Gå til innhold

Paulus Hedningens Apostel


Anbefalte innlegg

Her er noen korte fakta om den Egyptiske Guden Horus:

Født 25 desember

- i motsetning til Jesus, som ikke har noen dato fastsatt i Bibelen.

-Vet du egentlig hvorfor jesu fødsel feires den 24 noen steder i verden og 25 andre steder?

Vet du egentlig hva jesus og de 3 vise menn symboliserer?

Hørt om betlehems stjerne?

Vet du hva den er?

...neppe

 

Født av jomfru

I følge mine kilder var han unnfanget av en død mann (Osiris) og Isis.

-joda, det er ikke så uriktig det heller...det var forøvrig 2 guder ved navn Hores.

 

12 disipler

?

-ja, eller følgere om du vil. Hørt om Har- Khutti?

 

Døpt ved alder av 30 år

Spennende! Han ble altså døpt?! Var det døperen Johannes som reiste tilbake i tid og døpte han?

-....ok, hva i alle dager får deg til å tro at de arbahamittiske religionene var først ute med begrepet "født på ny med vannrelatert ritual"?

Vet du egentlig hvilken naturfenomen denne ideen kommer i fra?

 

"The Egyptian god figure Horus was said to have been born of the virgin Isis on December 25. He was born in a cave, his birth was announced by a star in the East, and he was attended by three wise men. He was a child teacher in the temple. He was baptized by Anup the Baptizer (John the Baptist?), he had 12 disciples, he performed miracles, walked on water, and raised a man named El-Azar-us from the dead. Horus also was transfigured on a mount, was crucified, buried in a tomb and resurrected.

 

Utførte mirakler

Som alle egyptiske guder...

 

Guds lam/lyset

Bullshit. Du har ikke en gang begrep om hva betegnelsen "Guds lam" står for..

-Tenker du på i kristen betydning eller i egyptisk mytelogis betydning?

 

Stjerne i øst

 

Fulgt/oppdaget av 3 konger

I motsetning til Jesus, som ble besøkt av et ukjent antall vise menn ved sin fødsel.

-Har du ikke hørt om de 3 vise menn?

 

Korsfestet

Kilde, takk!

-se lengere ned!

 

død i 3 dager

Gjennoppstår fra de døde

Han var vel ikke den eneste egyptiske guden som pendlet mellom dødsriket og vår verden..

-Nei, det stemmer, men jeg brukte Horus som et eksempel siden det er den egyptiske guden som har mest likhetstrekk med Jesus.

 

Her er noe mere detaljer:

 

Horus: Born in Annu the place of bread

Jesus: Born in bethlehem the house of bread

 

Horus: The good shepard with the crook upon his shoulder

Jesus: The good shepard with the lamb upon his shoulder

 

Horus: The seven on board the bark with Horus

Jesus: The seven Fishers on board the bark with jesus

 

Horus: As the Lamb

Jesus: As the lamb

 

Horus: As the lion

Jesus: As the iion

 

Horus: As he black child

Jesus: As the little balck bambino

 

Horus: Identifyied with the tat or cross

Jesus: Identifyied with the cross

 

Horus: Of 12 years

Jesus: Of 12 years

 

Horse: Made a man of thirty years at his baptism

Jesus: Made a man of thirty years at his baptism

 

Horus: The Kirst

Jesus: The Christ

 

Horus: The manifesting son of god

Jesus: The manifesting son of god

 

Horus: Two mothers of child horus were sisters

Jesus: Two mothers of child jesus were sisters

 

Horus: Set and Horus the twin opponents

Jesus: Satan and Jesus the twin oppents

 

Horus: Horus the sower and set the destroyer in the harvest field

Jesus: Jesus the sower of the seed and Satan the sower of tears

 

Horus: Carried off by set to the summit of mount hetep

Jesus: Spirited off by Satan to an exceedingly high mountain

 

Horus: Set and Horus contending on the mount

Jesus: Satan and Jesus contending on the mount

 

Horus: The star, as announcer of the child Horus

Jesus: The in the east that indicated the birth place of jesus

 

Horus: The afflicted one

Jesus: The afflicted one

 

Horus: As the type of life eternal

Jesus: The type of eternal light

 

Horus: Who comes to fulfil the law

Jesus: Who comes to fulfil the law

 

Horus: Who came by the water, the blood and the spirit

Jesus: Who came by the water, the blood and the spirit

 

Horus: Of the two horizons

Jesus: Of the two lands

 

Horus: walking on the water

Jesus: Walking on the water

 

Horus: The children of Horus

Jesus: The children of Jesus

 

Horus: Entering the mount at sunset to hold converse with his father

Jesus: Entering the mount at sunset to hold converse with his father

 

Horus: Transfigured on the mount

Jesus: Transfigured on the mount

 

Horus: The seven loaves of Horus used for feeding the multitude reposing in the green field

 

of Annu

Jesus: The seven loaves of Jesus for feeding the multitude reclining on the grass

 

Horus: twelve followers of Horus known as the Har- Khutti

Jesus: twelve followers of Jesus known as the twelve disiples

 

Horus: The secret of the mysteries revealed by That Aan

Jesus: The secret of the mystries made known by john

 

Horus: Anup and Aan the two witnesses for Horus

Jesus: The two johns as witnesses for Jesus

 

Horus: The morning star

Jesus: The Morning star

 

Horus: Who gives the morning star to his followers

Jesus: Who gives the morning star to his followers

 

LUKE 3:23-24 and 38 "And Jesus himself began to be about thirty years of age, being (as was supposed) the son of Joseph, which was the son of Heli,"

"Which was the son of Matthat, which was the son of Levi, which was the son of Melchi, which was the son of Janna, which was the son of Joseph,"

***

"Which was the son of Enos, which was the son of Seth, which was the son of Adam, Which Was The Son of God."

 

Seth er en gud fra Egyptisk mytelogi

http://no.wikipedia.org/wiki/Set

 

ta en titt på linken lengere oppi i tråden for kilde.

Bruk gjerne google og wikipedia!

Denne er verd å titte på:

http://www.theosophical.ca/Book12A%20-AncientEgypt.htm

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er noen korte fakta om den Egyptiske Guden Horus:

Født 25 desember

- i motsetning til Jesus, som ikke har noen dato fastsatt i Bibelen.

-Vet du egentlig hvorfor jesu fødsel feires den 24 noen steder i verden og 25 andre steder?

Vet du egentlig hva jesus og de 3 vise menn symboliserer?

Hørt om betlehems stjerne?

Vet du hva den er?

...neppe

Igjen, det finnes ingen "3 vise menn" i kristen tro. Nå må du slutte å hallisunere! Melchior og Baltazar er kun skikkelser fra populærkultur.

 

Forøvrig feires Jesu fødsel når den feires fordi den hedenske lysfesten måtte vike plassen i og med kristendommens inntog.

 

Det har ALDRI vært en del av kristen tro at Jesus faktisk ble født den 25. desember.

Født av jomfru

I følge mine kilder var han unnfanget av en død mann (Osiris) og Isis.

-joda, det er ikke så uriktig det heller...det var forøvrig 2 guder ved navn Hores.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.

 

Uansett, jeg har googlet meg frem til det du støtter deg på, nemlig Brian De Kretser. Jeg anbefaler deg å lese her: http://www.adam.com.au/bstett/BJesusandHorus74.htm

 

MYTH OF HORUS, OSIRIS, ISIS AND SET

 

“Horus” was the name of two gods “Horus the Elder” and “Horus the Child”.  Later they were regarded as one god.

 

Horus the Elder was represented either as a falcon or as a human with a falcon’s head.  He was the sky god of Upper Egypt and brother of the gods Osiris, Isis and Set (the god of evil). Osiris and his wife Isis were the parents of Horus the Child. In the myth Set murdered Osiris, and Horus the Child later killed Set. (Cavendish 1980; Graves 1968)

 

In the myth the murder of Osiris happened this way: Set invited Osiris to a banquet and offered a gift of a wooden chest to anyone of the right size to fit exactly inside.  The chest was designed to fit only Osiris.  After Osiris was inside the chest was closed and set adrift and Osiris died.

 

Isis the wife later found the chest and posthumously conceived a son — Horus the Child — by Osiris. Set then found the body of Osiris and cut him into 14 pieces and scattered them throughout Egypt. Isis searched and found the pieces and, using magic, fitted them back together and in that way resurrected Osiris.

 

Horus the Child was then born and later took revenge against Set for his father’s (Osiris’) murder.

 

The story contains much more detail. But even the detail as given shows virtually nothing in common with the gospel accounts about God the Father, Jesus, the virgin birth and the resurrection

Lenke til kommentar

Igjen, det finnes ingen "3 vise menn" i kristen tro. Nå må du slutte å hallisunere! Melchior og Baltazar er kun skikkelser fra populærkultur.

 

-nå må du trekke hue opp av lim-posen!

Begreper 3 vise menn finnes og praktiseres i form av tro og forkynning i kristne miljøer -JA

Begrepet 3 vise menn finnes i bibelen -NEI

 

 

 

Forøvrig feires Jesu fødsel når den feires fordi den hedenske lysfesten måtte vike plassen i og med kristendommens inntog.

 

-Ja det er vell ingen som er uenig i det, men nå har det seg slik at denne lysfesten har blitt praktisert har blitt praktisert i mange forskjellige kulturer verden over lenge før begrepet "hedning" fantes.

I ordets opprinnelige betydning så betyr det "ikke-jøde"

Så om du ønsker å trekke dette langt og kverulere kan du også si at den kristne julefeiringen er hedenskap.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hedning

 

 

 

Det har ALDRI vært en del av kristen tro at Jesus faktisk ble født den 25. desember.

 

-Nei, for det er vell ingen kristne som feirer jul fordi de tror de feirer jesu fødselsdag?

Det finnes vell ingen prester som forkynner dette som en tro?

Det finnes vell ingen kristne som kun har hørt juleevangeliet og ikke hørt om solfest?

..mulig du og dine våpenbrødre i jehovas vitner ikke praktiserer det slik...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas

 

 

 

Født av jomfru

I følge mine kilder var han unnfanget av en død mann (Osiris) og Isis.

-joda, det er ikke så uriktig det heller...det var forøvrig 2 guder ved navn Hores.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.

 

-du gjør vell ikke det...helt utrolig.

Om du faktisk har lest setning #2 av det sitatet du sendte meg, så står det faktisk der og :tease:

 

“Horus” was the name of two gods “Horus the Elder” and “Horus the Child”. Later they were regarded as one god.

 

"Det var to guder som bar navnet Horus: den første var en solguddom og den andre var Sets bror, Osiris og Isis’ andre barn, men i senere tider synes det som om egypterne enten ønsket eller ikke kunne skille mellom de to, og Osiris og Isis’ avkom ble sett på også som en solgud, de to gudene ble til en."

 

"Seth (bror til Osiris) var misunnelig på Osiris og drepte ham i slagsmål. Etter å ha drept ham kuttet han kroppen hans opp i 14 deler som han spredte utover hele Egypt. Isis (Osiris’ make) fant ut at Osiris var blitt drept og søkte over hele Egypt etter hans kroppsdeler. Hun fant alle unntatt én (hans penis), og ved hjelpe av sine magiske ferdigheter satte hun kroppen sammen igjen og begravde ham. I løpet av denne prosessen med å sette ham sammen igjen ble hun gravid med sønnen Horus. Hun fødte Horus som ble himmelens gud og som senere hevnet sin fars død gjennom å ta livet av onkelen Seth."

 

-Altså, hun ble gravid uten bruk av kuk :D

For at dette ikke skal bli en jomfru fødsel, må Horus #1 ha en ukjent bror, eller det må foreligge en mistolkning av dødeboken og at de 2 gudene faktisk er en og samme gud. Uansett mirakuløs fødsel.

 

Dette står jo faktisk i din bibel #1 wikipedia!

http://no.wikipedia.org/wiki/Horus

 

 

 

Uansett, jeg har googlet meg frem til det du støtter deg på, nemlig Brian De Kretser. Jeg anbefaler deg å lese her: http://www.adam.com.au/bstett/BJesusandHorus74.htm

 

Jeg støtter meg ikke til noen som helst, men det er morro og se at kreser m/flere har kommet frem til mye av det samme.

 

Horus vs Hitler ja :D

-selvfølgelig måtte det komme fra en anonym :yes:

Nå synes jeg disse "likhetstrekkene" var skammende billig og dårlig.

Jeg forstår hva du sikter til: at horus vs jesus er like mye troverdig og pålitelig som horus vs titten tei.

-Helt klart, så lenge man ikke kjenner til hvert enkelte "vs" punkt på begge sider , så sier dette ikke så mye.

 

 

 

 

NB: brukte wikipedia som kilde siden du anser det som en pålitelig kilde.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Hvorfor blande religion inn i alt? Kan du ikke heller bruke uttrykk som "israelere" og "palestinere"? Evnt. også "amerikanere" og "euopeere" istedet for "kristne".

9352901[/snapback]

 

 

Vi kan finne en løsning sammen... Jeg har jo sagt hvordan det er... Altså at

 

 

Gud er alle mennesker som leser bibelen eller koranen.

Gud er ordet og ordet er hos Gud

 

Folk som leser bibelen, bør være fornuftige og retferdige... De bør også ha mye kunnskap ;)

 

Les bibelen fordi du som mann er Herren..

 

Maria Magdalena er kvinner ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...