Gå til innhold

Makro fotografering - hva trengs?

Anbefalte innlegg

Fikk Tokina 100mm macro i hus igår og jakter nå på tips til hvordan man tar gode makrobilder.

Antar man trenger godt lys da man må blende ned endel for å få litt dybdeskarphet, vil det fungere med en SB600 styrt trådløst og plassert ved siden av motivet, evt. bruke en slags reflektor for ikke å fyre av blitsen direkte mot motivet?

Burde jeg bruke stativ på makrobildene, eller gir blitsen nok lys til at det blir unødvendig?

Evt. om det er noen som har linker til noen gode guider på nettet, har googlet litt uten å finne noe interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville anbefalt stativ og muligens en eller annen form for fjernutløser om du ikke er fan av mirror lockup?

9239846[/snapback]

Hva har det med saken å gjøre? :)

Jeg skal selv starte med makrofoto om noen dager, og har noen tanker rundt dette selv.

Kommer nok til å blende ned til rundt 5.6 kanskje litt mer, men jeg skal også kjøpe blitz så lys ikke er et problem. Stativ ser jeg på som en selvfølge, iallefall fra start av, men jeg har funnet ut at jeg er ganske stø på hånda, så jeg tror jeg skal klare å ta uten stativ om det er krise.

Jeg har også startet med litt rekognosering i hagen for å finne ut hvor insekta er, og har startet å druppe sukkervann enkelte steder, for å se om myten stemmer.

Jeg har også funnet et sted i nærheten (1t til fot) hvor det er noen øyenstikkere som jeg skal prøve meg på når jeg har fått inn det tekniske... Prøvde å finne vann-nymfer, men har ennå ikke klart det. de skal vistnok være mindre sky.

Ellers blir det bare å sitte som en gjøk i veikanten å knipse sommerfugler, og la fantasien gjøre resten.

Lenke til kommentar

1.

Du trenger verken stativ eller fjernutløser.

Ihvertfall ikke fjernutløser =) Stativ kan være snedig, though, om det ikke er nok lys.

Ang. blitz kan du jo tenke på feks Nikons Speedlight commander kit, er vel på 3000 eller noe sånt.

Er SB600 med 2x slaves. Men du trenger ikke det heller for gode macro bilder.

2.

Du må bare ta bilder, du får ingen geni tips her som automatisk gir deg bedre bilder. Prøv litt først, og kom å spørr om du lurer på noe konkret.

3.

Macro er latterlig lett å få til litt over medium bra, du trenger bare ett speilreflekshus (samme vilket)

og en random macro linse.

Lenke til kommentar
Antar man trenger godt lys da man må blende ned endel for å få litt dybdeskarphet, vil det fungere med en SB600 styrt trådløst og plassert ved siden av motivet, evt. bruke en slags reflektor for ikke å fyre av blitsen direkte mot motivet?

Jeg bruker samme oppsett, dvs en SB-600 avfyrt trådløst, og det fungerer veldig bra

bilder her : http://www.flickr.com/photos/thorhakonsen/

Kommer nok til å blende ned til rundt 5.6 kanskje litt mer, men jeg skal også kjøpe blitz så lys ikke er et problem. Stativ ser jeg på som en selvfølge, iallefall fra start av, men jeg har funnet ut at jeg er ganske stø på hånda, så jeg tror jeg skal klare å ta uten stativ om det er krise.

Hva i alle verden skal du ta bilder av da ? Trodde vi hadde hatt en liten diskusjon rundt dette før ? Det er ikke rare dybden du får med f/5.6 under macrofotografering. Selv er jeg sjelden under f/8, men som regel på f/9-11 på min macrobilder. Da med unntak av når jeg tar bilder innendørs av bl.a knelere, da er det gjerne blender f/14-22 som gjelder for å få nok dybde.

EDIT : mulig du får noe bedre dybde med en 150mm (som vel du skal ha?) og den større arbeidsavstanden det vil gi...

3.

Macro er latterlig lett å få til litt over medium bra, du trenger bare ett speilreflekshus (samme vilket)

og en random macro linse.

Jaha ? Og dette kan du helt sikkert dokumentere på ett vis ? Eller har jeg og du en helt forskjellige oppfatninger av hva som er medium bra ?

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Jeg er ikke ute etter å få masse dybde...

En fin uskarp bagrunn, med en øyenstikker poserende på et strå er tingen...

*Høye forventninger*

9240613[/snapback]

Hehe, jeg snakker om nok dybde til å få hele øyenstikkeren skarp ikke hele myra i bakgrunnen :).. det krever som regel mer enn 5.6.

Men som jeg retta på i innlegget mitt over så kan det være at du får litt mer dybde på 150mm kontra min 105mm. Men jeg tror det er marginalt ? Kanskje noen med en 150mm kan svare på dette.

Ta f.eks dette bildet : http://www.flickr.com/photos/thorhakonsen/1040828081/

f/20, men allikevel ikke nok til å få hele dyret skarpt. (her er det vel og merke brukt to mellomrringer på tilsammen 48mm, men allikevel)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Da tar jeg med meg SB600 og et stativ og setter blitsen i trådløs mode, så får vi se hva jeg ender opp med iløpet av helgen:)

Takk for tilbakemeldingene

9240739[/snapback]

Trådløst vil bare føre til masse rare stygger, og mørk bakgrunn, slik at det ser klipp/lim ut...

Men du får poste resultatet, bare ikke sett blitsen for mye til siden.

Lenke til kommentar

PS : stativ og blitzen trådløst bruker jeg kun til innendørsmacro (dvs knelerne mine).

Utendørs så er det med blitzen montert på kamera (med mini sorftbox montert) og håndholdt, jeg syntes man blir for låst og lite mobil i jakta på diverse bugs med stativ. Er lyset ok og jeg kan klare meg uten blitz så fyrer jeg heller opp ISO til 400 og kjører uten blitz...

Lenke til kommentar
PS : stativ og blitzen trådløst bruker jeg kun til innendørsmacro (dvs knelerne mine).

Utendørs så er det med blitzen montert på kamera (med mini sorftbox montert) og håndholdt, jeg syntes man blir for låst og lite mobil i jakta på diverse bugs med stativ. Er lyset ok og jeg kan klare meg uten blitz så fyrer jeg heller opp ISO til 400 og kjører uten blitz...

9240765[/snapback]

Bruker du den lille hvite boksen som følger med?

Lenke til kommentar

Enig med ThorEH her.

Har tatt ganske mange macrobilder de siste årene, men har mye å gå på rent teknisk. I mine øyne er denne type fotografering vanskelig.

Har ikke brukt stativ i det hele tatt, til insektsfotografering blir dette litt for tungvint. Insektene sitter skjelden stille lenge nok til at man for rigget opp stativ og eksterne blitzer. Men for all del, tar du bilder av insekter som ikke har det travelt er det ingen tvil om at stativ har sin misjon.

De beste bildene jeg har tatt har ofte vært på enten liten blender eller stor blender. Bruker typisk F10- F16, men har fått noen spennende bilder på 2.8 og. Blender rund 5.6 som er nevnt tidligere, fungerer ikke for meg.

Her er det bare og øve, øve, øve. Blir ett av ti bilder bra, er det et godt resultat

Lenke til kommentar

Jeg er enig med macroentusiastene her- svært få skjønner hva det innebærer å ta riktig gode macrobilder. Belysning er som nevnt ekstremt avgjørende, og en god grunn til at man ser eldre ringblits eller R1 systemer påmontert 105mm VR.

Jeg tror Nikonians guide til closeup foto er nevnt i en av de utallie macrodiskusjonene her før, men den er fremdeles veldig god:

http://www.nikonians.org/html/resources/ni...ro/macro_1.html

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Okay, nok OT her nå folkens.

For å bringe diskusjonen inn på riktig spor igjen vil jeg anbefale denne dybdeskarphetskalkulatoren: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

I følge den får man med Nikon D50 med et 150mm makroobjektiv med 50cm avstand til motivet og f5.6 nesten 2mm dybdeskarphet. det er helt greit til detaljer av øyenstikkere, men da må man fokusere svært forsiktig og nøyaktig. Skal man ha hele dyret i fokus må man enten bruke mindre blender (f32 og ellers likt oppsett gir 1cm dybdeskarphet) eller fotografere roadkill.

Med en 105mm på f32 og ellers samme oppsett får man ca 2,3 cm, og da begynner det å hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...