Gå til innhold

[LØST] Får ikke 5.1 Dolby Digital lyd fra PC.


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med å få Dolby Surround på Pc'en. Jeg bruker en Yamaha RX-V359 sammen med utstyr. Jeg bruker optickabel fra pc'en til forsterkern og forsterkern finner bare 2.1 stereo lyd. Kan hende det skal være sånn, men det forblir det samme når jeg skrur på filmer med DTS.

 

Jeg vet ikke om lydkortet har skyldet, men det skal støtte 5.1 ifølge Asus. Bruker standarddriver og ASUS A8N Premium. Testet ut det meste og får ikke til DTS lyd. Alt hjelp settes pris på.

 

Takker for alle svar.

 

PS: Håper dette er det rette stedet å poste, hvis ikke så flytt gjerne topicet der det tilhører. Var ikke sikker siden det både gjelder surround, pc og hjemmekinoannlegg.

Endret av Bandana
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Det er en svært vanlig misforståelse at man kan spille 5.1 lyd gjennomdigitalutgangen på PC.

 

Man trenger et lydkort med Dolby Digital Live eller DTS Connect teknologi for at PCen skal sende et 5.1 signal gjennom optiske/digitale kabler (teknologiene koder 5.1 lyd til DTS eller DD). Hvis ikke hovedkortet ditt tilbyr det, må du nøye deg med analoge kabler, eller kjøpe et lydkort som støtter en av de nevnte teknologiene.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Hei,

Det er en svært vanlig misforståelse at man kan spille 5.1 lyd gjennomdigitalutgangen på PC.

 

Man trenger et lydkort med Dolby Digital Live eller DTS Connect teknologi for at PCen skal sende et 5.1 signal gjennom optiske/digitale kabler (teknologiene koder 5.1 lyd til DTS eller DD). Hvis ikke hovedkortet ditt tilbyr det, må du nøye deg med analoge kabler, eller kjøpe et lydkort som støtter en av de nevnte teknologiene.

9240162[/snapback]

 

Ah, skjønner. Men da er det ikke så rart. Står at hovedkortet mitt støtter 5.1, men ikke noe om DTS Connect eller Dolby Digital Live.

 

Jaja, har du et bra lydkort med de funksjonene å anbefale?

Lenke til kommentar

Ved avspilling av filmer skal du få DD5.1 eller DTS om du velger pass-through i videoavspilleren din. DTS Connect/DDLive er kun om du skal encode lyd produsert/satt sammen på pc'n, f.eks et spill, til DD5.1/DTS.

 

Hvilket program du bruker når du spiller av filmer?

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

Man kan få 5.1-lyd uten integrert Dolby Digital- eller DTS-enkoder på lydkortet ved å bruke AC3 pass-through. Men AC3 er formatet til Dolby Digital, så jeg er usikker på om pass-through fungerer også på DTS.

Jeg antar forsterkeren din støtter DTS?

 

PS. DTS er ikke det samme som Dolby Digital 5.1 (AC3).

Lenke til kommentar

Forsterkern støtter DTS ja, bruker den til både Xbox 360 og en DVD spiller. Bruker forresten Media Player Classic til avspilling og har også AC3 Filter installert. Problemet er at PC'en ikke finner noe lyd i center, bakhøytalerne og subwooferern. Bare høyre og venstre, altså stereo lyd.

 

Nets: Jeg bruker Windows Vista så det er ikke noe avansert å klikke på, men på lyd så ser PC'en høytalere og jeg har stilt det på Dolby Digital. Lydkortdrivern er kanskje problemet siden den ikke finner fler enn to høytalere. Er det kanskje fordi jeg bruker optic inngang?

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem med å få DD5.1 eller DTS lyd med det hovedkortet der. Problemet ditt ligger nok i programvaren som ikke er stilt inn riktig. Som tidligere nevnt så må du stille inn ditt avspillingsprogram til "pass through".

 

Edit: Leste ikke den ene posten din.. Du bruker Media Player Classic, skal prøve å finne ut hva du kan gjøre :) Hva er kilden din? DVD eller en fil på maskinen ?

 

Edit 2: Du kan prøve å gjøre følgende:

1. Åpne MPC (Media Player Classic)

2. Trykk på O (For Options)

3. Klikk på External Filters

4. Klikk på Add filter

5. Finn AC3Filter i listen (du skrev du hadde det installert)

6. Klikk på OK

7. Velg AC3Filter i vinduet External Filters.

8. På høyre side ser du tre radioknapper. Klikk på Prefer.

9. Dobbeltklikk på AC3Filter i listen. Da skal det komme opp et nytt vindu som lar deg konfiguere forskjellige instillinger.

10. Velg SPDIF on fra Preset-valgene og klikk bruk. Se om Use SPDIF er huket på.

11. Klikk Ok for å lukke konfigurasjonen. Klikk OK igjen for å lukke Options. Lukk MPC.

12. Start opp MPC igjen og prøv nå. Det burde fungere nå.

Endret av resn
Lenke til kommentar
Det skal ikke være noe problem med å få DD5.1 eller DTS lyd med det hovedkortet der. Problemet ditt ligger nok i programvaren som ikke er stilt inn riktig. Som tidligere nevnt så må du stille inn ditt avspillingsprogram til "pass through".

 

Edit: Leste ikke den ene posten din.. Du bruker Media Player Classic, skal prøve å finne ut hva du kan gjøre :) Hva er kilden din? DVD eller en fil på maskinen ?

9241495[/snapback]

 

Kilden min er for det meste filer på PC'en. Men hvordan kan jeg stille inn MPC som "pass through"? :)

Lenke til kommentar
Fikk du til noe? Prøvde du det jeg skrev over?

9242136[/snapback]

 

Gjorde det du sa, og tror nok det skal funke nå, men ble litt problem med AC3 filtern. Den sier plutselit at den går i OFFLINE og ikke finner noen input og output. Skal prøve å ordne det nå, men tusen takk for MPC tipset. Tror det skal gå nå. (snart) :!:

 

EDIT 1: Og en ting til. Hvordan fikser jeg pass through gjennom lydkortet? Jeg vil at lyden bare skal gå gjennom forsterkern, og ikke lydkortet. Bruker Realtek AC'97 Audio.

Endret av Bandana
Lenke til kommentar
Fikk du til noe? Prøvde du det jeg skrev over?

9242136[/snapback]

 

Gjorde det du sa, og tror nok det skal funke nå, men ble litt problem med AC3 filtern. Den sier plutselit at den går i OFFLINE og ikke finner noen input og output. Skal prøve å ordne det nå, men tusen takk for MPC tipset. Tror det skal gå nå. (snart) :!:

 

EDIT 1: Og en ting til. Hvordan fikser jeg pass through gjennom lydkortet? Jeg vil at lyden bare skal gå gjennom forsterkern, og ikke lydkortet. Bruker Realtek AC'97 Audio.

9242298[/snapback]

 

 

Siste kan jeg ikke svare med 100% nøyaktighet på. Du må vel velge kun digital ut. Dette vil du vel mest sannsynlig finne i programvaren til lydkortet, og muligens i Windows (er ikke kjent med Vista dessverre). Her må du finne noe som gjør at lyden kun går gjennom den digitale utgangen. Det kan stå f.eks. "Digital Output Only". Håper det hjalp.

Lenke til kommentar

Hmm. :hmm: Det er merkelig. Har akkurat satt opp min laptop i tillegg til min stasjonære med samme oppsett. Anlegget jeg bruker er riktignok Logitech Z-5500, men har brukt laptopen på en kamerat sitt harman/kardon anlegg, hvor både DTS og Dolby Digital fungerte utmerket.

 

Hvilken type fil er det du har?

Lenke til kommentar
Hmm. :hmm: Det er merkelig. Har akkurat satt opp min laptop i tillegg til min stasjonære med samme oppsett. Anlegget jeg bruker er riktignok Logitech Z-5500, men har brukt laptopen på en kamerat sitt harman/kardon anlegg, hvor både DTS og Dolby Digital fungerte utmerket.

 

Hvilken type fil er det du har?

9246004[/snapback]

 

Kjører mkv filer (x264). Alt er HD 720p filmer og serier og det er også hovedgrunnen til at jeg bruker Media Player Classic siden det er best til bruk av HD da det hindrer hakking osv.

 

Men når jeg ser på en DVD film fra spilleren med lyd fra forsterken står det Dolby Digital på forsterkern og man kan se at alle høytalerne lyser. Når jeg kjører PC lyd så er det bare L og R som lyser og PCM. Det forandrer seg heller ikke når jeg åpner en fil, noe som den i prinsippet skal.

 

Har søkt litt her og der og har funnet noe lignende mitt problem her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...