Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Maskiner fryser midlertidig?!?!

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ok, først vil jeg si at jeg er sånn høvelig kompetent når det gjelder hardware.. men nå skjønner jeg ikke en d***!

Jeg fikk en gammel pc (Athlon 1200, 2,5gb ram, asus a7n8x-delux, 60gb wd hd) av en kompis, jeg planlegger å bruke denne som erstatning for den bærebare fruen min har..

Første problem var at den frøs skjermbilde i oppstartet (Kom bare bootscreenen fra asus), da jeg startet den på nytt, "startet" den, men ikke noe mer (dvd. lys, vifter etc. startet, men maskinen ville ikke boote opp)

Fikk klarert dette med å skifte HD kabel + dra ut usb'en til front-panelet (denne var satt i firewire porten)

Nå har jeg fått maskinen opp å gå, installert windows + alle programmene jeg trenger..

Problemet nå, er at maskinen fryser av og til.. i ca. 30++ sekunder. Det er ikke windows som fryser, men selve maskinen.

Hva kan problemet være? CPU?

Har også tenkt på muligheten med dual-channel.. jeg kjører begge 1gb brikkene i dual, også 512 brikken i den siste porten..

Det viste seg å være dvd-rom som laget problemer.. så det med en tilfeldighet at lyset på dvd-romen lyste, da maskinen "kom tilbake", så jeg at dvd-rom'en ikke ble identifisert..

Endret av MrNeeon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å kjøre memtest for å se om det er rammen som kan være gåen. Ellers så kan defekt strømforsyning gi liknende feilsymptomer som du her beskriver. Så du kan enten måle spenningene eller rett og slett prøve å bytte ut strømforsyninga.

Se også etter sprengte kondensatorer og fjern eventuelt støv som kan blokkere for kjøling til CPU.

Ellers så er det jo bare å følge normal feilsøkingsprosedyre, altså å strippe maskinen for alt du ikke MÅ ha for å starte den opp og se om den feiler.

Lenke til kommentar
Har også tenkt på muligheten med dual-channel.. jeg kjører begge 1gb brikkene i dual, også 512 brikken i den siste porten..

9240619[/snapback]

For at dual-channel skal virke så må mengden RAM på begge kanalene være lik. Hvis du kjører 2x1G+512M så kjører du ikke i dual channel. Hvis du rykker ut 512-brikken (eller erstatter den med 2x256-brikker) så vil du kjøre i dual channel.

Pass også på at egenskapene til minnebrikkene er like. Hvis du har to raske og to trege brikker vil alle fire brikkene gå på den laveste hastigheten.

Edit: Hvis du bare har tre minnebrikkeplasser så kan du kun kjøre to brikker i dual-channel. Hvis du legger til en tredje vil alle tre kjøre i single-channel.

Håper det hjelper

-Terje.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...