kristovs Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Hei! Lurte på hva som er best av Geforce8800 og QuadroFX-1500 kortene... Skal handle (er ikke spiller, men mekker 3D) et kort som klarer å drive 2x 23" CinemaDisplay... Ser ut til at quadrokortet gjør det, men gjør geforcen det? Dvs. 2 ganger 1920x1200px (EDIT: Ser jeg bommet på CPU. Mente selvfølgelig QX6850! Sorry!!) Og dersom begge gjør det, - hva er det beste kjøpet? Heller litt til at geforce er mer power for pengene, men trenger noen gode anbefalinger. For øvrig er det qx6700'en evt qx8500'en skjermkortet skal stå i.... Anyone? Krstjn Endret 9. august 2007 av kristovs Lenke til kommentar
Larock Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Kjøp geforce kortet helt klart! Quadro har stort sett ingen funksjoner du trenger til daglig 3d arbeid. Om du feks jobber i max er det kun hardware antialiasing i viewporten du får med quadro kontra gforce. Quadro serien er bare overprisede geforce kort med noen ørsmå hardware aksellereringer av ting du aldri trenger. For noen generasjoner siden (frem til geforce 5 fx serien om jeg ikke husker helt feil) kunne man faktisk via en software hack "åpne" disse funksjonene ettersom kortene er helt identiske. Etterat nvidia ble lei av at 3d folk kjøpte "gamer" kort istedet for quadro gjorde de til slutt små endringer på hardware så nå går det ikke lenger, men fortsatt er det utrolig sleipt. Jeg byttet nettop arbeidstasjon på jobben. Et skikkelig råskinn av en maskin med 8 prosessorer, 8gb ram osv, men valgte å droppe quadro fx 5500 og gikk for 8800 gtx . Sparte nesten 20 tusen kroner på det!! kortet er nøyaktig like raskt i max viewporten som fx 5500. Jeg merket ihvertfall ingen forskjell og aa på wireframes er helt unødvendig og bare ubehagelig spør du meg. Eneste grunnen til at nvidia kan holde på sånn er fordi folk ikke veit hvor lurt de blir. og fordi man er vant til fra gamle dager at 3d animasjon og spesialeffekt arbeid krever DYRT utstyr (les: silicon graphics). Om du jobber i feks max,maya,xsi,lightwave,modo,blender,silo,mudbox,cinema osv så har du absolutt ingen behov for det quadro tillbyr og du vil få mye bedre ytelse for et geforce kort i samme prisklasse. Om du skal bruke til cad arbeid ville jeg undersøkt med noen som gjør det for da vet jeg at noen av disse programmene bruker hardware overlay funksjonen som kun finnes på quadro . Når det gjelder skjermer så kan kan begge kortene du lister opp kjøre 2 23 skjermer uten problemer. Selv kjører jeg en 30 og en 20 på geforce 8800gtx Lenke til kommentar
kristovs Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Ahh! Tusen takk for utfyllende svar! Er max det går i her, så da blir det nok geforce. Bare greit å få ting bekreftet av fagfolk før man setter i gang med innkjøp:) Krstjn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå