richardhal Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Er det noen enkel tommelfinger regel ved bruk av iso. når bør man bruke iso 100, 200, 800 1600 osv, Prøvde høy iso på et natt bilde det ble mye støy på bilde da. Noe vits og bruke høy iso på dagtid? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Er det noen enkel tommelfinger regel ved bruk av iso.når bør man bruke iso 100, 200, 800 1600 osv, Prøvde høy iso på et natt bilde det ble mye støy på bilde da. Noe vits og bruke høy iso på dagtid? 9240031[/snapback] 1) hold iso så lav som mulig 2) hvis du trenger raskere lukkertid prøv først med større blender 3) øk iso for å få kort nok lukkertid - til at bildene blir skarpe - til å fryse rask bevegelse For hvert kamera må du bli kjent med hva som er "høy iso" - det varierer vilt hvor mye støy du får på ulike isoverdier. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Det er ikke noen regel... Du bruker det bare etter forholdene... er det mørkt setter du opp iso, er det lyst, holder du den nede.... Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Tja.. er ikke så enkelt. Man bør prøve å holde den så lav som mulig men på de fleste DSlr er det vanskelig å se forskjell mellom 100 og 200 og på 5D vil jeg påstå at selv 400 er utrolig bra. Det jeg prøver å si er at jeg foretrekker f2.8 med ISO 200 istedet for f1.8 ISO 100 på min 50mm .. Det er ikke alltid lavest mulig iso gir best bilde. 100 -> 400 ISO fungerer bra, 800 er til nød og 1600 bruker jeg (nesten) aldri. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Du ser det ikke med det blotte øyet, men når du legger det inn på pc'n, og skrur opp litt lysmengde så ser du det... Lenke til kommentar
richardhal Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 akkurat, men når jeg har den på f4,5 og iso 200 tar bilder ute så lukker den kjapt men hvis jeg beveger meg inn der det blir litt mørkere så lukker den litt tregere og da blir det som oftest uskarpt bilde. Noe løsning på dette. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Stille ISO høyere... Lenke til kommentar
magneska Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 akkurat, men når jeg har den på f4,5 og iso 200 tar bilder ute så lukker den kjapt men hvis jeg beveger meg inn der det blir litt mørkere så lukker den litt tregere og da blir det som oftest uskarpt bilde. Noe løsning på dette. 9240438[/snapback] Høres ut som om du mangler en grunnleggende forståelse for hvordan saker og ting henger sammen? Du bør nok investere i en god bok om fotografering, eller lese mer på nettet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Det er lurt å i alle fall les litt basic informasjon rundt om kring før man stiller spørsmål. Ellers forstår du ingenting likevel. Noe som man kan gå på skole i mange år for å lære, kan umulig forklares i løpet av noen få innlegg på et forum. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Det er lurt å i alle fall les litt basic informasjon rundt om kring før man stiller spørsmål. Ellers forstår du ingenting likevel. Noe som man kan gå på skole i mange år for å lære, kan umulig forklares i løpet av noen få innlegg på et forum. 9258359[/snapback] PM is back :-) Velkommen hjem igjen :-) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Nå vet jeg ikke hvilket kamera du har, richardhal, men det høres ut som du har et speilrefleks. Og har du først investert i et speilrefleks, så bør du også lære å bruke det. Ellers kunne du hatt mer igjen for et kompaktkamera uten spesielle innstillingsmuligheter. Kjøp en bok om foto, som anbefalt lenger opp her. Hvis ikke, har du bare falt for "hypen" om at alle på død og liv må ha et speilrefleks. Sannheten er at veldig mange av de som følger denne moten, like gjerne kunne kjøpt et kompaktkamera og vært minst like fornøyd. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Det er lurt å i alle fall les litt basic informasjon rundt om kring før man stiller spørsmål. Ellers forstår du ingenting likevel. Noe som man kan gå på skole i mange år for å lære, kan umulig forklares i løpet av noen få innlegg på et forum. 9258359[/snapback] PM is back :-) Velkommen hjem igjen :-) 9259795[/snapback] Takk for det . Denne gang har jeg t.o.m. klart å gjøre klar et par, tre bilder til kritikken med en gang, for de som måtte bry seg om slikt. Nå sitter jeg her i gråværet og savner solen og varmen i Italia igjen Endret 12. august 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Kjøp en bok om foto, som anbefalt lenger opp her. Hvis ikke, har du bare falt for "hypen" om at alle på død og liv må ha et speilrefleks. Sannheten er at veldig mange av de som følger denne moten, like gjerne kunne kjøpt et kompaktkamera og vært minst like fornøyd. 9259855[/snapback] Er nå dette helt sant? Jeg får mye bedre bilder med å ha kameraet mitt innstilt på grønn enn de aller fleste kompaktkamerabildene jeg har sett. For meg selv våknet interessen for foto etter jeg hadde kjøpt dslr, var egentlig bare intressert i å få gode bilder. Men, selvfølgelig skal du få utnyttet potensialet fullt ut skal nok en god del lære til og noen tusen bilder vil jeg tro. Det er også gøy å prøve seg frem selv om en ikke hele tiden vet hva man driver med... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Helt enig med deg eb81. Det virker som det er "politisk korrekt" å si at en kompakt kan ta like fine bilder som en speilrefleks, men dagens kompakter synes å være så fulle av ubehagelige kompromisser at det er få, om noen, som gir gode bilder. Samtidig er dagens speilreflekser så enkle å bruke (for nybegynneren er f.eks D40'ens 3 AF-punkter mye mindre forvirrende enn en Powershot S5 med 9) at det er veldig enkelt å få gode bilder ut av dem i grønn auto. Endret 12. august 2007 av Anew Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Er nå dette helt sant? Jeg får mye bedre bilder med å ha kameraet mitt innstilt på grønn enn de aller fleste kompaktkamerabildene jeg har sett. For meg selv våknet interessen for foto etter jeg hadde kjøpt dslr, var egentlig bare intressert i å få gode bilder. Men, selvfølgelig skal du få utnyttet potensialet fullt ut skal nok en god del lære til og noen tusen bilder vil jeg tro. Det er også gøy å prøve seg frem selv om en ikke hele tiden vet hva man driver med... Jeg sier ikke at kompakt tar like bra bilder som DSLR, men at mange ville vært like fornøyde med et (blant annet på grunn av bruksområde, størrelse, hvor enkelt det er å bruke, mer ferdige bilder rett ut av kameraet osv...). Om du synes du får mye bedre bilder ut av ditt DSLR på auto, så beviser jo det bare at du er kvalitetsbevisst og i utgangspunktet var "klar" for et DSLR. Det er mange som ikke er det, men som kjøper på grunn av at alle skal ha det. Og ikke alle gidder å prøve seg frem for å utnytte kameraet fullt ut. Man må være forberedt på å leke seg frem til de rette funksjonene, mens mange lar kameraet stå på auto til det dør, og de finner ut at kompakt er "like greit". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå