Gå til innhold

[LØST] Får ikke 5.1 Dolby Digital lyd fra PC.


Anbefalte innlegg

Ja, kan se at det ligner på ditt problem. Merkelig at DTS fungerer og ikke AC3 . Nå har ikke jeg et nVidia-basert lydkort i nærheten og har ikke brukt deres SoundStorm-program på lenge så jeg kan ikke huske om det er noen innstillinger der som man kan endre på.

 

Edit: Mine filer er også x264 mkv, gjerne med flere lydspor. Eneste filer med skurring er quicktime HD-trailere. Her må jeg slå på resample til 48 khz i et annet filter. Dette heter ffdshow-audio decoder, tviler på at det vil funke bedre enn Ac3filter. :hmm:

Endret av resn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte litt på nettet jeg og. Fant ut at det er flere enn deg som har samme problem. Det er ikke bra av ASUS å ha digital utgang på et HK når det ikke er mulig å bruke den. :no: Helt til slutt, har du de nyeste driverne til HK? (mener det het ForceWare)

 

Edit: Fant ut at noen hadde fått det til ved å bruke Realtek sine drivere fremfor nVidia sine. Om du gidder å ta risken å prøve det, kan du jo prøve det. Her er i hvertfall linken til siden: http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...etDown=false#AC

Endret av resn
Lenke til kommentar
Søkte litt på nettet jeg og. Fant ut at det er flere enn deg som har samme problem. Det er ikke bra av ASUS å ha digital utgang på et HK når det ikke er mulig å bruke den.  :no: Helt til slutt, har du de nyeste driverne til HK? (mener det het ForceWare)

 

Edit: Fant ut at noen hadde fått det til ved å bruke Realtek sine drivere fremfor nVidia sine. Om du gidder å ta risken å prøve det, kan du jo prøve det. Her er i hvertfall linken til siden: http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...etDown=false#AC

9246329[/snapback]

 

Nei, har visst ikke tenkt på driver til hovedkortet. For sjekke det ut nå og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Søkte litt på nettet jeg og. Fant ut at det er flere enn deg som har samme problem. Det er ikke bra av ASUS å ha digital utgang på et HK når det ikke er mulig å bruke den.  :no: Helt til slutt, har du de nyeste driverne til HK? (mener det het ForceWare)

 

Edit: Fant ut at noen hadde fått det til ved å bruke Realtek sine drivere fremfor nVidia sine. Om du gidder å ta risken å prøve det, kan du jo prøve det. Her er i hvertfall linken til siden: http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...etDown=false#AC

9246329[/snapback]

 

DET FUNKET! Endelig. Jeg installerte den nyeste Realtek driveren og den gjorde susen. Da funket alt med engang. Ikke noe problem med DTS eller vanlig. pass through og alt gikk som glatt smørr etter Realtek driverern. Fant også digital output med engang.

 

Gjett om jeg er glad nå. Takker deg veldig mye resn. Du har vært veldig mye til hjelp og det mener jeg også. Brukt også mye av tiden din så hvis det er noe du lurer på eller trenger til gjengjeld så er det bare å si ifra. Nok en gang TUSEN TAKK!

 

Nå skal det bli filmhelg! :green:

Lenke til kommentar

Bare hyggelig :) Prøvde bare å gjøre mitt beste. Kan være masse krøll med drivere og filtere og alt det der. Har brukt mange timer på det der selv, men når man først sitter litt med det, er det bare hyggelig å prøve å hjelpe andre som sitter i samme situasjon.

 

Filmhelg er knallhelg. Hvilket oppsett har du forresten? Til lyd og bilde tenker jeg på?

Lenke til kommentar
Bare hyggelig :) Prøvde bare å gjøre mitt beste. Kan være masse krøll med drivere og filtere og alt det der. Har brukt mange timer på det der selv, men når man først sitter litt med det, er det bare hyggelig å prøve å hjelpe andre som sitter i samme situasjon.

 

Filmhelg er knallhelg. Hvilket oppsett har du forresten? Til lyd og bilde tenker jeg på?

9247160[/snapback]

 

Hehe, brukte nesten hele dagen gitt. Bare et lite spørsmål. Syntes lyden ble litt lav i forhold til Xboxen og DVD spilleren. Må skru opp dB'en mer enn vanlig for å få høy lyd. Er det et sted jeg kan fikse det enkelt og greit?

 

Har forresten en Yamaha RX-V359 med pakkeutstyr som fulgte med i tillegg til en Samsung LE-40R51B. Skal snart poste bilde av alt i et annet topic. Kan godt si ifra, så får du se hvordan rommet ser ut. :p

post-54992-1186706990_thumb.jpg

post-54992-1186706999_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det stemmer at lyden er lavere. Jeg mener det har noe med at det er SPDIF passthrough slik at lyden ikke bearbeides gjennom filteret. Om du slår av SPDIF passthrough vil du nok få høyere lyd, men igjen sitte med stereo. Hadde selv dette problemet og hvis lyden er skikkelig lav, går jeg over til å bruke ffdshow audio decoder og slår på volume-amplification. ffdshow kan nemlig bearbeide ac3 og dts "on the fly" og i tillegg gi utdata gjennom SPDIF. Det negative er at det kan være kronglete og jeg har hatt en del episoder med krasj. Derfor har jeg gått over til ac3filter, fordi det også bruker mindre ressurser. Håper det gjorde ting litt klarere:) Ps. vil gjerne se rommet ditt :)

Lenke til kommentar
Volume-filteret i ffdshow gir litt dreten lydkvalitet til tider, så det er ikke å anbefale på det sterkeste...

 

Heller slå på mixer-filteret, og still opp alle verdiene i custom matrixen til 2, 3 eller 4 :)

9249093[/snapback]

 

Stemmer at den gir litt dårlig lyd til tider og din metode fungerer nok sikkert bedre. Har ikke rotet så fryktelig mye med ffdshow, så derfor ville jeg ikke anbefale det på det sterkeste, bare nevne det :) Ellers er det jo bare til å skru opp volumet på forsterkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...