Gå til innhold

Nytt AGP skjermkort - Vil det lønne seg?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg la kjøp av ny PC på hylla, da jeg fant ut at jeg ikke har råd. Så da tenkte jeg at jeg kunne invistere i nytt skjemkort som en deltidsløsning.

Det er under et år siden jeg oppgraderte skjemkortet sist. Men jeg begynner allerede å bli misfornøyd. For det første så bråker vifta noe sinnsyk, men jeg har mistanke om at det er en konstruksjonsfeil. Kortet jeg kjøpte var av GeForce 7600GS AGP 256MB.

PC'en min består idag av:

P4 3.0 GhZ HT

2048 MB PC 3200 RAM

GeForce 7600GS AGP 256MB

320GB HD

Jeg tenker på å kjøpe et av følgende kort:

7800GS 256 MB - 1148 kr

7900GS 512MB - 1580 kr

7900GS 256 MB - 1458 kr

Og da spør jeg dere; Hvilket kort gir mest for pengene?

Er det verdt det i det hele tatt?

MvH,

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Det dyreste kortet gir mest for pengene. Hvis du kjøper dette vil nok PC'n din kunne "brukes" en god stund fremover, men uten støtte for DX10.

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg fant ikke noe X1950XT kort til AGP, kan du linke til et?

Dessuten var jeg inne på denne linken

og der skorer jo nVidia mye bedre enn ATI. Tenkte jeg skulle lese et par tester også før jeg bestemmer meg.

Og hvor stor PSU anbefales hvis jeg kjøper nytt grafikkort? Tror ikke den jeg har nå er noe særlig stor. Har heller ingen planer om å overklokke.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at ATI kortene trenger stor strømforsyning. Gjelder det de nVidia kortene jeg har listet opp også? Jeg er svært lite lysten på å bruke 2000 kr på å oppgradere pc'en da jeg skal kjøpe ny innen et år. Men som sagt trenger jeg et nytt, og bedre skjermkort før den tid. Jeg søker et skjermkort i prisklassen 1000 - 1500 kr, hvor jeg ikke trenger ny strømforsyning. Hvis dere gir meg en time, så skal jeg finne ut hvor stor min nåværende er.

Lenke til kommentar

Det er ganske vanskelig å finne ut hvor stor den er, fordi skriften er utrolig liten. Men det jeg klarer å tyde er max 300W. Holder det til et av de nevnte skjermkortene?

Jeg har svært lite lyst til å kjøpe både PSU og skjermkort, da dette kommer opp imot 2000 kr. Jeg trenger de pengene til andre ting i tillegg til å spare til ny pc. Så er det mulig å kjøpe nytt skjermkort som er bedre enn et 7600GS, UTEN å kjøpe ny strømforsyning? Hvis det ikke er mulig så må jeg jo ha det.

Og hva skjer hvis strømforsyningen eventuelt er for liten til skjermkortet?

Lenke til kommentar

Det vil nok være risikabelt å velge både nv79xx/X19xx kort med din nåværende PSU .ATI X19xx bruker mere strøm enn tilsvarende nv79xx korta.

Du "kan" ende opp med et ustabilt system som spontanrestarter ved 3D-last og/eller også post problemer ,og da er du like langt.

7600 er et stømgjerrig kort .

Alt henger på hvor bra din eksisterende PSU er til å levere +12v Ampere og hvor mye du har til "overs" - om noe.

Lenke til kommentar

Den chiefteken har splittet +12v med kun 14A/15A .

Leste endel på Sappire forumet før jeg kjøpte X1950Pro selv og det var masse folk med problemer med split 12V PSUer med lav total .

Legg på 280 kroner og anskaff denne istedet - den kan du også benytte etter at du har vært gjennon oppgraderinger av systemet ditt så lenge du ikke går for ekstrem oppsett med doble grafikk kort osv.

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=169260

The new model will be called CMPSU-450VXJP and it has a single 12V rail which is rated at 33A. - ergo du vil sikre nok effekt til grafikk kortet.

Chieftek GPS-400AA-101A spek:

post-35394-1186651115_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok, takk skal du ha! :)

Da har jeg et siste spørsmål. Er det verdt å kjøpe 512mb versjonen, hvis jeg ikke skal kjøre med fullt AA og AF? Jeg vet desverre veldig lite om skjermkortet og hvor mye de enkelte yter. Det er nok mitt svakeste felt når det gjelder data. Og som jeg spurte istad; hvordan er ytelsen iforhold til mitt nåværende 7600GS?

Lenke til kommentar

Om du skal gå for 512MB kontra 256MB kommer litt an på .

Hvis du f.eks ikke bruker høyere 1024x800/1280x1024 oppløsning bør det greie seg med 256MB versjonen. Dog er det liten prisforskell så jeg ville vel tatt 512MB modellen fra Sapphire .

X1950PRO yter bedre enn nvidia 7900GS , så det er vel lett å tenke seg forskjellen sammenliknet med 7600GS.

Du kan jo se reultatene på div. benchmarks på nettet.

F.eks her:

http://www.digit-life.com/articles2/video/rv570.html

og her:

http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/...ro_testet/32250

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja det var det da...

Når jeg tar en nærmere titt inn i kabinetet, ser jeg at det er trangt om plassen. Det er en slags tilkobling til hovedkortet, som er rett ved AGP-porten. Mitt 7600GS kort er akkurat ikke borti den. Og jeg regner med at ATI-kortet tar mye større plass. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

Å når det gjelder skifting av PSU, så er den inne i en metallboks. Jeg vet ikke helt om det er vanlig. Alle ledningene går gjennom et lite hull. Er det vanlig?

Lenke til kommentar

7900GS kortene er like lange som ATI X1950 bare så det er nevnt(rundt 22cm). nvidia 7600 er korte.

Du må selvfølgelig ha plass i lengden i kabinettet ditt .

PSU er laget i standarder ihh til ATX spekk som inkluderer både fysiske mål/montasje samt tekniske detaljer - så om ditt kabinett/PC er basert på ATX 1.1/1.2/2.x standarden skal Corsair VX450 PSUen passe.

Høres for meg ut til at du har noe Dell/HP/Compaq greier og de følger ikke alltid ATX normen - men har egne proprietære løsninger for både PSU og andre ting. Og da må man på forhånd selv sjekke at ting vil passe .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...