Gå til innhold

Så har vi knekket levitasjonsgåten...

Anbefalte innlegg

"Levitation has been elevated from being pure science fiction to science fact, according to a study reported today by physicists.

In earlier work the same team of theoretical physicists showed that invisibility cloaks are feasible.

Now, in another report that sounds like it comes out of the pages of a Harry Potter book, the University of St Andrews team has created an 'incredible levitation effects’ by engineering the force of nature which normally causes objects to stick together.

Professor Ulf Leonhardt and Dr Thomas Philbin, from the University of St Andrews in Scotland, have worked out a way of reversing this pheneomenon, known as the Casimir force, so that it repels instead of attracts.

Their discovery could ultimately lead to frictionless micro-machines with moving parts that levitate But they say that, in principle at least, the same effect could be used to levitate bigger objects too, even a person."

The Casimir force is a consequence of quantum mechanics, the theory that describes the world of atoms and subatomic particles that is not only the most successful theory of physics but also the most baffling.

The force is due to neither electrical charge or gravity, for example, but the fluctuations in all-pervasive energy fields in the intervening empty space between the objects and is one reason atoms stick together (...)"

http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml...C-mostviewedbox

ulevitate.jpg

---------------------

Kanskje "mad scientist" Hutchinson har vært inne på noe likevel...?

Noen som har peil?

http://www.americanantigravity.com/hutchison.html

2-minutters video :

http://www.livevideo.com/video/UKUFO/89ECC...son-effect.aspx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså det bildet der kan ikke ha noe med saken å gjøre da.

Etter som det viser en snurrebass som svever over en elektromagnet, du finner den nok på en leke butikk.

"Their discovery could ultimately lead to frictionless micro-machines with moving parts that levitate"

Nano teknologien blir bedre og bedre. Nå har de klart å lage en motor nede på nano nivå. Så hvordor ikke. Men det er nok en stund til man kan bruke de til noe.

Lenke til kommentar
Inne i mellom drar fyren på smilebåndet. Selvfølgelig må han det. :D

9255353[/snapback]

Jeg så klippet. Men har inntrykk av at han ikke smiler på den måten. Han virker som han tror helt seriøst på det han holder på med.

Det er umulig å si. Han nevner Nicola Tesla som forbilde. Og med Tesla var det vel også slik at idéene hans virket som det rene galematias i samtiden. Men i ettertid så har man sett at det var ting her og der i "galskapen" som var direkte geniale.

Hutchinson nevner Casimir-effekten og "zero point energy". Det er ikke nødvendigvis så helt vanvittig.

Kan tenkes at om noen tiår, så ser vi ganske annerledes på dette.

Lenke til kommentar
Hutchinson nevner Casimir-effekten og "zero point energy". Det er ikke nødvendigvis så helt vanvittig.

Jeg har kommentert nullpunktenergi i tråden om the Disclosure Project (avsløringsprojektet). Nullpunktenergi (det finnes to fenomen som begge kalles det samme) er reelt, men umulig å tappe. Casimir-effekten går ut på at det mellom metallplater som ligger så godt som helt inntil hverandre oppstår en sammentrekkende kraft. Men i videoen så jeg ingen metallplater som var i nærheten av hverandre, så jeg mistenker Hutchinson for å spre om seg med ord og uttrykk som de fleste ikke forstår, og som derfor høres eksotiske og tillittvekkende ut for folk som ikke har peiling. Omtrent slik konstruerte ord som "kvantemedisin" brukes for å få humbug til å virke basert på vitenskap.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Casimir-effekten går ut på at det mellom metallplater som ligger så godt som helt inntil hverandre oppstår en sammentrekkende kraft.

9255751[/snapback]

Ja, jeg hadde ikke hørt om det før i går. Noen på et annet forum postet denne linken :

http://www.st-andrews.ac.uk/~ulf/levitation.html

Men i videoen så jeg ingen metallplater som var i nærheten av hverandre, så jeg mistenker Hutchinson for å spre om seg med ord og uttrykk som de fleste ikke forstår, og som derfor høres eksotiske og tillittvekkende ut for folk som ikke har peiling.

9255751[/snapback]

Det er sunt å være skeptisk. Men det går jo ann å snakke om et eple uten at man akkurat der og da står og tygger på et eple. :)

Lenke til kommentar

Skjønner at Casimir effekten kan brukes med hell i nanoteknologi, men at det skal kunne brukes til å levitere ting på størrelse med et menneske synes jeg høres tvilsomt ut.

Leste en annen artikkel om det (sitat):

"According to the researchers, the negative-index metamaterial is able to modify the zero-point oscillations in the gap between the surfaces, reversing the direction of the Casimir force. Indeed, the researchers believe that this repulsive force is strong enough to levitate an aluminium mirror that is 500nm thick, causing it to hover above a perfect lens placed over a conducting plate."

http://physicsworld.com/cws/article/news/30670

P.S. Levitering kan forresten utføres på mye større objekter ved hjelp av sterke elektromagnetiske felt. Alt fra frosker til tog

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Det er utrolig missvisende å bruke det bilde sammen med artikkelen. Her er det snakk om krefter som bare er målbare på nanonivå, og muligens kan brukes til noe fornuftig i nanoteknologi, også viser de et bilde av en stor magnet som leviterer. Men det er vell typisk dagspressen å gjøre slik. :realmad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...