Gå til innhold

1500-2000, god makro, raskt - anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenger anbefaling på et digitalt kompaktkamera som:

- Ikke koster mer enn 2000 kroner

- Har en bra makrofunksjon

- Er raskt

- Som kanskje tåler bittelitt juling

Sjekk månedens varp: http://www.akam.no/artikkel/digitalkamera/...p-_august/41781 - jeg tenker spesielt på Ricoh Caplio R5 - det er veldig godt. Morsomt og godt kamera, med skikkelig vidvinkel og 7x zoom og god makrofunksjon. Jeg ville dog anbefale å behandle det pent...

Lenke til kommentar
Er Nikon Coolpix P3 noe å satse på?

Fint kamera det, solid med god optikk og er lett å bruke. Bra bildekvalitet, men litt begrenset lysfølsomhet. Bildestabilisatoren veier opp en del, dog. Nikon har ikke de beste macroegenskapene, det skal sies. Det funker til det meste, men er mange som er bedre.

(Og jeg har forøvrig førstehåndserfaring med kameraet, kjøpte den nesten identiske P4 til kona til jul, eneste forskjell er trådløst nettverk som visstnok ikke fungerer spesielt godt.)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Er Nikon Coolpix P3 noe å satse på?

Jeg har P3 selv, og er ikke så fornøyd. Bildene er forsåvidt helt ok, men ergonomien er dårlig. Kameraet er formet som et såpestykke, og er omtrent like lett å holde. Den nye modellen P5000 er langt, langt bedre sånn sett.

Den største vidvinkelen er 38mm, som ikke er spesielt bredt.

Makro har jeg ikke forsøkt å bruke, så det kan jeg ikke kommentere.

Fredrik

Lenke til kommentar
Den største vidvinkelen er 38mm, som ikke er spesielt bredt.

Nei, det er 36mm. Det er ikke spesielt vidt, men holder greit også...

Ang. ergonomi, har ikke jeg hatt noen store problemer med den, men skal jo ikke påstå at den er direkte ergonomisk... Men det er jo heller ikke konkurrentene, som f.eks. F30 og Ixus 800IS...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Nei, det er 36mm. Det er ikke spesielt vidt, men holder greit også...

Ang. ergonomi, har ikke jeg hatt noen store problemer med den, men skal jo ikke påstå at den er direkte ergonomisk... Men det er jo heller ikke konkurrentene, som f.eks. F30 og Ixus 800IS...

9248260[/snapback]

Du har rett, 36mm.

Når det gjelder ergonomi, så er det vel slik at mange små såkalte designkameraer ikke scorer så høyt.

Jeg synes det virker som om Canons A-serie er fornuftig utformet, og har god valuta for pengene. For eksempel A570, A630, A710. Dog vet jeg ikke om makroen er bra, som trådstarter spør om.

Fredrik

Lenke til kommentar
Jeg synes det virker som om Canons A-serie er fornuftig utformet, og har god valuta for pengene.  For eksempel A570, A630, A710.  Dog vet jeg ikke om makroen er bra, som trådstarter spør om.

Jepp, så vidt jeg kan se er macro-funksjonen også ganske grei på disse. A570IS gir utrolig mye for pengene, koster under 2000 kr og kan by på bildestabilisator, 4x zoom (35-140mm i 35mm-ekvivalent), bra videofunksjon og god ytelse. Vet ikke om de tåler noe mer juling enn andre, men samtidig er de rimelige nok til at det går bra for de fleste å kjøpe nytt hvert annet år.

Canon har også dyttet Digic III-prosessoren i den, samme som det sitter to av i EOS 1D Mark III... Selvfølgelig gjør den ikke annet enn det den blir bedt om (og 1D-ingeniørene er nok mer kresne enn A-serie ingeniørene), men det er et godt tegn for ytelsen.

Aberene med A570IS, er lav oppløsning på skjermen (ikke noe stort problem i mine øyne, men dog) og at det begynner å slite med støy fra ISO800 (gjør alle andre enn Fujifilm også). Er 300 kr viktig for deg, kan du spare dem ved å velge A560 som ikke har IS, ellers er kameraet likt. Spør du meg, er de hundrelappene verdt hver eneste krone!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I A-serien ville jeg vurdert først og fremst A720 om du skal ha et kamera til under 2000... Hos amentio får du den for så lite som 1874kr og kameraet fikk svært nylig meget god kritikk fra den store test siden cnet.com (7.8 av 10.0)... pga lav pris får du også med deg minnekort og oppladbare batterier om du trenger det for litt over 2000=)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...