Gå til innhold

Installere Linux med Windows XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville kanskje tatt backup av data på parisjonen du skal innstallere Linux på. Ville kanskje gått for ubuntu linux, ettersom det er lettest å begynne med for nybegynnere. Du kan selfølgelig ha begge deler på maskina samtidlig. Når du innstallerer linux etter du har innstallert windows så lager linux en bootloader som gir deg muligheten til å velge begge i oppstarten.

 

www.ubuntu.com

 

marsan

Lenke til kommentar
Ville kanskje gått for ubuntu linux, ettersom det er lettest å begynne med for nybegynnere.

Det er da langt fra alle enige om :). Men Ubuntu er et greit valg, ja.

9235813[/snapback]

 

Hehe...men det sier vel seg kanskje selv at jeg ikke snakker for alle inne på et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Windows installert pa laptoppen, sa ville jeg installere Ubuntu. Stappa inn CDen, fulgte anvisningene, og vips hadde Ubuntu partisjonert disken og XP virka fremdeles. Kjempe enkelt!

 

( I motsetning til pa den stasjonaere PCen, som jeg provde a partisjonere selv. Da klikket alt, og jeg halverte disken ( men jeg kunne ikke bruke den )) :p

Lenke til kommentar

Nå er jeg ferdig med backupen så jeg prøvde å installere med min tilsendte, orginale ubuntu-CD. Først puttet jeg den i laptopen mens den var på. Da kom det opp en ubuntubrowser. Den lukket jeg og så restartet jeg maskinen, men jeg ble bare logget på windows igjen. Ikke noe tegn til ubuntu. Så prøvde jeg å putte CD-en i maskinen og skru maskinen av og så skru den på, men det virket heller ikke.. Hvordan i all verden skal jeg installere ubuntu?

 

Vær så snill å svar raskt. Jeg vil legge meg før halv to...

Lenke til kommentar

Når maskins din starter opp trykker du på Del knappen. Kan også være Esc eller F12.

 

Da får du tilgang til biosen, der kan du sette boot rekkefølgen til at den laster cd først også harddisken(IDE) Når du har gjort de forandringene må du lagre endringene. Så er det bare å starte på nytt.

 

Du behøver ikke å gjøre om disse forandringene. Maskinene vil kun boote fra CD hvis cden har boot sektor, ellers vil den boote fra harddisk.

Lenke til kommentar

Sånn, nå har jeg klart å installere ubuntu, men nå er jeg veldig redd for at det kanskje har overskrevet XP! :( Jeg fulgte installasjonen som jeg skulle, men når jeg nå restarter maskinen min så kommer jeg kun til en ubuntu-innlogging. Hvordan skal jeg gjøre slik at jeg kan logge inn til xp?

 

Trenger raske svar!

Lenke til kommentar
Sånn, nå har jeg klart å installere ubuntu, men nå er jeg veldig redd for at det kanskje har overskrevet XP! :( Jeg fulgte installasjonen som jeg skulle, men når jeg nå restarter maskinen min så kommer jeg kun til en ubuntu-innlogging. Hvordan skal jeg gjøre slik at jeg kan logge inn til xp?

 

Trenger raske svar!

9239951[/snapback]

 

 

først må du sjekke om du har windows . Se på partisjoneen dine, er det noen av dem som inneholder windows?

Lenke til kommentar
Sånn, nå har jeg klart å installere ubuntu, men nå er jeg veldig redd for at det kanskje har overskrevet XP! :( Jeg fulgte installasjonen som jeg skulle, men når jeg nå restarter maskinen min så kommer jeg kun til en ubuntu-innlogging. Hvordan skal jeg gjøre slik at jeg kan logge inn til xp?

 

Trenger raske svar!

9239951[/snapback]

 

Tror nok du har overskrevet Windows.

 

Trykk Alt + F2 og skriv inn "sudo gparted". Det gir deg en oversikt over partisjonene dine. Dersom du bare ser én stor rektangel har du overskrevet Windows (du skal også ha en bitteliten rektangel på noen få GB eller mindre som er swap, men det er ikke Windows).

 

Siden du har backup forslår jeg at du putter inn Windows-CD'en, sletter alle partisjonene og deler opp på nytt. Én partisjon for Windows og én for Ubuntu. Etter at Windows er ferdig installert, installerer du Ubuntu på partisjonen du satte av. Jeg antar Ubuntu velger den ledige partisjonen automatisk? Har alltid valgt manuell partisjon selv. :)

Lenke til kommentar
Nei! Det står at jeg har 66 gb ledig på harddisken og harddisken hadde 33! Det må jo bety at windows er slettet :( Hva gjør jeg da? Kan jeg installere tilbake XP på noen måte? :(

9240130[/snapback]

 

 

Det går ikke, du har formatert harddisken, dermed er xp borte. Hvor stor HD har du?

 

Du må installere xp på nytt igjen, men lag to partisjoner før du installerer xp igjen, da er det lettere senere å installere Ubuntu på den andre partisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...