Gå til innhold

Installere Linux med Windows XP


Anbefalte innlegg

Der var det ikke noe... Jeg prøvde å lagre en fil til /var/www nå, men da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne det:

 

"You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again."

 

Hvordan skal jeg klare å lagre en fil der?

Skaff deg superbrukerrettigheter (midlertidig) og prøv igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et spørsmål i samme gate, så jeg slenger det inn her:

 

Jeg planlegger å installere ubuntu på min bærbare dell som allerede har Windows XP og jeg ønsker å dual boote. Jeg tar selvfølgelig back-up før jeg begynner men jeg ser jo helst at ikke noe går galt. Jeg har forresten også nettopp defragmentert harddisken. Vil det være enda tryggere å først lage en ny partisjon og installere ubuntu på denne, ved f.eks å bruke partition magic? Eller må windows og ubuntu ligge på samme partisjon for at jeg skal kunne dual boote? (litt ny på det her :) )

 

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar

Windows og linux skal ligge på hver sin partisjon. Du trenger også en swap-partisjon til linux.

Det kan være praktisk å lage partisjonene på forhånd om du vet hvordan og har software til dette. Lag to partisjoner, en til å legge linux på, og en til å bruke som swap (den trenger ikke være mer enn 512-1GB, bruk 1GB om du har under 1GB RAM, 512MB om du har mer RAM)

Lenke til kommentar

Ok, høres greit ut, leste nettopp at det kanskje ikke var så lurt å bruke Partition magic, så da kan jeg heller bruke noe annet.

 

Det du sier er da at jeg skal ende opp med tre partisjoner; en til windows, en til linux, og en swap? Hvordan vil swap partisjonen bli tatt i bruk, blir det gjort automatisk når jeg installerer linux?

Lenke til kommentar
Etter at man har installert Ubuntu, vil det automatisk komme opp to valg når man starter opp maskinen, slik at man da velger hvilket operativsystem man vil starte, eller er dette noe man selv må ordne?

9248561[/snapback]

 

Det kommer automatisk, men Ubuntu vil være standard. Dersom du vil ha Windows som standard må du redigere en tekstfil som heter menu.lst, og som ligger i mappen /boot/grub/.

Lenke til kommentar

Hmmm, nå har jeg støtt på et lite problem under installeringen av ubuntu.

 

Jeg følger denne guiden :http://www.datanytt.no/guider/installasjonsguide%20for%20ubuntu.pdf

 

Der står det at når jeg kommer til partisjoneringsdelen av installeringen så kan jeg velge om om jeg skal bruke hele harddisken eller om jeg skal kjøre ubuntu på samme harddisk som windows. Siden jeg installerer på en laptop og den kun har en harddisk ønsker jeg å installere alt på samme harddisk.

 

Problemet er at installeringsprogrammet ikke finner windows... Bør jeg da velge alternativet manuelt, for så å lage en partisjon til root og en til swap? Men hva skjer egentlig hvis jeg partisjonerer den harddisken jeg allerede har windows på, vil programmet "forstå" at den ikke skal slette windows?

 

Huff, ble mange spørsmål det gitt :)

Lenke til kommentar

Du har tatt backup og defragmentert?

 

Hvis så"er det enkeste, synes jeg, å avbryte installasjonen, gå til system og finne fram gparted. Der kan du partisjonere harddisken din. Bruke siste del av harddisken til Ubuntu. Så starter du på nytt med å installere, velger manuell og velger den tomme partisjonen.

Lenke til kommentar

Fikk et lite problem da jeg skulle partisjonere med gparted. Jeg får opp harddisken som jeg har windows på og trykker på denne. Derettter velger jeg resize/Move og drar pilen mot venstre til jeg har ønsket størrelse. Så trykker jeg på Resize. Etter dette trykker jeg på den delen som nå heter "Unallocated" og tryker New og velger unformatted og trykker Add. Når jeg da trykker på Apply kommer følgende feilmedling opp:

 

"An error occurrer while applying the operations

 

The follwoing operation could not be applied to disk:

 

Resize /dev/sda2/from 55.84 GiB to 44.45 GiB"

 

... gode forslag på hva jeg gjør nå? :p

Endret av glotón
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...