"...

 

Stephan

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

Tror heller ikke japanfoto er så vanskelige som han skal ha det til. Leste litt i de andre trådene og så at han hadde fått dette støvproblemet august 2006. I november samme år roser han dette kameraet og anbefaler det til andre uten ett ord om hans dårlige opplevelse med støv på dette. Synes ikke kunden virker veldig troverdig ut ifra det jeg har lest her. Litt synd at japanfoto skal få dårlig oppmerksomhet slik for jeg tror de generelt er ganske imøtekommende. :)

Endret av Gertab
Lenke til kommentar

Åh? Er kameraet så gammelt? Jeg trodde dette var noe som nylig var kjøpt og oppdaget. Jeg har kanskje ikke lest innleggene godt nok.

Nei, etter å ha lest de siste innleggene syns jeg rett og slett Japan Photo har strukket seg langt.

-----

Ja, jeg vil enda si at Japan Photo heller virker som ett trygt sted å handle. Så iallefall når det gjelder meg har denne tråden virket mot sin hensikt.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Trøste og bære ... Så lenge JP kan bevise at kunden oppdaget mangelen i fjor, har nok ikke trådstarter noen sterk sak nei, jf. fkjl. $27. Man kan ikke troppe opp for å kreve heving 7-9 måneder etter at man oppdaget mangelen. Må nesten si meg enig i at JP har opptrått upåklagelig i denne saken. Samtidig har jeg en stygg mistanke om at Forbrukerrådet kommer til å gi trådstarter medhold, da det er det som er jobben deres. Saken må nok opp i FTU før JP får medhold.

Lenke til kommentar

Jeg synes også at Japan Photo har gjort det de kan og mer til i denne saken.

Er og veldig skeptisk til om Forbrukerrådet gir trådstarter medhold her.

 

Greit nok så er det nok av butikker som ikke har kompetente selgere o.s.v, men etter å ha lest gjennom postene her så synes jeg det viser godt at ikke alle kunder er like enkle heller.

Lenke til kommentar
Greit nok så er det nok av butikker som ikke har kompetente selgere o.s.v, men etter å ha lest gjennom postene her så synes jeg det viser godt at ikke alle kunder er like enkle heller.

9279617[/snapback]

Skal ikke hevde at trådstarter verken ditt eller datt jeg, men du har rett... det finnes noen vanskelige kunder. Når man kommer tilbake med et kamera man fikk til julegave midt i sommerferien og vil bytte det i et annet fordi hun ønsket seg et annet... det sier seg jo selv at man er ganske blåst i hodet når man krever noe sånt. Kameraet var gått ut av produksjon, og vi hadde ikke fått solgt det i nærheten av det kunden ga for det i utgangspunktet. Vedkommende har sikkert gitt oss dårlig publisitet i de kretser hun hadde tilgjengelig.

 

Så det er nok med kunder som med selgere. Det er fåtallet som gir resten et dårlig rykte. De fleste kunder er hyggelige og greie, akkurat som de fleste av oss selgere ikke vil kundene noe vondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...