Gå til innhold

Installere Linux med Windows XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men problemet er at jeg tror ikke jeg har Windows CDen. Det bare fulgte med et eller annet da jeg kjøpte PCen fra dell...

9240255[/snapback]

 

Ikke engang en recovery-CD? Du har registreringskoden for Windows? Da har du tre alternativer:

1. Ringe Dell og få tilsendt en CD.

2. Brenne en Windows-CD fra en venn.

3. Laste ned piratkopi

 

Du har lisens på Windows, så aktivering vil gå helt fint selv om du laster ned Windows. Bare sørge for å skaffe samme Windows-kopi som du hadde (32 bit eller 64 bit, norsk eller engelsk, home eller pro).

Lenke til kommentar
Du må åpne terminalen og skrive sudo aptitude install LAMP tror jeg. Du kan også lete etter programmet i Synaptic om du vil gjøre det på den grafiske måten i stedet.

L A M P

i p y H

n a S P

u c Q

x h L

e

 

Det skjønte jeg nok ikke noe av...

Kan ikke si noe annet enn "Prøv hardere!". Alternativt kan du forklare hva du ikke forstår. Det første du gjør når du ikke forstår et program er å se på manualsidene (skriv "man apt-get").

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke hvordan jeg kommer dit jeg skal skrive det!

Da burde du spurt om det. I terminalen er det du ska skrive det.

 

Ok, nå har jeg klart å åpne synaptic. Hvordan kan jeg installere Apache, PHP og Mysql, nå?

http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html#before

 

What we are, unapologetically, is hostile to people who seem to be unwilling to think or to do their own homework before asking questions. People like that are time sinks — they take without giving back, and they waste time we could have spent on another question more interesting and another person more worthy of an answer. We call people like this “losers” (and for historical reasons we sometimes spell it “lusers”).

Lenke til kommentar
Nå har jeg lastet ned det jeg trengte, men hvordan skal jeg nå bruke pakkene?

9242604[/snapback]

 

 

Nå har jeg aldri brukt apache, se om de ligger inne blant programmer i menyen.

 

Eventuelt kan du gå på hjemmesiden til apache og se der.

 

Det finnes sikkert noen kommandoer du kan kjøre i terminalen, hvilke vet jeg ikke.

 

Når du har lastet ned pakkene så har du samtidig installert dem.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Jeg prøvde å kjøre noen kommandoer i terminalen, men da ble jeg bedt om å taste inn et passord, men det gikk ikke ann å gjøre noe annet enn å trykke enter... Det gikk ikke ann å skrive passordet mitt.. :( Noen som kan forklare hvordan jeg skal gjøre det?

Lenke til kommentar

Som standard ligger webfilene i Ubuntu under /var/www/ såvidt jeg husker (isåfall skal du putte fila der).

 

Du kan eventuelt sjekke/endre dette i konfigurasjonsfilen til Apache. Trykk Alt+F2 og kjør gksudo gedit /etc/apache2/httpd.conf, og søk etter DocumentRoot.

 

(Sitter ikke i Linux selv nå, så mulig filene heter noe litt annet :) )

Lenke til kommentar

Der var det ikke noe... Jeg prøvde å lagre en fil til /var/www nå, men da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne det:

 

"You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again."

 

Hvordan skal jeg klare å lagre en fil der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...