Gå til innhold

Spm om forkurs


.Andre

Anbefalte innlegg

Søkte forkurs ingeniør i år, men var dum nok til å takke nei til plassen pga jeg tenkte jeg vil jobbe et år først og legge meg opp litt penger. Fikk fast stilling som elektrikker med fagbrev for ca 3 måneder siden. Men elektrikker er ikke akkurat det jeg har lyst til å bli, hater egentlig å jobbe som det. Dette er noe jeg har komt fram til de siste ukene.

Det jeg luere på er om det en mulighet for å få plass nå til høsten hvis jeg kontakter skolen og hører med dem? Eventuelt bare på venteliste?

Har dette at jeg sa nei i år noe å si til neste år når jeg søker igjen? At jeg ikke blir prioritert på samme måte som andre, om dere er med på hva jeg tenker på?

 

Er det noen der ute som har gjort samme "tabben" som har erfaring med dette?

Er klar over at det ikke er et bortkastet jobbeår. Er jo grei erfaring å ha med seg videre ettersom jeg har planer om å bli elektro ingeniør. Men likevell...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er faktisk høgskolen i bergen jeg søkte på. Men skader sikkert ikke å ringe uansett. Er det faktisk 580 som ikke kom inn? Hva var karakter grensen da?

 

Har også kommet inn på Allmenn påbygg. Er det noe poeng for meg å ta dette istedenfor å jobbe et år? Er ingeniør jeg vil bli. Påbygg åpner jo mulighetene for å studere andre ting ved universitetene osv.

Endret av .Andre
Lenke til kommentar

Det var 580 som søkte forkurs ved HiB. Sorry for feilen.

 

Min bror kom ikke inn, kan spørre han seinere om han vet ka grensen var. Han har ihvertfall 44 poeng.

 

Edit:

Når du vet hva du skal gjøre, så er det ingen grunn til å vente. Allmenn påbygg er et godt stykke på veien til å komme inn på ingeniør. Selv om det er uffattelig mye mer kjedelig enn forkurs. Til gjengjeld så er forkurset beinhardt. Det syns ihvertfall jeg.

 

Allmenn påbygg->3mx/2fy= minst 1,5 år, muligens 2 år.

Forkurs= 1 år.

Men siden du jobber så går det et år der allikavel, og det er ikke garantert at du kommer inn på forkurs neste år. (siden det sikkert er flere som søker da)

 

EDIT2:

hehe kom på mer ang. det du skriver.

Det er, tror jeg 60 plasser som 580 har søkt på.

Du kan søke på alle universitetskurs om du tar noen ekstra eksamener som privatist i tillegg. Var to eller tre i min klasse som gjorde dette, og jeg tror det var snakk om noen norsk og historie eksamener.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Det var 580 som søkte forkurs ved HiB. Sorry for feilen.

 

Min bror kom ikke inn, kan spørre han seinere om han vet ka grensen var. Han har ihvertfall 44 poeng.

 

Edit:

Når du vet hva du skal gjøre, så er det ingen grunn til å vente. Allmenn påbygg er et godt stykke på veien til å komme inn på ingeniør. Selv om det er uffattelig mye mer kjedelig enn forkurs. Til gjengjeld så er forkurset beinhardt. Det syns ihvertfall jeg.

 

Allmenn påbygg->3mx/2fy= minst 1,5 år, muligens 2 år.

Forkurs= 1 år.

Men siden du jobber så går det et år der allikavel, og det er ikke garantert at du kommer inn på forkurs neste år. (siden det sikkert er flere som søker da)

 

EDIT2:

hehe kom på mer ang. det du skriver.

Det er, tror jeg 60 plasser som 580 har søkt på.

Du kan søke på alle universitetskurs om du tar noen ekstra eksamener som privatist i tillegg. Var to eller tre i min klasse som gjorde dette, og jeg tror det var snakk om noen norsk og historie eksamener.

9242194[/snapback]

 

Fått vite hva grensen var? Må vite hva sjans jeg har til neste år. Har 45 poeng + forsvaret + fagbrev + alderspoeng. Er 22 år når jeg søker neste år. Hørte det var komt noen nye regler om tilleggs poenge osv. Er dette noe som stemmer?

Endret av .Andre
Lenke til kommentar

ok. 41k per semester er det jeg kan regne med hvis jeg går påbygg. Hvis du har fått det på videregående så må det jo stemme. Har også hørt det dere med at man ikke får så mye på det nivået. Ting forandrer seg jo hele tiden. :cool:

Endret av .Andre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...