relsafus Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Til Bryllup (jada jeg vet at jeg IKKE burde, og har frarådet ekteparret, men i værste fall som en Backup, så har jeg uansett tenkt å ta masse bilder). Det jeg har i dag som er aktuelle står på signaturen min, men jeg tror kanskje at 18-200VR linsa blir for "treg" mht. lys, dersom det er mangel på dette denne dagen. Hva annet bør jeg eventuelt investere i som gir skarpe "portrett" bilder utover 50mm som jeg allerede har og hva er "best practise" mht. brennvidde ? Sigmaen, vil jeg bruke utover kvelden for å få med flest mulig mht. dans og kakemester spising.... /L Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) En 50/1.8 holder forbløffende langt om det er alt du har. For noen uker siden fotograferte jeg min fetters bryllup utelukkende med 30/1.4 og 50/1.8, og resultatet ble forbløffende bra imho. For et par av de store øyeblikkene kunne jeg med fordel hatt en 85mm. Noen mer generelle tips fra en som har fotografert hele to bryllup: Bruk apostlenes zoom, og husk å ta kommandoen når det skal tas bilder - ikke bare brenn løs, men kommandér brudeparet (og familie/venner). Det er du som skaper bildet, så du må bestemme posituren. Spesielt viktig i så måte er selvsagt blikket. Bilderbrikken i D80'en din beholder forbløffende mye detaljer i skyggene, så konsentrer deg om å ikke blåse høylys. Ifht. blitzbruk, så kan du spare deg for litt etterarbeide (raw er en selvfølge, ikke sant?) med bruk av innfyllingslys utendørs. Jeg ville valgt å dempe blitzen med 2/3 EV om jeg hadde lukkertider innenfor vanlig X-sync. Over i FP-land, hvor du fort kommer om du bruker store blendere utendørs, er det mindre viktig Endret 8. august 2007 av Anew Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Har null erfaring, men ut ifra det jeg har lest på nettet og litt logisk tenking, kan det være kjekt å kanskje låne seg et ekstra kamera. Det kan man bruke som back-up og/eller som et kamera nr 2 for å slippe å skifte objektiv. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 En 50/1.8 holder forbløffende langt om det er alt du har. Tenkte på å bruke dette som primær objektiv, men for å få en blur effekt på litt avstand, så må jeg muligens opp til 85mm ? Noen mer generelle tips fra en som har fotografert hele to bryllup: Bruk apostlenes zoom Joggesko ? og husk å ta kommandoen når det skal tas bilder - ikke bare brenn løs, men kommandér brudeparet (og familie/venner). Veldig bra replikk og sikkert det vanskeligste med hele opplegget.... Bilderbrikken i D80'en din beholder forbløffende mye detaljer i skyggene, så konsentrer deg om å ikke blåse høylys. Dette har vi vært innom før, men mener du da å bruke single fokus area eller hva det heter mht. A modus (skyter mest i A jeg..) raw er en selvfølge, ikke sant?) Self. Takker for som alltid meget gode svar Anew, /L Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 Har null erfaring, men ut ifra det jeg har lest på nettet og litt logisk tenking, kan det være kjekt å kanskje låne seg et ekstra kamera. Det kan man bruke som back-up og/eller som et kamera nr 2 for å slippe å skifte objektiv. 9237549[/snapback] Feiging, neida kødda, men seriøst hvorfor i svarte skulle kameraet daue fordi noen gidder å gifte seg. Stakkars de må jo leve livet ut med hverandre, så jeg tar med D80 og noe glass og dauer den, ja da for de gå i fotoboksen på jernbanen /L Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Har null erfaring, men ut ifra det jeg har lest på nettet og litt logisk tenking, kan det være kjekt å kanskje låne seg et ekstra kamera. Det kan man bruke som back-up og/eller som et kamera nr 2 for å slippe å skifte objektiv. 9237549[/snapback] Feiging, neida kødda, men seriøst hvorfor i svarte skulle kameraet daue fordi noen gidder å gifte seg. Stakkars de må jo leve livet ut med hverandre, så jeg tar med D80 og noe glass og dauer den, ja da for de gå i fotoboksen på jernbanen /L 9237767[/snapback] Tenk deg at du står der i kirka og du snubler å kameraet får seg en litt hard kakk. Og så finner du ut at det ikke funker? Men om de har andre som tar bilder så er det jo ikke krise. Endret 8. august 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Viderefører tipsene jeg fikk: Ang. kirke/bryllup... Dersom det er overskyet utenfor, glassmaleri i vinduene, mørke vegger i kirken... så er det nesten umulig å ta uten blitz eller annen kunstig belysning, om man ikke har utstyr fra øverste hylle! Med 1D Mk III og 85mm f/1.2 kan jeg ta skarpe bider nesten hvor som helst... Mange prester sier nei til blitz, og da er man plutselig overlatt til stativ og gjester som helst må være stive som voksdukker... Men det er mulig det også! Enkelte situasjoner blir vanskelig, der det er naturlig bevegelse osv, men det er mange av situasjonene i bryllupet som ikke har store bevegelser, bl.a. når brudeparet sitter på stolene sine, kneler ved alteret, osv. Kanskje kan man også avtale med presten at man får bruke blitz i enkelte sekvenser av vielsen, f. eks. inn- og utmars. Etter vielsen får man gjerne låne kirken, og da kan man jo rigge studioblitzer e.l. Ståle Tvete Edit: Jeg anbefaler tohusløsning. Vidvinkel på den ene og tele på den andre. Alt annet er egentlig håpløst. Bruk tele ute for å få riktig perspektiver. Bruk alltid største blenderåpning Endret 8. august 2007 av Snakenor Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Edit: Jeg anbefaler tohusløsning. Vidvinkel på den ene og tele på den andre.Alt annet er egentlig håpløst. Bruk tele ute for å få riktig perspektiver. Bruk alltid største blenderåpning Utrolig enig med Ståle her. Har du anledning, ta med to hus. For et par helger siden fotograferte jeg i et bryllup med to hus med hhv 24-105 og 70-200. Brukte førstnevnte mest. Veldig praktisk - slipper å skifte objektiv hele veien. Er lysforholdene dårlige, bør du f.eks ha med en 50 1.4 eller noe i den leia Lenke til kommentar
deviant Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg har ikke filla peiling på bryllupsfotografering, eller noen annen fotografering for den saks skyld. Her er likevel noen tanker som du kan ta med en klype salt. For sikkerhets skyld kan du ha med to hus eller et godt kompaktkamera i reserve. Ekstra minnebrikker (på kroppen, ikke i bilen) gjør seg nok bra, og backup av bildene 'on location' like så. Dersom du ikke har to hus kan det være lurt å uansett unngå objektivskift. Dette er et dårlig tidspunkt for å få støv på sensoren, eller et hårstrå inn i huset. RAW er fint for portrettene og familiebildene, men under vielsen og mottagelsen kan JPEG gi deg mulighet til hyppigere og flere bilder. Husk i så fall hvitbalansen. Et stort/langt objektiv gir deg automatisk autoritet blant gjestene. Alle som har ruslet rundt i sentrum eller annet folkefylt sted med en 300mm vet at dette fungerer bedre enn man skulle tro. For portrettene; se etter uvanlige vinkler, enkle bakgrunner og naturlig belysning. Bruk f/8 eller f/11 om mulig for god dybdeskarphet. Jeg synes 50-60mm gjør seg utmerket. Stativ er en selvfølge. Ellers har Scott Kelby et greit kapittel om bryllup (og et om fotograferinger av mennesker generelt) i sin bok The Digital Photography Book: The Step-By-Step Secrets for How to Make Your Photos Look Like the Pros'!. Lettlest og kanskje litt simpel, men med mange gode tips. Denne kan du lese hos http://safari.oreilly.com med et gratis prøveabonnement. The digital story har en podcast full av tips for bryllup. http://www.thedigitalstory.com/blog/media/tds060307.mp3 Lykke til! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 En annen kjekk sak er vater. Når du tar bilder med stativ kan vater sikre deg at du får rette horisonter. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 En 50/1.8 holder forbløffende langt om det er alt du har. Tenkte på å bruke dette som primær objektiv, men for å få en blur effekt på litt avstand, så må jeg muligens opp til 85mm ? Njaa. Du kan lure frem litt ekstra uskarp bakgrunn ved å passe på at det er litt avstand mellom det du fotograferer og bakgrunnen. Ved f/2.8 er 50/1.8 meget skarp og fin (i det minste min), samtidig som du får en veldig begrenset dybdeskarphet selv ved helportrett. Det er klart at du ikke får noe annet enn en dus og fin bakgrunn - noen "krem" kan du ikke vente deg, men det hadde du ikke fått med 85/1.2 heller! (se Snakenors 85/1.2 helportrett i bildekritikken). Tettere på, så gir 50/1.8 @ 2.8, med sin veldig behagelige bokeh, plenty med krem - bare tenk på å ha litt avstand til bakgrunnen. Uansett så er en 85/1.8 en fin investering (som jeg ikke har gjort), og dette kan jo være en glitrende unskyldning for å ta det steget... Noen mer generelle tips fra en som har fotografert hele to bryllup:Bruk apostlenes zoom Joggesko ? Float like a butterfly - sting like a bee! Det jeg mener er at du skal bevege deg både frem og tilbake, men også sideveis. Lag mange variasjoner på samme positur. Ta også gjerne brudebildene på 3-4 ulike steder. Som nybegynner ser man ikke umiddelbart hva som funker, og man kløner det til med buskas både i for- og bakgrunn. og husk å ta kommandoen når det skal tas bilder - ikke bare brenn løs, men kommandér brudeparet (og familie/venner). Veldig bra replikk og sikkert det vanskeligste med hele opplegget.... Det er en ganske stor mental barriére å krysse. I mitt første bryllup klarte jeg det ikke, og resultatene ble deretter. Nå sist klarte jeg det, og resultatet ble mye bedre. Husk at brudeparet har bedt deg om å fotografere dem. Ingen kommer til å synes du er teit om du kommanderer litt. Dette har vi vært innom før, men mener du da å bruke single fokus area eller hva det heter mht. A modus (skyter mest i A jeg..) Blenderprioritet (A), raw, matrixmåling og dynamic area AF. Om du blåser noen høylys i bakgrunnen, så er ikke det *så* farlig, men å blåse høylys i kjolen er døden - drit i histogrammet, men pass på å ha på "blinkende høylys" på previewen, og sjekk en gang i blant. Matrixmåling pleier å ta godt vare på kjolen - i naturlig lys har jeg aldri hatt problemer med det. Innendørs med blitz som primærbelysning er det uhyre viktig å sette blitzen til TTL - ikke TTL BL. Husk D80'ens grid lines i søkeren - de kan stort sett gjøre jobben til Toms vater. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) I tillegg til det som er sagt, vil jeg bare legge til en liten ting. Ha med MYE minnekort og ta MANGE bilder, gjerne bare i seriemodus. Sannsynligheten for å få med korrekt ansiktsutrryk blir mye bedre om du har 3-4 bps enn 1 per trykk EDIT: Dette da på fotosession med brudeparet, antar det ikke er like viktig til "utover kvelden bilder" Selv fikk jeg nøyakti oppdraget av en kompis. OG var like tvilende til det som deg. Brukte da en 50mm f1.8 som jeg ser du allerede har og en tamron 90mm f2,8 Jeg skulle gjerne hatt 85mm f1.8 men jeg må si jeg klarte meg ganske bra med de to jeg brukte. Endret 9. august 2007 av MrLee Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Anew skrev: noen "krem" kan du ikke vente deg, men det hadde du ikke fått med 85/1.2 heller! (se Snakenors 85/1.2 helportrett i bildekritikken). Tettere på, så gir 50/1.8 @ 2.8, med sin veldig behagelige bokeh, plenty med krem - bare tenk på å ha litt avstand til bakgrunnen. Hva mente du med dette Anew? Hva legger du i betegnelsen "KREM"? Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Tusen takk for utrolig mye bra svar, dere er jo utrolig tålmodige med sånne som meg Lurer litt på å benytte anledningen til ett ekstra objektiv, så derfor vurderer jeg et fast objektiv i tillegg til 50mm, f.eks. ett 85mm med bra hurtighet. Vil dette være en lur invistering eller bare kjekt å ha ? Normalt, så bruker jeg til daglig fotografering mest sigma 10-20mm og har tenkt å bruke dette utover kvelden mht. close upp bilder etc.. /L Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Tusen takk for utrolig mye bra svar, dere er jo utrolig tålmodige med sånne som meg Lurer litt på å benytte anledningen til ett ekstra objektiv, så derfor vurderer jeg et fast objektiv i tillegg til 50mm, f.eks. ett 85mm med bra hurtighet. Vil dette være en lur invistering eller bare kjekt å ha ? Normalt, så bruker jeg til daglig fotografering mest sigma 10-20mm og har tenkt å bruke dette utover kvelden mht. close upp bilder etc.. /L 9239832[/snapback] Hvordan er denne kirken, er den stor og lang eller liten og trang? Endret 9. august 2007 av Snakenor Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Ser for meg en 50-150 eller 50-200 F2,8 ville vært det beste overall valget i en bryllupsfotografering. Tok litt følge foto ved ett brllup for noen uker siden, og da brukte jeg bare 50mm f1,8. Men måtte uansett opp i 800 ISO, da er det viktig å ikke undereksponere. D80 har relativt aggresivt støy =) Brukte ikke mye blitz jeg though =) At du trenger så utrolig mange minnekort er også litt overdrevent. Tok ca 300 bilder jeg. 69 ble gode nok til at jeg sendte de til paret =) Kunne nok sendt flere, men ville jo ikke ha mange av hver posisjon. Holdt med 2 stk 2gb kort. Hadde nok hatt med 1 eller 2 til om jeg skulle tatt selve brude bildene. (jeg tok under kirka, middagen og festen) Som en sa burde du ha F8 - 11 så ofte som du kan. Burde gå greit ute på selve bildene og ute på trappen til kirken, ihvertfall. Inne bruker du vel vanligvis den største blender åpningen =) "Normalt, så bruker jeg til daglig fotografering mest sigma 10-20mm og har tenkt å bruke dette utover kvelden mht. close upp bilder etc.." Da får du jo store proposjons forvregninger og linsen tegner neppe helt beint i kantene. Ikke akkurat ett godt valg =) Endret 9. august 2007 av cruelphotography Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Tusen takk for utrolig mye bra svar, dere er jo utrolig tålmodige med sånne som meg Lurer litt på å benytte anledningen til ett ekstra objektiv, så derfor vurderer jeg et fast objektiv i tillegg til 50mm, f.eks. ett 85mm med bra hurtighet. Vil dette være en lur invistering eller bare kjekt å ha ? Normalt, så bruker jeg til daglig fotografering mest sigma 10-20mm og har tenkt å bruke dette utover kvelden mht. close upp bilder etc.. /L 9239832[/snapback] Hvordan er denne kirken, er den stor og lang eller liten og trang? 9239855[/snapback] Glemte å si at dette er et borgelig bryllupp, altså ikke så komplisert mht. Kirke og Brudekjole. Vi satser på utendørs fotografering, men leter litt etter egnet Location. Vielsen skal skje i Lillestrøm, så dersom noen vet om en fin lokasjon, så gi meg et hint. /L Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Husk bare at du ikke trenger å bry deg om å ta vare på mørke dresser og slikt. Om hun haar en hvit kjole så er det utgangspunktet, ikke en svart kjederlig dress... Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Tusen takk for utrolig mye bra svar, dere er jo utrolig tålmodige med sånne som meg Lurer litt på å benytte anledningen til ett ekstra objektiv, så derfor vurderer jeg et fast objektiv i tillegg til 50mm, f.eks. ett 85mm med bra hurtighet. Vil dette være en lur invistering eller bare kjekt å ha ? Normalt, så bruker jeg til daglig fotografering mest sigma 10-20mm og har tenkt å bruke dette utover kvelden mht. close upp bilder etc.. /L 9239832[/snapback] Hvordan er denne kirken, er den stor og lang eller liten og trang? 9239855[/snapback] Glemte å si at dette er et borgelig bryllupp, altså ikke så komplisert mht. Kirke og Brudekjole. Vi satser på utendørs fotografering, men leter litt etter egnet Location. Vielsen skal skje i Lillestrøm, så dersom noen vet om en fin lokasjon, så gi meg et hint. /L 9240053[/snapback] Ah... Hvis hele seansen fåregår ute så kan du liksågreit bruke 18-200 på hele greia og denne er skarp. Så bruker du din 50mm der du ønsker uskarp bakgrund. Ståle Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Ok, går for 18-200mm VR som "basis" objekt ute og tar close up bilder med 50mm. Jeg har kun ett hus, så bytte av objektiv skjer inne i bilen eller i slike relativt trygge omgivelser mht. støv, så for jeg håpe at værgudene ikke er for harde lørdag 1 september. Noen som har forslag til utendørs locations i Lillestrøms område eller Skedsmo, Nittedals distriktet ? /L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå