Gå til innhold

Netshop, Meg og Forbrukerråd


Anbefalte innlegg

Codeman, ville gjerne se om dette var deg..!! enten er du dum snill og akseptere alt eller er du bare jævla tålmodig..!! Jeg er ikke alene med klage på netshop på grunn av dette..!! Syter kanskje mye, men det er fordi jeg liker å få ting gjort riktig. hadde de gjort ting riktig kunne jeg sleppe å syte.. :)

 

 

Det er 5 års reklamasjonsrett på PCer. De skal fikse maskinen ja, det skal de, med mindre det er synlige og klare beviser på at maskinen ikke har blitt behandlet i samsvar med garantibestemmelsene (noe jeg ikke kan uttale meg om)...Ellers synest jeg du syter for mye :p

9237219[/snapback]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er viktig å si at du reklamerer på datamaskina da netshop har rett i at garantien på to år er gått ut. De fleste er enige i at en bærbar pc har en forventet levetid på over to år og dermed en reklamasjonsrett på fem år (usikker på om netshop virkelig sier rett ut at det ikke er det, eller om de kun "prøver seg" på kunder som ikke vet bedre.)

 

Vil også anbefale en godt oppsatt, lettlest og saklig fremstilling så du lettere kan få hjelp (både her på forum, overfor netshop og for forbrukerrådet.)

 

Vil tro at alt vil løse seg etter en prat med forbrukerrådet. Men ting vil ta tid.

 

Det du må ha med deg til forbrukerrådet er alt du har fått skriftlig fra netshop, verksted rapporter etc. Sett opp en liste over ting du har gjort og ting som har blitt sagt. Og ikke minst sett det opp skikkelig så det er lettlest.

 

Kan hende alt ville løst seg med en telefon til netshop igjen. Krev reklamasjon på produktet, hjelper ikke det så si at du har avtalt tid med forbrukerrådet og av den grunn ønsker et skriftelig svar å ta med til dem. Pass nøye på hvordan du ordlegger deg så han ikke føler seg truet eller blir sur og legger på, er kun du som taper masse tid på det.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Vil anbefale alle som forsøker å lære noe av diskusjonen i denne tråden å høre på de som backer opp sine utsagn med kilder.

 

For dette blir en tråd der mange utsagn som ikke stemmer vil dukke opp, og en god del på kanten-utsagn har allerede kommet.

 

Trådstarter: Fint om du kan forsøke å bygge om startinnlegget ditt litt mer, samt kutte ned på utropstegn osv - vi trenger ikke et innlegg som høres sint ut, fortell heller om hvor sint du var osv, så vi får et bedre inntrykk av hva som faktisk har skjedd.

Lenke til kommentar
[...] men den er meget lett for oss å vri oss unna, er det 1 sprekk i pcn faller den bort.

Det må jeg si meg litt uenig i. Det kan også være design/konstruksjonsfeil i chassis som fører til sprekker i kabinettet (noen Packard Bell modeller har for eksempel en feil slik at skjermhengslene sprekker opp og lager sprekker i nesten hele back-coveret på skjermen). Som service tekniker ville jeg godtatt sprikker i chassis så lenge det ikke er synlige skader på noen komponenter eller at reparasjon ikke er ulønnsomt på grunn av kabinettskader.

 

edit: lol

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar

Takk kongle2, skal prøve på det.. Har de fleste papirenei ordn, men er ikke så flink til å skrive brev eller frenstille meg så at alle kan skjønne. Det er derfor jeg skal be om hjelp til FR på fredag.

 

 

Det er viktig å si at du reklamerer på datamaskina da netshop har rett i at garantien på to år er gått ut. De fleste er enige i at en bærbar pc har en forventet levetid på over to år og dermed en reklamasjonsrett på fem år (usikker på om netshop virkelig sier rett ut at det ikke er det, eller om de kun "prøver seg" på kunder som ikke vet bedre.)

 

Vil også anbefale en godt oppsatt, lettlest og saklig fremstilling så du lettere kan få hjelp (både her på forum, overfor netshop og  for forbrukerrådet.)

 

Vil tro at alt vil løse seg etter en prat med forbrukerrådet. Men ting vil ta tid.

 

Det du må ha med deg til forbrukerrådet er alt du har fått skriftlig fra netshop, verksted rapporter etc. Sett opp en liste over ting du har gjort og ting som har blitt sagt. Og ikke minst sett det opp skikkelig så det er lettlest.

 

Kan hende alt ville løst seg med en telefon til netshop igjen. Krev reklamasjon på produktet, hjelper ikke det så si at du har avtalt tid med forbrukerrådet og av den grunn ønsker et skriftelig svar å ta med til dem. Pass nøye på hvordan du ordlegger deg så han ikke føler seg truet eller blir sur og legger på, er kun du som taper masse tid på det.

 

Lykke til :)

9237287[/snapback]

Lenke til kommentar
Codeman, ville gjerne se om dette var deg..!! enten er du dum snill og akseptere alt eller er du bare jævla tålmodig..!! Jeg er ikke alene med klage på netshop på grunn av dette..!! Syter kanskje mye, men det er fordi jeg liker å få ting gjort riktig. hadde de gjort ting riktig kunne jeg sleppe å syte..

Skjønner det at du er opprørt over å få slik behandling du har fått, det har jeg full respekt for :)...men hvis man virkelig gjør alt på den rette måten (og for all del unngå å hisse seg opp når man snakker med kundebehandlere/teknikere) så går alt mye bedre. Store bokstaver og utropstegn gir ikke noe pent bilde av hvordan du har tatt/tar tak i saken videre heller, selv om ikke det nødvendigvis er tilfellet :).

 

Er forøvring enig i det Kongle sier, jeg ville fulgt hans råd :).

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar

Nei jeg er ikke så hissig når jeg prata i telefon med de, sier alltid takk for hjelpen og ha fortsatt en hyggelig dag..! :) Men når det sprekker så sprekker fra alle kantene. Orker ikke mer å prate med netshop om det nemlig, nå er jeg lei og sender saken videre for hjelp..! Men mye bra her på forum...!!

 

Codeman, ville gjerne se om dette var deg..!! enten er du dum snill og akseptere alt eller er du bare jævla tålmodig..!! Jeg er ikke alene med klage på netshop på grunn av dette..!! Syter kanskje mye, men det er fordi jeg liker å få ting gjort riktig. hadde de gjort ting riktig kunne jeg sleppe å syte..

Skjønner det at du er opprørt over å få slik behandling du har fått, det har jeg full respekt for :)...men hvis man virkelig gjør alt på den rette måten (og for all del unngå å hisse seg opp når man snakker med kundebehandlere/teknikere) så går alt mye bedre. Store bokstaver og utropstegn gir ikke noe pent bilde av hvordan du har tatt/tar tak i saken videre heller, selv om ikke det nødvendigvis er tilfellet :).

 

Er forøvring enig i det Kongle sier, jeg ville fulgt hans råd :).

9237352[/snapback]

Endret av olafhans
Lenke til kommentar
Det har du, jobber selv i nettbutikk IKKE netshop =) men det er 1år på HK, og du har 5års reklamasjonsrett, men den er meget lett for oss å vri oss unna, er det 1 sprekk i pcn faller den bort. Men du har fortsatt garanti på det hovedkortet ditt

9237269[/snapback]

Skulle gjerne sett noen referanse på at du har ny garanti på alle deler som byttes, da jeg tviler sterkt på at du har noe belegg for den påstanden.

 

Og at reklamasjonsretten bortfaller dersom det er en sprekk PCen. Med mindre du klarer å finne en sammenheng mellom sprekken og den feilen kunden reklamerer på, har du nemlig ikke noe å komme med.

 

Til trådstarter vil jeg bare komme med anbefalingen å glemme alt som heter garanti, og si at du ønsker å reklamere på maskinen med bakgrunn i Forbrukerkjøpsloven. En bærbar PC har uten noen som helst tvil en forventet holdbarhet på vesentlig mer enn 2 år, og dermed er reklamasjonsfristen 5 år.

Lenke til kommentar

Men Netshop sine maskiner har bare 2 års reklamasjon. De skal visst bare vare i to år. Det mener ihvertfall Netshop.

Jeg er glad for at jeg ikke har brukt Netshop. For etter alle disse innleggene som har kommet på forumet, så mener forsatt Netshop at vi bare har to års reklamasjon. Hvorfor vil de ikke ta ansvaret de plikter seg til?

 

Men for trådstarter: Ikke gi opp. Men husk å ta det rolig. Særlig mens du snakker i telefon. De ansatte på Netshop gjør bare det de har blitt beordret til. Det er ikke dems feil. Men det er de som får gjennomgå.

Jeg tviler på at du får ny garanti på deler de skifter. Da måtte du ihvertfall betalt for dem selv. Men uansett: 5 års reklamasjon dekker dette.

 

Hva har det gått av Netshop? Tidligere i andre tråder her, så har Netshop beklaget det som skjedde, og lovet bot og bedring.

Men de tar ikke sine kunder seriøst i hele tatt!

Tror de virkelig at det er mange som gir seg om maskinen dems slutter å virke etter 2 år? Da slipper de jo å betale.

Jeg syns faktisk at forbrukerkjøpsloven er veldig klar i dette med pc. Det er alltid 5 års reklamasjonsrett på nye varer.

Men jeg forstår problemer med å vurdere reklamasjonen på billige varer som f.eks headsett og etc.

Lenke til kommentar
om en del blir byttet har man ny garanti på denne varen, de nye hovedkortet på pcen arver derfor ikke garantien som fulgte med maskinen, men skal ha en egen garanti. Hvor lenge denne garantien varer vet jeg ikke.

9238203[/snapback]

 

Trådstarter nevner også at han har kjøpt pc'en av en kamerat. Såvidt jeg veit skal han reklamere til tidligere salgsledd. Det blir derfor riktig av kameraten skal reklamere til netshop evt. tar seg en tur til forbrukerrådet. Så samt trådstarter ikke kan dokumentere kjøpet og at kjøpet er et forbrukerkjøp.

Lenke til kommentar
Trådstarter nevner også at han har kjøpt pc'en av en kamerat. Såvidt jeg veit skal han reklamere til tidligere salgsledd. Det blir derfor riktig av kameraten skal reklamere til netshop evt. tar seg en tur til forbrukerrådet. Så samt trådstarter ikke kan dokumentere kjøpet og at kjøpet er et forbrukerkjøp.

9239141[/snapback]

Veldig viktig poeng om maskinen er et forbrukerkjøp.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Takk for det, skal høre med de om reklamation.

 

Det har du, jobber selv i nettbutikk IKKE netshop =) men det er 1år på HK, og du har 5års reklamasjonsrett, men den er meget lett for oss å vri oss unna, er det 1 sprekk i pcn faller den bort. Men du har fortsatt garanti på det hovedkortet ditt

9237269[/snapback]

Skulle gjerne sett noen referanse på at du har ny garanti på alle deler som byttes, da jeg tviler sterkt på at du har noe belegg for den påstanden.

 

Og at reklamasjonsretten bortfaller dersom det er en sprekk PCen. Med mindre du klarer å finne en sammenheng mellom sprekken og den feilen kunden reklamerer på, har du nemlig ikke noe å komme med.

 

Til trådstarter vil jeg bare komme med anbefalingen å glemme alt som heter garanti, og si at du ønsker å reklamere på maskinen med bakgrunn i Forbrukerkjøpsloven. En bærbar PC har uten noen som helst tvil en forventet holdbarhet på vesentlig mer enn 2 år, og dermed er reklamasjonsfristen 5 år.

9237583[/snapback]

Lenke til kommentar

Stemmer det, men jeg har kvittering fo pc`n. Har tidligere vært i kontakt med FRåd og de sa at jeg skulle gå direkte til netshop og prate med de.

 

om en del blir byttet har man ny garanti på denne varen, de nye hovedkortet på pcen arver derfor ikke garantien som fulgte med maskinen, men skal ha en egen garanti. Hvor lenge denne garantien varer vet jeg ikke.

9238203[/snapback]

 

Trådstarter nevner også at han har kjøpt pc'en av en kamerat. Såvidt jeg veit skal han reklamere til tidligere salgsledd. Det blir derfor riktig av kameraten skal reklamere til netshop evt. tar seg en tur til forbrukerrådet. Så samt trådstarter ikke kan dokumentere kjøpet og at kjøpet er et forbrukerkjøp.

9239141[/snapback]

Lenke til kommentar

Man står fritt til å gå på tidligere salgsledd etter norsk lov. Altså kan du reklamere overfor Netshop ihht loven.

 

Det jeg synes er rart er at ingen i tråden har påpekt at dersom samme feilen repareres to ganger, men dukker opp en tredje gang, kan man heve kjøpet. Såvidt jeg ser har de forsøkt å reparere samme feilen to ganger, og når den nå oppstår for tredje gang er det bare å si til dem at du vil heve kjøpet og henvise til loven.

 

De har forsåvidt byttet forskjellige deler begge gangene, men det er samme feilen som oppstår, og jeg mener det er tydelig at det Netshop har foretatt seg ikke har rettet feilen. Altså kan kjøpet heves.

 

Reklamasjonsretten er 5 år på bærbare datamaskiner. Byttes deler internt i maskinen får du ny garanti på delen såfremt butikken/produsenten tilbyr dette. Reklamasjonsretten beholder du uansett. Garanti er bare noe selger kan tilby som ytterligere rettighet utover reklamasjonsretten.

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
om en del blir byttet har man ny garanti på denne varen, de nye hovedkortet på pcen arver derfor ikke garantien som fulgte med maskinen, men skal ha en egen garanti. Hvor lenge denne garantien varer vet jeg ikke.

9238203[/snapback]

Nok en gang, host opp en referanse for denne påstanden.

Lenke til kommentar
om en del blir byttet har man ny garanti på denne varen, de nye hovedkortet på pcen arver derfor ikke garantien som fulgte med maskinen, men skal ha en egen garanti. Hvor lenge denne garantien varer vet jeg ikke.

9238203[/snapback]

Nok en gang, host opp en referanse for denne påstanden.

9239272[/snapback]

 

Garanti er det opp til selger(butikk/leverandør) å tilby. Den skal gi rettigheter utover hva norsk lov tilbyr.

Det har uansett lite å si om man får garanti eller ikke, for man er dekket av norsk lov.

Men det er allikevel ofte slik at garanti gies på byttedelen, men det er ikke noe man har krav på.

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
Garanti er det opp til selger(butikk/leverandør) å tilby. Den skal gi rettigheter utover hva norsk lov tilbyr.

Det har uansett lite å si om man får garanti eller ikke, for man er dekket av norsk lov.

Men det er allikevel ofte slik at garanti gies på byttedelen, men det er ikke noe man har krav på.

9239424[/snapback]

Så når hovedkort byttes i en notebook etter 4,5 år, mener du altså at man har 5 år til med reklamasjonsrett, totalt 9,5 år med reklamasjonsfrist fra kjøpsdato?

Lenke til kommentar
Garanti er det opp til selger(butikk/leverandør) å tilby. Den skal gi rettigheter utover hva norsk lov tilbyr.

Det har uansett lite å si om man får garanti eller ikke, for man er dekket av norsk lov.

Men det er allikevel ofte slik at garanti gies på byttedelen, men det er ikke noe man har krav på.

9239424[/snapback]

Så når hovedkort byttes i en notebook etter 4,5 år, mener du altså at man har 5 år til med reklamasjonsrett, totalt 9,5 år med reklamasjonsfrist fra kjøpsdato?

9239706[/snapback]

 

Det er jeg faktisk rimelig sikker på. Hver gang jeg har fått noe igjen fra PS Data på garanti/reklamasjon har jeg fått vedlagt ny kvittering med ny dato. Altså en helt ny ordre. Denne orderen og datoen ville jeg da referert til om det på ny skulle bli feil med produktet. Produktet er jo helt nytt, så jeg ser ikke hvorfor man ikke skal kunne starte garanti og reklamasjonsperioden på nytt igjen.

 

Jeg snakker altså ikke om produkter som blir reparert, men om helt nye.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Her må jeg korrigere meg litt. Les følgende artikkel:

http://www.nettavisen.no/spillmagasinet/article1195406.ece

 

Der står det at dersom produktet repareres gjelder opprinnelig reklamasjonsrett. Får du et helt nytt produkt gjelder ny reklamasjonstid.

 

Altså, får du en ny laptop etter 4,5 år har du i praksis 9,5 år reklamasjonstid fra kjøpsdato ihht forbrukerrådet.

Får du laptop`en reparert beholder du opprinnelig reklamasjonstid.

 

I utgangspunktet synes jeg at utbyttede deler ment å vare i mer enn to år skal ha 5 års reklamasjonsrett og komme i tillegg til den opprinnelige reklamasjonsretten.

Men på den annen side ville jeg ikke reklamert på en nærmere 10 år gammel laptop. Det er urimelig, og regningen for reparasjoner havner til syvende og sist hos kjøper. Vær derfor ikke urimelig mtp. hva som kreves, men stå på din rett om laptop`en blir søppel etter 4 år og du ikke selv er skyld i skaden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...