Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, Har per idag en Volvo s80 t6 2002mod 3,0 Twin turbo som er chippet, lurer da på om jeg skal investere i sportsluftfilter til den, og tusenkronerspørsmålet er.

Har det noen som helst virkning effektmessig ?  :roll:

 

Takker for svar.

9235833[/snapback]

Det gir veldig liten eller ingen effekt, men lyden blir bra. :)

Lenke til kommentar

Er vel ikke akkurat store utgiften, men du vil oppnå fetere lyd, pittelitt mer effekt samt mindre forbruk.

 

EDIT: Hadde en 86 mod Carina II (1,8gli) før. Den klarte 180km/t, men med K&N åpent filter klarte den akkurat 200...

Endret av jij1984
Lenke til kommentar

arobicRoy: ja hvis rett skal være rett så er det en 2,9 liter, men jeg syns det er like grett og runde det av til 3,0 siden det ikke er så sinnsyk "stor" forskjell :)

 

JA akkurat det jeg og har hørt at du får en "fetere" lyd men jeg syns ikke det er så kult at det bråker så mye, liker ulv i fåreklær ;)

Bilen er så og si helt anonym bare til at jeg har den lille "uskyldige" t6 logoen bakpå!

Lenke til kommentar

Vi kjørte dyno på en golf 1.8..

Konfilter vs. org. filter:

 

Resultater: Innenfor feilmargin

 

I de fleste tilfeller, taper man effekt på montering av konfilter, da de færreste skjermer dette mot varmluft.

 

Suger motoren varmluft, er det bare negative konsekvenser.

Om det er restriktivt filter i boksen, kan man vurdere å montere et innsatsfilter av god kvalitet.

 

Dog tviler jeg på at dette er noe issue i T6en.

Lenke til kommentar
Joda en turbomotor vil ha mer nytte av et sportsfilter en det en "normal" sugemotor vil, men har du en skikkelig sint sugemotor med VTEC eller VVTL-i så vil der bli en forskjell siden restriksjoner i innsuget påvirker effekten mer på høye turtall.

9313416[/snapback]

Hvor har du dette fra?

 

En filterselger, eller en kompis som kjenner en onkel som gikk til en mekaniker?

Vi tok dynotesten pga. en påstand at man ville tjene 10hk på å montere konfilter på en golf.

 

Vi regnet med det var b.s., noe det viste seg å være.

Å montere et konfilter vil i noen tilfeller skade lmm (pga filteroljen), samt i de FLESTE tilfeller vil man suge inn varmluft i innsuget, som gir effekt-tap, feile avgasser, m.m.

 

De færreste biler har et veldig restrektivt luftfilter, dette gjelder spesiellt biler som har god ytelse.

 

Ps. en crx vtec honda er ikke noe høyytelsesmotor.. Greit nok, den har 160hk, men den har vel bare 150nm elns.

 

En 1.6 motor suger mye mye mindre luft enn en 2.9 liter twinturbo volvomotor som har originaleffekt på 272hk og en goood del mer nm enn vtec'en har.

 

Jeg skal ikke påstå vtec'en har noe super luftfilter fra fabrikken, men å tro man tjener store effekter på å bytte til konfilter, er bare naivitet.

 

Om du har et gammelt/vått/tett filter, kan du tjene en del.

Dog. ville jeg anbefalt innsatsfilter og en eventuellt blokkering av forvarmeslangen. Evnt reroute forvarmeslangen til kaldluft.

 

Problemet med forvarming, er at om termostaten henger seg opp, vil den suge varmluft hele tiden, noe som gir samme effekt som å ha konfilter feilmontert i motor-rom.

 

ps. konfilter er uansett dyreste ytelsesforbedring man kan gjøre på en motor som feks. t6en.. 272hk org. er den og turboene duger vel til ca. 340hk. Da er det ikke luftfilter som begrenser.

 

Større turbo er vel noe vanskelig å få plass til, ville jeg tro, da dette er en tverrmontert motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...