Gå til innhold

Hjelp! TV, oppløsning, VGA og HDMI

Anbefalte innlegg

Nylig annskaffet meg en ny TV, mer nøyaktig en SAMSUNG LE32R89BDX.

Når jeg fikk den prøvde jeg å koble PCen min opp til TVen ved å bruke kabelen jeg vanligvis har på PC skjermen. Da fikk jeg oppløsningen 1366x768, og bildet så skikkelig bra ut, helt perfekt.

Men siden jeg vil bruke TVen som en sekundær kilde, og ha PC skjermen som hovedskjerm bestemte jeg meg for å kjøpe en ny kabel. Valget falt da på en HDMI kabel, samt en DVI til HDMI adapter, siden GFX kortet mitt har to DVI utganger.

Men når jeg kobler opp TVen til PCen via DVI/HDMI, har jeg ikke lenger mulighet til å velge 1366x768. Jeg har oppløsningene; 1280x720, 1600x900 og 1920x1080. Ingen av disse oppløsningene gir et respektabelt bilde, hvorav teksten blir veldig uklar.

Hvorfor er dette? Har det noe med 1:1 pixelmapping å gjøre? Må jeg skaffe meg DVI til VGA kabel? Er det ingen mulighet til å få 1366x768 oppløsning via HDMI kabel?

Tusen takk!

Endret av Hermit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ifølge denne tråden kan du kun bruke HDMI port 2 til PC. Kanskje det er det?

9237119[/snapback]

Spørst om du hadde rett. Er litt vanskelig å si. Lastet først ned nye drivere, PCen gikk til helvete. Måtte kjøre gjennoppretting. Las posten din i en oppløsning på 640x4xx, er ikke helt sikker. Men uansett, mens jeg kjørte gjennoppretting byttet jeg HDMI port, når PCen kom seg på bena igjen hadde jeg mulighet til å velge 1360x768, og bildet er supert.

Takk!

Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg skal ha med en sånn tv jeg også. Valget står mellom denne og en til. Er du fornøyd med pcen? Noe å anbefale?

Har en gammel pc som bare kan tilkobles TV med VGA. De nærmeste oppløsningene på min pc er 1280x1024 og 1400x1050, ingen ting i mellom. Vil dette bildet da bli dårlig over VGA på Samsungen?

(Litt dårlig forklart og skrevet, men håper noen forstår det) ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Men altså, når du kobler opp TVen til PCen vil du få opp helt andre oppløsningalternativer enn med din nåværende PC skjerm. Og ja, jeg er veldig fornøyd med TVen. Bildet er helt supert. Nå har jeg testet den med Xbox 360 og Nintendo Wii via komponent og PC via VGA og HDMI og alle gangene har bildet vært supert, untatt den gangen jeg hadde den tilkoblet i HDMI inngang nr 1.

Så det er helt klart løp og kjøp om du ønsker en høgkvalitets 32" LCD TV.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Lurer litt på om jeg skal ha med en sånn tv jeg også. Valget står mellom denne og en til. Er du fornøyd med pcen? Noe å anbefale?

Har en gammel pc som bare kan tilkobles TV med VGA. De nærmeste oppløsningene på min pc er 1280x1024 og 1400x1050, ingen ting i mellom. Vil dette bildet da bli dårlig over VGA på Samsungen?

(Litt dårlig forklart og skrevet, men håper noen forstår det) ;)

Lenke til kommentar

hei

FINN-kode: 17968021 - sist endret: 26.06.2009 11:21

Samsung 32"LCD TV+ Sony DVD opptaker

Kart

Beskrivelse

SAMSUNG LE32R89BDX Lcd TV + Forsikring 5 år fra kjøpsdato 12 mai 2007

med SONY RDRHX20S DVD Opptaker(ikke brukt)

Ny Pris mai 2007 Kr- 15.764.-

Selges kr 6500 grunnet flytting

Lenke til kommentar
hei

FINN-kode: 17968021 - sist endret: 26.06.2009 11:21

Samsung 32"LCD TV+ Sony DVD opptaker

Kart

Beskrivelse

SAMSUNG LE32R89BDX Lcd TV + Forsikring 5 år fra kjøpsdato 12 mai 2007

med SONY RDRHX20S DVD Opptaker(ikke brukt)

Ny Pris mai 2007 Kr- 15.764.-

Selges kr 6500 grunnet flytting

er ikke salgskanal dette!

Du kan da ikke ta så mye for en så gammel 32" nå. får jo mye bedre til den prisen ny

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...