Gå til innhold

Får ikke startx til å virke med SSH

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg klarer å koble meg til en av de andre maskinene i nettverket med ssh. Prøver å starte med ssh -X.

Prøver å skrive startx men da får jeg kjeft fordi Server is already active for display 0.

Hvordan skal jeg få opp X?

Har ett annet problem også. På jobben er omtrent alle porter sperret. Jeg har lyst til å få opp maskinene hjemme, men den eneste måten jeg får det til på, er å ha en windows maskin hjemme, som jeg har installert logmein på, slik at jeg kan få opp den maskinen på logmein.com

Noen som har noen gode idéer ?

Marvin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, selvsagt, og det er jo det han gjør med ssh -X. Men da må man jo ha en X-server kjørende lokalt for å ta imot de "forwardede" X-dataene. Det trådstarter prøvde på var jo å kjøre startx, altså starte X-serveren.

Vil man administrere maskinen grafisk, vil det være bedre å bruke VNC eller noe remote desktop-greier.

Lenke til kommentar
Ja, selvsagt, og det er jo det han gjør med ssh -X. Men da må man jo ha en X-server kjørende lokalt for å ta imot de "forwardede" X-dataene. Det trådstarter prøvde på var jo å kjøre startx, altså starte X-serveren.

Vil man administrere maskinen grafisk, vil det være bedre å bruke VNC eller noe remote desktop-greier.

9236620[/snapback]

Jeg pleier å bruke vnc i den terminal-klienten som er i ubuntu, men den er så treg at den er nesten ubrukelig. Bruker det samme programmet mot en Windows maskin med RDPv5 og den går veldig bra.

Tenkte derfor at jeg skulle prøve noe annet og håpe på at det er bedre + at jeg gjerne skulle klart å få til dette fra jobben.

Marvin

Lenke til kommentar
Har ett annet problem også. På jobben er omtrent alle porter sperret. Jeg har lyst til å få opp maskinene hjemme, men den eneste måten jeg får det til på, er å ha en windows maskin hjemme, som jeg har installert logmein på, slik at jeg kan få opp den maskinen på logmein.com

Noen som har noen gode idéer ?

Marvin

9235763[/snapback]

Du kan bruke en ssh tunnel, ser ut som følgende link gir deg grei informasjon:

http://www.revsys.com/writings/quicktips/ssh-tunnel.html

Du kan bruke en tjeneste som no-ip (på hjemmemaskinen) for å få tilgang til hjemmemaskninen din fra jobben dersom du ikke har fast IP.

http://ubuntulinuxhowto.blogspot.com/2006/...-dns-no-ip.html

Bruk X-applikasjoner direkte slik som forklart, å kjøre hele xserveren gjennom nett er overkill. All trafikk gjennom tunnelen er kryptert, så arbeidsgiver ser ikke hva du gjør.

Lykke til!

Endret av Del
Lenke til kommentar
Du kan vel f.eks. bruke nomachines NX men den kan være litt kranglete å få igjennom strenge firewaller.

9249475[/snapback]

Det er nettopp dette ssh tunnel er så fint for. Stort sett alle har i det minste internet adgang fra jobben, hvilket betyr at du har tilgang til en proxy server som har ihvertfall en port åpen mot internet (sannsynligvis port 80). Ved å lage en ssh tunnel fra din maskin til proxy serveren bør man kunne komme seg ut å få gjort hva det skulle være på sin linux boks hjemme. Detaljert informasjon om den løsningen finner du her:

http://www.mtu.net/~engstrom/ssh-proxy.php

Nå kan det jo hende at ssh faktisk er åpen ut, så jeg vil vel anbefale trådstarter å prøve ssh fra jobben til en ekstern maskin som han vet ssh virker på, ikke sikkert noen tunnel er nødvendig.

Lenke til kommentar
Du kan vel f.eks. bruke nomachines NX men den kan være litt kranglete å få igjennom strenge firewaller.

9249475[/snapback]

Det er nettopp dette ssh tunnel er så fint for. Stort sett alle har i det minste internet adgang fra jobben, hvilket betyr at du har tilgang til en proxy server som har ihvertfall en port åpen mot internet (sannsynligvis port 80). Ved å lage en ssh tunnel fra din maskin til proxy serveren bør man kunne komme seg ut å få gjort hva det skulle være på sin linux boks hjemme. Detaljert informasjon om den løsningen finner du her:

Nå kan det jo hende at ssh faktisk er åpen ut, så jeg vil vel anbefale trådstarter å prøve ssh fra jobben til en ekstern maskin som han vet ssh virker på, ikke sikkert noen tunnel er nødvendig.

9252433[/snapback]

Jeg har prøvd dette før, og jeg vet at det ikke er åpent og jeg vet ikke hvordan jeg lager en ssh tunnel fra maskinen på jobb (som er en windows maskin...) og til proxy serveren. Er det dette jeg kan gjøre med den linken din?

Marvin

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd dette før, og jeg vet at det ikke er åpent og jeg vet ikke hvordan jeg lager en ssh tunnel fra maskinen på jobb (som er en windows maskin...) og til proxy serveren. Er det dette jeg kan gjøre med den linken din?

Marvin

9253222[/snapback]

OK, da trenger du en tunnel. Linken her burde gjøre susen ja:

EDIT: Ooops, maskinen kjører MS sier du? Hva i all verden gjør tråden her da? Jeg antok at du kunne kjøre linux på klienten. Hvis ikke får du ha lykke til med putty, cygwin og all den andre dritten, det er ikke mitt bord.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...