V3se7 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Det handler vel egentlig veldig mye om å prøve og feile. Stativ kan være veldig kjekt når du skal ta bilde av noen som står stille på et sted hele tiden. For ellers skal det ikke mye til for litt bevegelser fram og tilbake gjør at motivet er delvis eller helt ute av fokus. Når det gjelder blits så skjer det innimellom (et eller to ord?) at man kommer såpass nærme motivet at man blokkerer for sola eller andre lyskilder og da kan vel en blitz være på sin plass. Å blende ned er nesten et must uansett. Ellers så får man et veldig snevert område med fokus. Men igjen, det er bare å prøve å feile litt så sitter det. Til å begynne med er det sikkert greit å ta bilder midt på dagen når det er mye lys så man kan konsentrere seg mest mulig om å se de nye mulighetene man har med et makroobjektiv og samtidig kan få dybdeskarpheten riktig uten å tenke så mye på lukkertid og iso. Endret 10. august 2007 av Aetius Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Har ryddet litt i tråden. Hold dere til emnet, vær så snill! (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Endret 10. august 2007 av Aetius Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 For å bringe diskusjonen inn på riktig spor igjen vil jeg anbefale denne dybdeskarphetskalkulatoren: http://www.dofmaster.com/dofjs.html 9251390[/snapback] Artig liten sak. Jeg ser nå hvorfor konglene mine ble som de ble... Tom Lenke til kommentar
andm Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Jeg har ennå ikke funnet et motiv for makrofotografering som står stille. Det blåser hele tiden! Lenke til kommentar
kak Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Jeg har ennå ikke funnet et motiv for makrofotografering som står stille. Det blåser hele tiden! 9255939[/snapback] Hehe, jeg har vært borti det problemet ja! Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) re: Depth of Field Calculator så fant jeg denne meget nyttig og kunne tenkt med denne i Excel utgave (får å ha den med på mobil med ut på tur), noen som vet om en slik model ? Meget imponerende bilder du har Thor_H, dette kan du Noen som kan anbefale et brukbart Macro objektiv til D80 for meg ? /L Endret 13. august 2007 av relsafus Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) I følge den får man med Nikon D50 med et 150mm makroobjektiv med 50cm avstand til motivet og f5.6 nesten 2mm dybdeskarphet. det er helt greit til detaljer av øyenstikkere, men da må man fokusere svært forsiktig og nøyaktig. Skal man ha hele dyret i fokus må man enten bruke mindre blender (f32 og ellers likt oppsett gir 1cm dybdeskarphet) eller fotografere roadkill. Med en 105mm på f32 og ellers samme oppsett får man ca 2,3 cm, og da begynner det å hjelpe. 9251390[/snapback] Dette blir jo litt tullete - man får jo langt fra samme bilde på 50 cm. avstand med 105mm og 150mm, så sammenligningen blir ganske uinteressant. Samme utsnitt og samme blender gir for alle praktiske hensyn samme dybdeskarphet - uavhengig av brennvidde (men perspektivet blir ulikt). Jeg anbefaler sterkt Barnack (http://www.stegmann.dk/mikkel/barnack/), som i tillegg til å kalkulere dybdeskarphet for en gitt blender/brennvidde/avstand, kalkulerer utsnittet - da er det lett å finne ut hvilken avstand man må ha for å få samme utsnitt med to ulike brennvidder (f.eks. 105 og 150mm), og da ser man raskt at brennvidden er rimelig uinteressant i en dof-diskusjon. @relsafus: Det er en hel skog av gode makroobjektiver der ute - faktisk er det vanskelig å finne noe som er dårlig. Endret 13. august 2007 av Anew Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 @relsafus: Det er en hel skog av gode makroobjektiver der ute - faktisk er det vanskelig å finne noe som er dårlig. 9273198[/snapback] Fastoptikk er vell uansett å anbefale? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 @relsafus: Det er en hel skog av gode makroobjektiver der ute - faktisk er det vanskelig å finne noe som er dårlig. 9273198[/snapback] Fastoptikk er vell uansett å anbefale? 9273354[/snapback] Sorry. Jeg forutsatte naturligvis at vi snakker ekte macro, ikke "Sigma tullemacrozoom". Det er nesten utelukkende fastoptikk som gjelder for macro - untaket er Nikons 70-180/4.5-5.6, som skal være bra. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Je vet hva man ikke trenger: makroblitz Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Lyst til å utdype hvorfor? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Han kjøpte og fant ut at man ikke trenger det i noen særlig stor grad? Makroblitz, såkalt ringblitz... regner jeg med han mener... CSI blitzen kaller jeg den sånn at folk skal forstå Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Det er vel ikke ringblitz han har, men den typen som har flere uavhengige blitzhoder. Edit: Han selger fordi har ikke er fornøyd med batterikapasiteten på aparaturet. Endret 18. august 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Selv har jeg denne HER, og er utorlig fornøyd med den. Ble ikke dårligere makrobilder når den ble festet på. Men bruker den som regel på andre stativer for bedre skygge. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Selv har jeg denne HER, og er utorlig fornøyd med den. Ble ikke dårligere makrobilder når den ble festet på. Men bruker den som regel på andre stativer for bedre skygge. 9311902[/snapback] Det er den han har. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 For å bringe diskusjonen inn på riktig spor igjen vil jeg anbefale denne dybdeskarphetskalkulatoren: http://www.dofmaster.com/dofjs.html Morsom sak dette. Jeg er litt opptatt av tall innimellom så derfor lekte jeg litt med den kalkulatoren. Jeg fant en "grense" der. Ved f/2.8 og 50mm, så er Near limit 23.2 m og Far limit 9792.7 m om man velger Subject distance 46,35meter. Om man derimot øker til 46,36 meter så blir Far limit til Infinity. Men over til det jeg egentlig skulle spørre om. Hva mener de egentlig med "acceptable sharpness"? Det hadde jo vært noe til test. Stemmer disse tallene? Jeg mener.. hvor seriøst er det, har noen testa om det stemmer? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Du pirker borti en réell problemstilling her Pybalto, og svaret vil i mange tilfeller være nei. "Depth of field calculations ordinarily assume that a feature size of 0.01 inches is required for acceptable sharpness, however people with 20-20 vision can see features 1/3 this size. If you use the 0.01 inch standard of eyesight, understand that the edge of the depth of field may not appear acceptably sharp." (www.cambridgeincolour.com) Problemet er at "akseptabel skarphet" (d i formlene forberegning av dybdeskarphet) ble definert for veldig lenge siden, da man ikke hadde den oppløsning på film og fremkalt resultat som vi har i dag. Akseptabel skarphet er helt og holdent avhengig av printstørrelse, i tillegg til hva betrakteren oppfatter som skarpt. Grensen du har funnet er forøvrig den hyperfokale avstanden for 50mm brennvidde ved f/2.8. Dvs. den fokusavstanden som gir maksimal dybdeskarphet både foran og bak fokuspunktet. For å kalkulere disse verdiene riktig må man hensynta sensorens størrelse (mao. er bøde den hyperfoklae avstanden og dybdeskarpheten ulik for Canon og Nikon, siden de har ulik sensorstørrelse) og pixeltettehet. Jeg vet ikke om "dof-master" gjør det, men Barnack har med alle disse variablene. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Det er vel ikke ringblitz han har, men den typen som har flere uavhengige blitzhoder. Edit: Han selger fordi har ikke er fornøyd med batterikapasiteten på aparaturet. 9311891[/snapback] Huh? Jeg vurderer å selge det fordi forskjellen på makroblitz vs sb-800 var meget liten, og ikke verdt 4k Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Det er vel ikke ringblitz han har, men den typen som har flere uavhengige blitzhoder. Edit: Han selger fordi har ikke er fornøyd med batterikapasiteten på aparaturet. 9311891[/snapback] Huh? Jeg vurderer å selge det fordi forskjellen på makroblitz vs sb-800 var meget liten, og ikke verdt 4k 9318344[/snapback] Klaget ikke du over at de dyre batterien varte så kort tid? Mener å huske noe gneldring om at den er dyr å bruke. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Det er vel ikke ringblitz han har, men den typen som har flere uavhengige blitzhoder. Edit: Han selger fordi har ikke er fornøyd med batterikapasiteten på aparaturet. 9311891[/snapback] Huh? Jeg vurderer å selge det fordi forskjellen på makroblitz vs sb-800 var meget liten, og ikke verdt 4k 9318344[/snapback] Klaget ikke du over at de dyre batterien varte så kort tid? Mener å huske noe gneldring om at den er dyr å bruke. 9318784[/snapback] Hvor (i den gneldringen) sa jeg at jeg selger den på grunn av det? Det er selfølglig ikke kjekt å fyre av 100spenn hver gang man tar seg tid til å knipse litt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå