Gå til innhold

Kan jeg redde innholdet på harddisken min ?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg trenger noe seriøst mye hjelp, tror jeg.. :hmm:

Punktvis fremstilt så skjedde det slik:

1- satte inn en ekstra 512MB rambrikke i min 2004-modell compaq presario sn1210nd, hovedkort MS-6577, WD80GB IDE harddisk

2- pcn restarter seg, klarer ikke boote (winXP)

3- bsod (blåskjermmelding) :

....følgende fil skaper problemet: NTFS.SYS

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

4- setter harddisken i en annen pc som slave og prøver å boote med den friske masterdisken---->samme feil, denne restarter også/kan ikke boote

5- dette googler jeg en masse på og prøver

6- tatt ut rambrikken og satte den gamle tilbake--->samme feil

7- prøvde å innstallere windows på nytt på C-partisjonen----->samme feil

8- en linux live-distro-cd(rescuecd) med modulen testdisk 6.7 , hjelper meg å finne ut at harddisken min som forr esten har 4 logiske partisjoner, en oppstartspartisjon og en recoverypartisjon, har følgende skumle egenskaper..:

"Warning: Bad ending head (CHS and LBA don't match)

Incorrect number of heads/cylinder 240 (NTFS) != 16 (HD)"

(et valg jeg får her er "Write a new copy of MBR code to first sector?" - er det noe sjakktrekk å endre på mbr da? jeg vet ikke konsekvensen av det, så har ikke gjort det...)

Det er bilder som vi har på F-partisjonen jeg må prøve å redde! Mest fordi det er masse bilder av barna mine og javisst så har jeg vært særdeles treig i huet som ikke har brent ut bildene på cder.....

Har noen tips , pliiis ?

:whistle::(:hmm::hmm:

Endret av mortysport
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MBR kode vil ikke gjøre noe fra eller til. Det er ikke der feilen er.

TestDisk var et godt valg. Skjønner dog ikke helt den meldingen, CHS verdier skal ikke være i bruk.

Tror du bør bruke et recovery program, mange har god erfaring med GetDataBack.

Lenke til kommentar

Det kan hende partisjonstabellene har blitt "skrudd opp" ..

Da det skjedde meg, kjøpte jeg Active@ File Recovery, og det klarte å fikse alt.

Det var vel Pro-versjonen jeg brukte, for den inkluderer Partition Recovery, og da mine partisjoner var på plass igjen, så lå filene der de hadde ligget før disken ble quick-formatert ...

edit: Når du holder på med dette bør du ikke bruke "problemdisken" som (bootbar) systemdisk - men koblet inn som en "nummer 2"-disk.

Det finnes prøveversjoner av den SW'en jeg nevnte ovenfor. Du får i praksis ikke hentet ut noe av verdi med en slik prøveversjon (64K max?), men du får i hvert fall sett om programmet "finner noe" på disken.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Bruk en linux live sak, for eksempel System Rescue CD (www.sysresccd.org) og prøv å mounte partisjonene der. Hvis du får til det, få tak i deg en ekstern disk og kopier alt over på den.

-C-

9240488[/snapback]

jepp jeg har linux livecd; rescuecd, men hvordan mounter jeg partisjonene?

har ikke en ekstern harddisk, men jeg har enda en pc; kan jeg linke de sammen med nettverkskabel og overføre evt filene til den andre pcn elr? :hmm:

Lenke til kommentar

Linux har en sak som heter magicrescue som har reddet meg før.

http://jbj.rapanden.dk/magicrescue/manpage.html

Du scanner bare igjennom partisjonene/hele disken og så lagrer den bildene den finner til en annen disk. Det kjekke med dette programmet er at det ikke trenger å vite noe om filsystemet siden det scanner igjennom etter signaturer. Filsystemet kan være FAT/NTFS/EXT2 eller hva som helst så lenge data lagres sekvensielt.

Så lenge bildene dine ikke er i arkiver eller ligger på krypterte partisjoner burde dette fungere greit.

Når du har fått bildene fra denne operasjonen kan du være litt mer vågal og tørre å gjøre mer med potensielt destruktive programmer. (men også her kan du gardere deg ved å klone disken først)

Lenke til kommentar

GetDataBack

Dette har reddet meg flere ganger. Denne henter ut et image av den skadede disken, og så kan du hente ut de filene du vil ha. Du må ha en annen windowsinstallasjon å boote fra, også må du ha nok harddiskplass til å lagre hele den ødelagte disken på. Det spiller ingen rolle om den skadde disken ikke er full, programmet lager likevel image av hele disken.

Dette har som sagt reddet meg flere ganger og jeg har fått ut alt. Til og med fra en disk som hadde fysisk skade på lesehodet.

Lenke til kommentar
GetDataBack

Dette har reddet meg flere ganger. Denne henter ut et image av den skadede disken, og så kan du hente ut de filene du vil ha. Du må ha en annen windowsinstallasjon å boote fra, også må du ha nok harddiskplass til å lagre hele den ødelagte disken på. Det spiller ingen rolle om den skadde disken ikke er full, programmet lager likevel image av hele disken.

Dette har som sagt reddet meg flere ganger og jeg har fått ut alt. Til og med fra en disk som hadde fysisk skade på lesehodet.

9244568[/snapback]

takk for bra svar! jeg har getdataback på bootbar cd :)

vil denne fremgangsmåten fungere?:

-jeg skaffer meg en eksterdisk med nok plass til hele den skadde disken(80GB)

- eksterndisken kobler jeg/installerer med usb på en frisk pc med en frisk bootbar harddisk

- slår av den friske pcn og kobler på den skadde disken som andredisk(slave)

-booter opp med getdataback-cdn

- henter ut image av den skadde disken og overfører dette til eksterdisken

-slår av pcn, kobler ut den skadde disken og booter opp vanlig til winxp og finner bildene mine på eksterdisken

hva tror du om det??

:hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort akkurat slik bare at jeg ville ikke brukt bootbar cd med getdataback. Jeg ville bootet opp den friske pc'en og kjørt getdataback fra windows. Det er ihvertfall slik jeg har gjort det selv. Det kan godt være at det funker med den bootbare cd-versjonen, men det har jeg ikke prøvd selv.

Jeg vil også gjøre oppmerksom på at trial-versjonen av getdataback kun lar deg se hva som er på den skadde disken, så må du kjøpe det og legge inn koden for å få skrive imaget. Vel verdt pengene allikvel, når en tenker på at profesjonelle tar fort 10.000 for en slik jobb.

Lenke til kommentar
Jeg ville gjort akkurat slik bare at jeg ville ikke brukt bootbar cd med getdataback. Jeg ville bootet opp den friske pc'en og kjørt getdataback fra windows. Det er ihvertfall slik jeg har gjort det selv. Det kan godt være at det funker med den bootbare cd-versjonen, men det har jeg ikke prøvd selv.

Jeg vil også gjøre oppmerksom på at trial-versjonen av getdataback kun lar deg se hva som er på den skadde disken, så må du kjøpe det og legge inn koden for å få skrive imaget. Vel verdt pengene allikvel, når en tenker på at profesjonelle tar fort 10.000 for en slik jobb.

9244784[/snapback]

ok, men et problem er at jeg får ikke startet opp frisk pc med skadd disk tilkoblet ;det er et elr annet som får den friske til å restarteseg når skadet disk står i..

vil getdataback finne den skadde disken hvis jeg kobler den til etter å ha bootet opp den friske...??

Endret av mortysport
Lenke til kommentar

Det er jeg usikker på. Er det sata disker du bruker? Hvis det er det kan det hjelpe å prøve å bytte om tilkobling på den friske og den skadde disken. Det kan være at den satakkoblingen du kobler den dårlige disken til ligger før den friske disken i bootsekvensen. Det har jeg vært ute for selv nå nylig. Når maskinen da ikke klarer å boote den dårlige disken så stopper den bare istedet for å gå videre til den friske. Dersom det er ide-disker må du passe på å sette den dårlige disken som slave og den friske som master. I tillegg ville jeg koblet opp diskene med separate ide-kabler og ikke to på samme interface.

Dersom ikke det funker ville jeg nok prøvd å bruke den bootbare cd'en din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...