Ratleto Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Nei, det stemmer nok ikke. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328476 Har denne selv og er veldig fornøyd. Har IPS-panel. 9241475[/snapback] Ok. Den der har jeg ikke fått med meg, men så vurderte jeg heller aldri 4:3-formatet når jeg først skulle ha LCD. Den har dog ikke så bra responstid, og heller ikke så bra lysstyrke (300 mot NEC sin 470 cd/m2). Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Hvis du som meg, er litt seriøs med bildebehandlingen, og i tillegg liker å spille, så har du kun ett valg: NEC Multisync 20WGX2 Pro Dette fordi alle LCD-skjermer under ca. 3800,- bruker TN-panel, som i realiteten kun viser 262.000 farger (16,2 millioner med dithering, men likevel). Skal man drive med grafisk arbeid, er man avhengig av at man har hele fargespekteret som datamaskiner klarer, altså 16,7 millioner uten dithering. Da må man velge noe annet enn TN-paneler, og det er IPS, PVA og MVA. Sjekk denne Wikipedia-sida for info om paneler. Jeg leita lenge før jeg kom frem til NEC-skjermen. Kom også over en Acer-skjerm med PVA-panel, men denne viste seg å bruke dithering den og... NEC-skjermen klarer seg forresten veldig bra i spill, og sammenliknes av behardware.com med 2 ms TN-paneler. 9241224[/snapback] Den Nec skjermen ser veldig fristende ut, saken er at den er noe over budsjettet mitt. Jeg driver en god del med bildebehandling , men også en del med video. hmm denne blir vrien. Finnes det noen litt rimeligere alternativer ( i widescreen format?)?? Forresten tusen takk for forslaget! sun360 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) For meg så var den verdt pengene - jeg visste jo at jeg måtte opp i pris for å få noe som jeg ville bli fornøyd med. Men dersom du har mulighet til å prøve en skjerm med TN-panel, og er fornøyd med den, så velger du selvfølgelig den. Eneste problemet med den metoden, er at man som oftest ikke ser svakhetene til en skjerm før man har brukt den en god stund. Edit: 160 graders innsynsvinkel horisontalt og vertikalt synes jeg forresten er veldig lite (bl.a. Samsung sin 226BW har det), så jeg vil anbefale deg å finne en med 170 eller bedre. NEC sin har 178 grader begge veier(!). Endret 9. august 2007 av Ratleto Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hvis du som meg, er litt seriøs med bildebehandlingen, og i tillegg liker å spille, så har du kun ett valg: NEC Multisync 20WGX2 Pro Dette fordi alle LCD-skjermer under ca. 3800,- bruker TN-panel, som i realiteten kun viser 262.000 farger (16,2 millioner med dithering, men likevel). Skal man drive med grafisk arbeid, er man avhengig av at man har hele fargespekteret som datamaskiner klarer, altså 16,7 millioner uten dithering. Da må man velge noe annet enn TN-paneler, og det er IPS, PVA og MVA. Sjekk denne Wikipedia-sida for info om paneler. Jeg leita lenge før jeg kom frem til NEC-skjermen. Kom også over en Acer-skjerm med PVA-panel, men denne viste seg å bruke dithering den og... NEC-skjermen klarer seg forresten veldig bra i spill, og sammenliknes av behardware.com med 2 ms TN-paneler. 9241224[/snapback] Bruker også denne skjermen og er veldig godt fornøyd med den. En stund tilbake siden jeg kjøpte denne, men da den kom var det eneste alternativet jeg fant som gav meg både gode fargegjengivelser og som samtidig kunne vise raske endringer i bildet uten ghosting. Lenke til kommentar
Perdition Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Joda, sikkert en grei skjerm, men for meg har aldri glossy vært et alternativ! Lenke til kommentar
trulsi Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Joda, sikkert en grei skjerm, men for meg har aldri glossy vært et alternativ! 9243528[/snapback] Hei folkens! Jeg synes at widescreen dataskjermer er en lei trend, fordi små widescreenskjermer er så dårlig på det mange gjør mest av på data - lese og skrive dokumenter med tekst. Da vil vi ha mest mulig høyde, ikke bredde! Widescreen er fint til å se på video og spille, men ikke særlig mye annet. Om du skal kjøre rundt 20" så vil jeg anbefale en i 4:3-format. Ellers blir skjermen veldig lav! Fra 24" og opp er widescreen derimot et godt valg, synes jeg:) Endret 10. august 2007 av trulsi Lenke til kommentar
slunde Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Edit: 160 graders innsynsvinkel horisontalt og vertikalt synes jeg forresten er veldig lite (bl.a. Samsung sin 226BW har det), så jeg vil anbefale deg å finne en med 170 eller bedre. NEC sin har 178 grader begge veier(!). 9241816[/snapback] merker ingen ting av innsynsvinkelen på 160 grader uansett Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Kan dettevære en bra kandidat? Legg merke til 3000:1 kontrast Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Kan dettevære en bra kandidat? Legg merke til 3000:1 kontrast 9244071[/snapback] Som jeg sa i en annen skjermtråd: LG har det med å overdrive spesifikasjonene, og 3000:1 er kun dynamisk kontrast. Ingen LCD-skjermer klarer reelt noe særlig mer enn ca. 1000:1 i kontrast. Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Hva er egentlig fordelen/ulempen med Glossy skjerm?? (Helst erfaringer) Må si at det står ganske tett mellom Samsung 226CW og NEC Multisync 20WGX2 Pro, men pris forskjellen er det som holder meg litt tilbake. Endret 10. august 2007 av sun360 Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Hva er egentlig fordelen/ulempen med Glossy skjerm?? (Helst erfaringer) Enkelt forklar, skjermen din speiler lyset i rommet. Du må være litt nøyere med plasseringen av skjermen da for å unngå refleksjon av lys i skjermoverflaten. Mye sollys i rommet kan være spesielt plagsomt. Endret 10. august 2007 av hishadow Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 hmm det var ikke bra, jeg har et vindu som ser rett på Pc'en . Det kan da by på problemer. Men hva er da fordelen med glossy, bedre farge gjengivelse? Jeg kan fikse på frisyren mens jeg spiller Bf?? Sun360 Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Det blir som om skjerm-overflaten "svelger" lyset. Du får ingen refleksjon slik som på crt-skjermer. Du ser at det er lys , men VELDIG dempet, hvis du skjønner Endret 10. august 2007 av Rastafari475 Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 ok....?? Det er det motsatte av hva hishadow hevdet?? Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Vanskelig å si om han prater om lcd eller crt- skjerm, men uansett......... Jeg har den skjermen jeg nevner i mitt innlegg lenger opp, og sitter rett ved et svært vindu. jeg har vinduet på min venstre side, med sola rett inn, når det ER sol da, og har INGEN problemer med lys på skjermen. Samme gjør kona med 2 x 19" skjermer, og ingen problemer hun heller. Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Er det LG skjermen du snakker om eller NEC? ( bare for å være sikker) Er det noen betydelig farge kvalitet forskjell mellom glossy og ikke glossy , med tanke på bildebehandling etc?? Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 LG. Fargekvaliteten kan jeg ikke uttale meg om, men det vil vell alltid være en fordel med lite/ingen refleksjoner, eller? Fargekvaliteten er forskjellig på alle skjermer, og i tillegg kommer kvaliteten på maskinvare, som teller med. Sitter her med 3 forskjellige skjermer , og det er forskjellig på alle skjermene. Skikkelig styr for å få ca samme farge-gjengivelse. Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 igjen...hva er hoved fordelen med glossy? Bare at den "svelger lyset"? Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Sikkert noen som kan forklare bedre enn meg Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 NEC Multisync 20WGX2 Pro er en glossy skjerm. Refleksjonen fra skjermen er høy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå