Alkjeks Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Finnes det et gratis program som kan gjøre om mp3-filer til MIDI-filer? Formålet er å lære å spille sanger på piano jeg har mp3-filer av. Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Er du helt sikker? Selv ikke når mp3-filen inneholder enkel pianospilling? Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Link Men om det blir perfekt? Tror ikke det.. Endret 9. august 2007 av Sempron Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Nå har jeg prøvd noen programmer med varierende resultat. Noen ganger kunne man ikke kjenne igjen sangen engang. Men et program var jeg positivt overrasket over: WIDI Proffesional. Resultatet der ble ikke så verst, men programmet kostet penger. Nå vet jeg iallefall at det går an. Nå trenger jeg bare å finne et som er gratis. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Problemet er at mp3 ikke inneholder noe note-informasjon. Mp3 inneholder kun komprimert lyddata som etter beste evne prøver å gjengi sin orginale kilde som en pulskodemodulert lydbølge. Så Mp3 inneholder kun lyd (lydbølger) og ikke mer. MIDI derimot inneholder kun note-data, dvs. informasjon om noter. MIDI inneholder ikke noe lyd. Istedet må man ha et MIDI-avspillingsprogram som spiller av forhåndslagrede enkeltlyder/instrumenter som korrosponderer til de ulike instrumentene (etter notene) som er definert i MIDI-fila. Når det programmet lager en MIDI-fil ut av en Mp3-fil vil den analysere frekvensen for ulike 'timbre', eller særegne frekvensensembler, i lyden og rett og slett gjette seg fram til hvordan notene skal se ut. Det er derfor du får så variabel resultat med de ulike programmene, siden det er avhengig på metoden programmene bruker til å gjette riktige noter (ut ifra frekvenser) som avgjør hvor godt resultatet blir. Jeg vil også tro programmet får veldig store problemer med å gjette riktig jo flere instrumenter som spiller samtidig, siden frekvenspektret bare blir en grøt med mange instrumenter. Endret 9. august 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 skag1 skrev: Jeg vil også tro programmet får veldig store problemer med å gjette riktig jo flere instrumenter som spiller samtidig, siden frekvenspektret bare blir en grøt med mange instrumenter. 9243067[/snapback] Og dessuten klarer bare de programmene å lage midifil med ett instrument. Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Problemet er at mp3 ikke inneholder noe note-informasjon. Mp3 inneholder kun komprimert lyddata som etter beste evne prøver å gjengi sin orginale kilde som en pulskodemodulert lydbølge. Så Mp3 inneholder kun lyd (lydbølger) og ikke mer. MIDI derimot inneholder kun note-data, dvs. informasjon om noter. MIDI inneholder ikke noe lyd. Istedet må man ha et MIDI-avspillingsprogram som spiller av forhåndslagrede enkeltlyder/instrumenter som korrosponderer til de ulike instrumentene (etter notene) som er definert i MIDI-fila. Når det programmet lager en MIDI-fil ut av en Mp3-fil vil den analysere frekvensen for ulike 'timbre', eller særegne frekvensensembler, i lyden og rett og slett gjette seg fram til hvordan notene skal se ut. Det er derfor du får så variabel resultat med de ulike programmene, siden det er avhengig på metoden programmene bruker til å gjette riktige noter (ut ifra frekvenser) som avgjør hvor godt resultatet blir. Jeg vil også tro programmet får veldig store problemer med å gjette riktig jo flere instrumenter som spiller samtidig, siden frekvenspektret bare blir en grøt med mange instrumenter. 9243067[/snapback] Jeg vet at MIDI-filer bare inneholder informasjon, og ikke lyd (det er derfor de er så små i filstørrelsen). Jeg prøvde bare med mp3-filer med pianospilling, men programmet hadde nok fått problemer, som du sier, hvis jeg hadde prøvd med en mere "komplisert" sang Og dessuten klarer bare de programmene å lage midifil med ett instrument. Wiken 9243246[/snapback] På det ene programmet jeg prøvde, var det valg for om mp3-filen inneholdt flere, eller bare ett instrument. Jeg prøvde desverre ikke sanger med flere instrumenter, men tviler på at det hadde blitt noe spesielt bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå