Gjest Slettet-77do0b Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hei. Jeg har snart tenkt å oppgradere datamaskinen min med diverse komponenter. Men det jeg enkelt og greit skulle spørre om, er hvordan det er med regler for import og toll av datautstyr for over 2000 NOK? Lønner det seg for meg å handle fra UK, dersom varen opprinnelig er 1500,- billigere enn en tilsvarende vare i en norsk nettbutikk? Takker for alle svar. =) Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) du må betale 25% moms + frakt, det er vel alt. Endret 9. august 2007 av eirikand Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Det er ikke toll på slike varer, men du må betale norsk moms (25%) + et fortollingsgebyr til speditøren. Grensen er forøvrig NOK 200,- (ikke 2000,-) Du skal kunne få igjen evt. utenlandsk moms, men dette er avhengig av at de du handler med fyller ut de rette papirene. Du må også tenke på ulempen ved at du ved evt. reklamasjoner må henvende deg til den utenlandske forhandleren, og at det er lovene i forhandlerens land som gjelder, hvilket i mange tilfeller betyr mye svakere rettigheter enn det du har i Norge. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Det er ikke toll på slike varer, men du må betale norsk moms (25%) + et fortollingsgebyr til speditøren. Grensen er forøvrig NOK 200,- (ikke 2000,-) Du skal kunne få igjen evt. utenlandsk moms, men dette er avhengig av at de du handler med fyller ut de rette papirene. En liten presisering der: 1. Du betaler moms på fraktkostnaden også 2. Skal du unngå utenlandsk moms må du sørge for at den er trukket fra før du betaler. Det går stort sett greit. Hvis ikke har du et svare strev OG du betaler Norsk moms på utenlands moms. Tollen i Norge ser kun på totalbeløpet for vare og frakt og legger 25% det dette. De bryr seg ikke om dette beløpet inkluderer utenlandsk moms eller ikke. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Min konklusjon er at det skal en god del til før det lønner seg. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Min konklusjon er at det skal en god del til før det lønner seg. 9239829[/snapback] Helt enig! Det er nemlig en myte at alt, inkludert PC og PC-komponenter er mye dyrere i Norge enn andre steder. I og med at det ikke er særavgifter og toll på slike ting (i motsetning til biler, alkohol og landbruksprodukter, og før noen kverulanter kommenterer det, ja, alkohol er stort sett også en form for landbruksprodukt) og at det er ganske sterk konkurranse på slike produkter i Norge er nemlig ikke prisene spesielt høye, men det er klar at man kan gjøre "kupp" på enkelte produkter, men som allerede nevnt så tar man en stor risiko med hensyn til evt. problemer/feil som kan oppstå med produktet og reklamasjon. Til trådstarter: Hvis du vil ha noen til å vurdere om det i det hele tatt lønner seg kunne det vært greit å vite litt mer konkret hva du tenker å handle i utlande, og i det minste prisen i Norge sammenlignet med prisen i utlandet. Endret 9. august 2007 av Pengu Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Takker for alle svar og har i løpet av dagen funnet ut at det ikke blir noe handling fra utlandet likevel. Hadde hovedsaklig planer om skjermkort og strømforsyning, men tilsammen hadde jeg kanskje spart maks 200,- på de komponentene som jeg tenkte.. Så nok en gang takk for alle svar =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå