Daniel-san Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 tar ut gammel sikring og skal sette inn ny. Når jeg nærmer meg polene/sporene der sikringen skal stå, oppstår gnist og jeg "backer" ut Er det no farlig egentlig - vil jeg få støt hvis jeg dyttern helt inn ? Det er et gammelt el. anlegg riktignok.... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Vi snakker bil? Ingen fare for støt hvertfall, men hvis sikringen ryker nå du setter den i så kan det jo være en kortslutning et sted! Prøv å slå av alle ting du vet står på, stereo, varme i seter, vinduer, vindusviskere, etc etc! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Det er ikke farlig, og er helt normalt. Lenke til kommentar
Daniel-san Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 jo det er bil ja. Alt skal være slått av på kjerra når jeg holder på (kobler jeg fra batteriet får jeg ikke gnist da...) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Kobler du fra batteriet og får gnist, ja da er det noe ekstraordinært på ferde for elektriskanlegget skal da være 100% spenningsløst. Lenke til kommentar
Daniel-san Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 jeg får ikke gnist ved utkobla batt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Det er fullt av kondensatorer rundt om kring i det elektroniske annlegget. Når du trykker inn en sikring er det somoftest en rekke med kondensatorer som skal lades opp, og dermed oppstår det en høy strøm akkurat når sikringen kobles inn. Det er altså grunnen til at du får en gnist når du putter inn sikringen. Denne kommer akkurat rett før det blir skikkelig kontakt mellom pinnene. Lenke til kommentar
Daniel-san Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 mottatt fikk faktisk ikke gnist når jeg satte den inn sist - kommer og går Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Gnisten får du bare når du setter inn sikring på en belastet krets. Dersom kretsen du kobler sikring på ikke er belastet oppstår det ingen strøm, og derfor ingen lysbue ved tilkobling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå