gulfarge Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Skal montere 12 v uttak i bagasjerommet. Tenker og hente strøm fra batteriet. Vil vite noen tanker fra dere hvordan dere ville gått frem. Takker for hjelpen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 strekk en kabel fra batteriet til uttaket. Gjem denne i lister og lignende. Sett en sikring på ledningen fremme i motor-rommet. finn ett bra jordings-punkt. thats it... Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Skal montere 12 v uttak i bagasjerommet. Tenker og hente strøm fra batteriet. Vil vite noen tanker fra dere hvordan dere ville gått frem. Takker for hjelpen 9240913[/snapback] Når du trekker kabel direkte fra batteriet så er det et par ting du MÅ ta hensyn til: * Dimensjonering av kabel: Med tolv volt så får man fort et stort spenningsfall i kabelen om den ikke er dimensjonert riktig. Jeg vil anbefale 8mm^2. Ohms lov sier at I=U/R og vi vet at P=U*I. Kobber har en konduktivitet på 59E8 og en resitivitet på 1.7E-8 ohm per meter per kvaderatmeter som gir 0.017 ohm per meter når kabelen er en kvaderatmillimeter. For en 5 meter lang kabel som er 8mm^2 vil du ha en resisstans på (0.017/8)*5=0.011 ohm ved 20 grader. Det vil si at du har et spenningsfall i kabelen ved 30A på 30*.011=0.33V. Hvis du trekker jord tilbake til batteriet (noe jeg vil anbefale hvis du skal kjøre lyd på dette) så må du regne spenningsfallet to ganger og du taper 0.66V. Når dynamoen er i drift vil du ha mer enn nok å gå på, men jeg ville ikke prøvd dette med 4mm^2 kabel med mindre du skal trekke mindre strøm igjennom kabelen. * Sikring: Sett sikkring etter hva kabelen tåler. For en 5 meter lang kabel på 8mm^2 så vil du ha en effekt i kabelen P = U^2/R = 0.33^2/0.011 = 9.9W. Dette er godt innenfor hva en slik kabel tåler og så vidt jeg vet så er 30A det største du får av sikringer for bil. Uansett så ville jeg ikke trukket mer enn 30A fra batteriet uten kondensatorer, og det er det jo ikke snakk om her, er det vel? * Trekking av kabel: Alltid når du trekker kabel direkte fra batteriet så er det viktig at kabelen er festet ordentlig og er trukket slik at den ikke gnager på noen kanter. Hvis du for gnaget hull på kabelen før sikringen så vil du ha et voldsomt smell under panseret og mest sansynlig trenge et nytt batteri og ny kabel for den saks skyld. That's it... Håper det hjelper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå