Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

What?! Strøket fra venteliste?!

Anbefalte innlegg

Hadde 4.92 i snitt, hadde over fem, men etter eksamenskarakterene sank den.

Ble strøket fra venteliste pga at jeg kom inn på Grefsen.

Jeg vil ABSOLUTT ikke på Grefsen, for å komme inn kan du komme inn med 3.6 i snitt, gidder ikke å gå sammen med folk som driter i skolen.

Er det noen vei jeg kan ordne opp i dette? Husker at rådgiveren sa at man kunne si ja til venteliste og sin andre/tredje ønske.

Og nå har jeg blitt slettet fra venteliste, :(.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Katta.

Oslo Katedralskole...

Problemet er at en karakter ble ikke rettet ETTER 1.inntaket, skolen gadd ikke gjøre noe etter 1.inntak. :cry:

9267582[/snapback]

Skriv en skriftlig klage. En venn av meg kom inn på den skolen jeg ikke kom inn på pga. rot i papirene med karakterer på 3,9. Jeg hadde 4,5 og jeg kom ikke inn. Han kom inn fordi de hadde rotet med papirene, så håper jeg også kommer inn. Klagen min er i systemet nå:)

Lenke til kommentar
Katta.

Oslo Katedralskole...

Problemet er at en karakter ble ikke rettet ETTER 1.inntaket, skolen gadd ikke gjøre noe etter 1.inntak. :cry:

9267582[/snapback]

Skriv en skriftlig klage. En venn av meg kom inn på den skolen jeg ikke kom inn på pga. rot i papirene med karakterer på 3,9. Jeg hadde 4,5 og jeg kom ikke inn. Han kom inn fordi de hadde rotet med papirene, så håper jeg også kommer inn. Klagen min er i systemet nå:)

9267901[/snapback]

Hvem og hvor skal jeg sende skriftlige klagen?

Lenke til kommentar

Var i kontakt med inntakskontoret, havnet i heftig diskusjon.

Hun sa at jeg hadde kommet fra som nr 41 i venteliste til 22. Men at jeg ikke kunne stå i venteliste siden bare de i region kan stå i venteliste. Men da sa jeg at hva om dere hadde endret den karakteren som læreren min hadde skrevet feil på? Jeg hadde jo sendt klagen den samme dagen, (11. mai).

Da hadde jeg vært lenger ned i venteliste og forhåpentligvis kommet inn? Eller ihvertfall kommet lenger ned (F.eks jeg sto som nr 15 i 1. inntaket og under 2. inntaket så hadde jeg kommet inn).

Det er deres feil at dere ikke rettet opp karakteren min FØR 1.inntaket.

Karakteren var jo feilskrevet, så skjønner ikke at jeg må lide av den grunn.

Nå regner hun ut snittet og ser om jeg hadde kommet inn :).

Endret av Lakrits
Lenke til kommentar

hehe. jeg er og forbanna på vigo.

jeg søkte kun på 1 ting å det var anleggsteknikk. å der begynte jeg på 34 plass.

plutselig fikk jeg brev i posten. om at jeg lå på 8ene å at jeg hadde søkt på byggtekknikk. har jo ikke søkt byggteknikk jeg!! skal ikke bli noe murer eller tømrer. jeg skal bli maskinfører! forbanna ting allså..

Lenke til kommentar

Årets inntak har etter min mening vært et eneste stort kaos. Vigo-systemet har naturligvis bidratt med sitt, men det jeg synes er mest påfallende er den åpenbare mangelen på informasjon og kunnskap hos rådgivere og veiledere rundt om på skolene.

Da jeg i våres skulle søke meg over fra Toppidrett VG1 og til Studiespesialiserende, fikk jeg beskjed fra min rådgiver om at det selvfølgelig gikk an. Ikkenoe problem. Jeg ble nødt til å ta opp et par fag, men det skulle gå helt fint. Brev ble sendt og noen dager senere sto søknaden registrert på Vigo.

11. juli gikk jeg inn og fikk se at systemet hadde funnet meg ukvalifisert til VG2 Studiespesialiserende. Etter litt fram og tilbake fikk jeg en mail fra Utdanningsdirektoratet der de hadde sitert en regel fra sin hjemmeside, en regel som sa det ikke gikk å bytte løp på videregående skole. Dette var stikk i strid med hva jeg hadde blitt fortalt av rådgivere og inspektører på begge skoler. Vi forfulgte saken videre, sendte en klage og ringte til inntakskontoret i fylket. Etter nok en bekreftelse på at det ikke gikk an å bytte utdanningsløp, nevnte pappa på slutten av en telefonsamtale med direktoratet at det var merkelig at det ikke gikk an å bytte selv om det var greit for begge skolene.

Javel, sa mannen han snakket med. 'Så det er greit for begge skolene? Da er det ikke noe problem'

Dette tok det nesten en måned før vi fant ut. Ingen, hverken rådgivere, rektorer eller folk som faktisk jobbet med inntak i fylket, hadde nevnt dette for meg.

Heldigvis ordnet det seg til slutt. Jeg kom inn der jeg ønsket og er fornøyd med det.

MEN: Ved en såpass stor omveltning i systemet er det svært viktig at skolene får den informasjonen de har krav på å få, både når det gjelder nye regler og hvilke muligheter elevene har. På dette punktet har Østfold Fylkeskommune etter min mening gjort en altfor dårlig jobb.

Nå ble det veldig mye om mitt inntak, men føler den gir et godt bilde av rotet som har vært med inntaket i år. Til trådstarter vil jeg bare si: Stå på! Datasystemet Vigo er fryktelig firkantet. Hvis du er urettferdig behandlet kan det være lurt å gjøre som du har gjort og sende en klage, samt sjekke alle regler, muligheter og hull i systemet.

Lykke til!

Magnus :)

Lenke til kommentar
Årets inntak har etter min mening vært et eneste stort kaos. Vigo-systemet har naturligvis bidratt med sitt, men det jeg synes er mest påfallende er den åpenbare mangelen på informasjon og kunnskap hos rådgivere og veiledere rundt om på skolene.

9290484[/snapback]

Kjenner meg igjen, med mine 2 forrige rådgivere har det bare vært tull. Rotet med i hvilke byer skoler ligger, hva jeg kan søke på og ikke, hvilke muligheter jeg har videre osv. Frustrert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...