Gå til innhold

HDMI på nye Premium-konsoller

kilik

Anbefalte innlegg

fargedybde og kontrast kan vel justeres

eks 60% på kontrast med HDMI, kan se dårlig ut vist du bruker samme på Komponent

9240856[/snapback]

Eg bruker ihvertfall ulike instillinger på brightness etc. på min 50" Sony LCD, i og med at eg veksler jevnt og trutt mellom PS3 og 360. På PS3 må eg justere opp lysstyrken noen hakk kontra 360 som gjerne liker seg best med noen hakk mindre.

Da kjører eg 360 over komponent og PS3 over HDMI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fargedybde og kontrast kan vel justeres

eks 60% på kontrast med HDMI, kan se dårlig ut vist du bruker samme på Komponent

9240856[/snapback]

Eg bruker ihvertfall ulike instillinger på brightness etc. på min 50" Sony LCD, i og med at eg veksler jevnt og trutt mellom PS3 og 360. På PS3 må eg justere opp lysstyrken noen hakk kontra 360 som gjerne liker seg best med noen hakk mindre.

9241149[/snapback]

Det har ingenting med kvaliteten å gjøre. Analoge signaler (strømstyrke) kan bli lavere på veien og da blir kvaliteten dårligere. Med digitalt overføring vil det ikke skje. Det med at du må justere lys styrken på TV har kun med kontrastratio på ditt TV og ikke signalkilden som avgjør med digitalt overføring

Du kan ha 90% analogt overføring med 10% tap eller du kan ha 40% overføing med 60% tap

Digitale signaler (0 og 1) kommer frem ellers kommer de ikke frem. Du vil enten få bilde med ingen tap av kvalitet eller ikke bilde. Finnes ikke noe som heter dårlig bilde og lyd ved digitalt overføring

Endret av My2Cents
Lenke til kommentar

9241149[/snapback]

Off topic, men hvor plugger du inn Wii'en? Regner med du ikke har to komponent innganger, bruker du bare scart eller bytter du mellom 360 og wii.

Ser fra en annen tråd at du gjør det slik:

Komponent kablene er heilt klart å anbefale om man sitter på ein HD TV. Eg har eit par billige komponent-kabler fra play-asia samt Nintendo sine offisielle. For å vere ærlig ser eg ingen vesentlige forskjeller. Men eg foretrekker å spille Wii på vanlig TV med RGB-kabler da bildet blir best på denne måten.

Er det tilfelle fortsatt?

Lenke til kommentar

9241149[/snapback]

Off topic, men hvor plugger du inn Wii'en? Regner med du ikke har to komponent innganger, bruker du bare scart eller bytter du mellom 360 og wii.

9241707[/snapback]

Husk at det finnes ting som forsterkere og komponent-switcher.
Lenke til kommentar
Ja selvfølgelig, men det greieste er alltid å få plugget inn ting direkte der de hører hjemme.

9241814[/snapback]

Hehehe det er en sannhet med store modifikasjoner i disse tider.

Jeg har f.eks bestilt meg en surround-receiver med innebygget skalering og videoprossesering. Så jeg kan f.eks få Wii over HDMI i 1080p ut fra receiveren min.

I tillegg kan jeg koble alle kildene mine(TV, DVD, X360, WII og PS3) inn i receiver for deretter å kun bruke en kabel til tv eller projektor. Alle kildene vil da få forbedret bildekvalitet og eventuell bli oppskalert til 720p eller 1080p avhengig av hva tv eller projektor er ment å vise.

Lenke til kommentar

9241707[/snapback]

Wii`en holder seg borte fra min HDTV ihvertfall, den koser seg på den vanlige TV`en i samme rom :p Så ofte sitter eg og dama å spiller i kryss :wee:

EDIT: Tror eg skal teste PS3 over komponent i dag, bare for å sjekke om eg ser noen vesentlige forskjeller på mitt oppsett.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

9241707[/snapback]

Wii`en holder seg borte fra min HDTV ihvertfall, den koser seg på den vanlige TV`en i samme rom :p Så ofte sitter eg og dama å spiller i kryss :wee:

EDIT: Tror eg skal teste PS3 over komponent i dag, bare for å sjekke om eg ser noen vesentlige forskjeller på mitt oppsett.

9242030[/snapback]

Husk å kjøre blindtest da!

Lenke til kommentar

Update: Major UK retailer GAME has told CVG that UK gamers should not expect to see HDMI-enabled Premium 360s until next year at the earliest. With the Elite console out on August 24 "HDMI Premiums might not start arriving until as late as summer next year," it added.

kilde: http://computerandvideogames.com/article.php?id=169771

Tror nok dette er masse horse-shait fra Game bare slik at salget av 360 ikke skal stagnere de neste ukene mens folk venter på HDMI.

Endret av bokfinn
Lenke til kommentar

Det begynner å bli litt rotete med alle disse 360 utgavene nå, ikke bare er det tre forskjelliger utgaver, men flere forskjellige utgaver av hver, forskjellige prosessor modeller og forskjellige dvd modeller. Men så fort de får solgt unna litt gamle maskiner blir det vel forhåpentligvis mer ryddig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Ja selvfølgelig, men det greieste er alltid å få plugget inn ting direkte der de hører hjemme.

9241814[/snapback]

Jeg har f.eks bestilt meg en surround-receiver med innebygget skalering og videoprossesering. Så jeg kan f.eks få Wii over HDMI i 1080p ut fra receiveren min.

I tillegg kan jeg koble alle kildene mine(TV, DVD, X360, WII og PS3) inn i receiver for deretter å kun bruke en kabel til tv eller projektor. Alle kildene vil da få forbedret bildekvalitet og eventuell bli oppskalert til 720p eller 1080p avhengig av hva tv eller projektor er ment å vise.

9241913[/snapback]

blir det ikke dårligere av det? siden det blir enda et ledd, har en slik reciver jeg og men kjører bare lyd til den

Lenke til kommentar

9241814[/snapback]

9241913[/snapback]

blir det ikke dårligere av det? siden det blir enda et ledd, har en slik reciver jeg og men kjører bare lyd til den

9247488[/snapback]

Nei, fordi det sendes digitalt. Da blir det ingen tap. Konverteres det til analoge signaler og sendes mellom enheter kan det bli tap på kvaliteten

Endret av My2Cents
Lenke til kommentar

9241814[/snapback]

9241913[/snapback]

9247488[/snapback]

Det er MYE bedre bildeprossesering i receiveren enn i de alle fleste TV'er eller projektorer. Og som my2cents skriver så sendes alt digitalt fra receiver så det er ikke noe kvalitetstap der. Velger bare på bruke bildeprossesering i receiveren i stedet for tven rett og slett. Derfor jeg setter f.eks 720p som ouput slik at TV'en min ikke trenger gjøre noe annet enn å vise bildet på skjermen.

Men det er viktig å vite at denne videoprosessoren jeg er så entusiastisk for ikke har vært på markedet(i receivere) før nå. Inntil nylig var de bare tilgjengelige i dedikerte hardware-skalerere som kostet over 10000kr. Det er også ett par HD-dvd og blu-ray spillere som har begynt å bruke samme chipen til å ta seg av bildebehandligen.

Det som er veldig fancy med hvordan det fungerer i receiveren er at alle inputs slik som komposit, svideo, komponent og hdmi blir oppskalert og forbedret før det blir sendt videre til TV/projektor gjennom hdmi. Så både kabel-dekoderen og den gamle xboxen min vil få seg forbedret bildekvalitet. Den største forbedringen ligger faktisk i DVD-kvalitet. HQV Reon chippen gjør visstnok underverker med DVD-materiale.

Lenke til kommentar
Det er MYE bedre bildeprossesering i receiveren enn i de alle fleste TV'er eller projektorer. Og som my2cents skriver så sendes alt digitalt fra receiver så det er ikke noe kvalitetstap der. Velger bare på bruke bildeprossesering i receiveren i stedet for tven rett og slett. Derfor jeg setter f.eks 720p som ouput slik at TV'en min ikke trenger gjøre noe annet enn å vise bildet på skjermen.

Men det er viktig å vite at denne videoprosessoren jeg er så entusiastisk for ikke har vært på markedet(i receivere) før nå. Inntil nylig var de bare tilgjengelige i dedikerte hardware-skalerere som kostet over 10000kr. Det er også ett par HD-dvd og blu-ray spillere som har begynt å bruke samme chipen til å ta seg av bildebehandligen.

Det som er veldig fancy med hvordan det fungerer i receiveren er at alle inputs slik som komposit, svideo, komponent og hdmi blir oppskalert og forbedret før det blir sendt videre til TV/projektor gjennom hdmi. Så både kabel-dekoderen og den gamle xboxen min vil få seg forbedret bildekvalitet. Den største forbedringen ligger faktisk i  DVD-kvalitet. HQV Reon chippen gjør visstnok underverker med DVD-materiale.

9248527[/snapback]

Har du HDMI 1.3 på den som tar i mot ukomprimert lyd (PCM) fra PS3 når du får den?

Den har støtte for de nye lyd formatene som True HD og DTS HD?

Endret av My2Cents
Lenke til kommentar
Vel du kan gå forran som eit eksempel og så dele erfaringene dine med oss? :)

:p

9248903[/snapback]

Veit ikke om jeg tørr, dama har oppdaget 360 m/ Lumines LIVE og er så hekta at jeg er redd hu kommer til å stryke med av abstinenser om den må sendes til Tyskland i en ukes tid!

Kan jo legge til at hu sitter å spiller nå også mens jeg skriver dette... Har fått prøvd Stranglehold demoen èn gang jeg :mad:

Lenke til kommentar
Har du HDMI 1.3 på den som tar i mot ukomprimert lyd (PCM) fra PS3 når du får den?

Den har støtte for de nye lyd formatene som True HD og DTS HD?

9248757[/snapback]

HDMI 1.3a og støtte for det som finnes av festlige nye lyd-formater.

Har uansett lite å si så lenge PS3 ikke sender disse lydformatene fra seg uberørt uansett. PS3 tar seg av dekodingen og sender som du sier PCM upakket over til receiveren. Så inntil videre vil ikke receiveren ta seg av noe dekoding i det hele tatt når det gjelder de nye lydformatene.

Så vidt jeg har fått med meg er i tillegg 99% av blu-ray titlene på markedet låst til at de krevet at det er avspilleren(her PS3) som ska2l ta seg av dekodingen.

Så HDMI 1.3a er inntil videre mest en papir-spec og gir liten eller ingen reell nytte framfor 1.2 på nåværende tidspunkt.

Bare ta en titt på f.eks avforum.no eller avsforum.com og de har begge lange tråder om "hvorfor man ikke trenger HDMI 1.3".

Per dags dato er eneste grunnen til å ha hdmi 1.3 at det er kjekt å ha :roll:

Why you dont need HDMI 1.3..

In summary:

* You don't need HDMI 1.3 to take advantage of Dolby True HD

* You don't need HDMI 1.3 to take advantage of Dolby Digital Plus

* You don't need HDMI 1.3 to take advantage of DTS-HD Master Audio

* While you do need HDMI 1.3 to take advantage of Deep Color, there are no imminent sources for Deep Color

* A small number of people might want xvYCC

* HDMI 1.3 receivers don't HAVE to decode the new audio formats, and even if they do, players that can send the formats via bitstream aren't available yet (and for HD DVD may never be available)

* Some of the new HDMI 1.3 receivers pass 1080p24 and 1080p60, but that's because 1080p sets are becoming more common, HDMI 1.1 allowed for 1080p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...