CPkake Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hei, jeg er ganske ny innen pc (kan en del though, men mye jeg ikke kan), og her på forumet... Men jeg skal multiboote pc-en min, en Asus F5 med Vista som foreløbig oprativsystem. Men pga. mangelde kompatiblitet for Sony Vegas bl.a. så er jeg nødt til å ha XP, jeg har både XP og vista cd. Jeg har googlet meg fram til at det er lurt å innstalere XP først, så vista. Derfor skal jeg samtidig formatere. Hvordan gjør jeg det når jeg skal formatere XP etterpå? Og når XP er innstaler, skal jeg da bare sette inn recovery cd-en til Vista og innstalere den på en annen partisjon? (må da ha to brukere og slikt?) Noen som kan hjelpe meg? lage en guide, eller forklare grundig nok til at jeg skjønner det? Evt. så kan jeg nås på e-post/msn: [email protected] Takker på forhånd Mvh Thor Håkon PS. siden det er delvis med Vista å gjøre, så vet jeg ikke om det kanskje skulle vært i Vista delen, men er jo XP å... Men om den er plassert feil, så beklager jeg. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Installer XP først. Ha ledig upartisjonert plass på HD. Installer Vista (ikke velg upgrade). Da har du dual boot. Lenke til kommentar
CPkake Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Men hvordan får jeg fjernet vista som er her nå, så xp? altså formatere partisjonen? Jeg har aldri gjort det før, hehe. Fått prøvd forklart at jeg må inn i bios. Men hvordan, i hvilken sammenheng? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Putt inn XP CD'en og boot fra denne. Under install menyen har du valget om å slette og opprette partisjoner. Slett da alle , og opprett ny med inntastet verdi i megabytes (f.eks 20480 som er 20GB slik at det blir igjen ubrukt plass til Vista). Du må inn i BIOS hvis maskinen ikke booter fra CD og endre kun på en ting som er boot rekkefølge - hvor CD må stå foran HDD i boot prioritet. Lenke til kommentar
filthyhabits Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Men pga. mangelde kompatiblitet for Sony Vegas bl.a. så er jeg nødt til å ha XP 9241142[/snapback] Hva er det du ikke får til å funke med Vista / Sony Vegas? Jeg kjører Vegas under Vista uten problemer, bortsett fra MediaManager. Lenke til kommentar
CPkake Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Takk, da skal jeg prøve det _______________________________________ Hva er det du ikke får til å funke med Vista / Sony Vegas? Jeg kjører Vegas under Vista uten problemer, bortsett fra MediaManager. 9241371[/snapback] Når jeg starter opp Vegas får jeg denne feilmeldinga: Det funker noen ganger, men da den kommer til punktet hvor den skal lage hovedvinduet, så stopper den på "starter pp media manager", hvordan kommer man utenom media manager egentlig? Lenke til kommentar
filthyhabits Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Takk, da skal jeg prøve det _______________________________________ Hva er det du ikke får til å funke med Vista / Sony Vegas? Jeg kjører Vegas under Vista uten problemer, bortsett fra MediaManager. 9241371[/snapback] Det funker noen ganger, men da den kommer til punktet hvor den skal lage hovedvinduet, så stopper den på "starter pp media manager", hvordan kommer man utenom media manager egentlig? 9241461[/snapback] Under installasjonen kan du klikke Cancel når inst. av mm starter, da får du beskjed om at alt ikke er riktig installert, men Vegas er på plass likevel. Hvis du allerede har installert alt sammen, kan du gå til Options > Preferences og ta vekk krysset for Enable Media Manager. Husk også å klikke vekk Media Manager under View-menyen. Selve feilmeldingen din har jeg også fått noen få ganger, men det har gått bra likevel. Ellers får vi bare vente på Vegas 8, som sikkert kommer snart... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå