ronron25 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg satte inn en ny prosessor(AMD X2 60000+) istedet for en 3800?. Jeg har kontrollert at cpuen passer til HK. Alt funka først veldig greit, men så så jeg at jeg måtte innstalere skjermkortdriveren på nytt. Etter det fikk jeg melding "Disk boot failure osv", og maskina booter ikke fra HDD og lar ikke windows starte. Er det noen andre som har hatt det samme problemet ved skifte av prosessor? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Sjekk at hd med os står som første disk på boot. (I bios altså). Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 Sjekk at hd med os står som første disk på boot. (I bios altså). 9235609[/snapback] Jeg har sjekka alt det der. Kanskje det må en bios oppdatering til. Jeg skal prøve å innstalere den gamle prosessoren og se om det går. Problemet kan kanskje også skyldes at jeg har to primær partisjoner på HDD og at den boter fra feil partisjon. Jeg vet ikke, Takker for at du tok deg tid til å svare. Får sette igang med å feilsøke. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 ... Problemet kan kanskje også skyldes at jeg har to primær partisjoner på HDD og at den boter fra feil partisjon. ... 9236459[/snapback] Nei, det kan det ikke være. Meldingen din kommer fra BIOS, som ikke finner en aktiv partisjon, ingen MBR kode, eller tom partisjonstabell. Sjekk med UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Det mystiske er at OS har forsvunnet. Jeg har sjekket med GParted, og på HDD finnes det ikke lenger noe OS eller NTFS filer. Mystisk . Og det skjer bare fordi jeg har skiftet prosessor?? Får innstalere alt på nytt og dermed regner jeg med at alt ordner seg. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Jeg har funnet ut at jeg må oppgradere BIOS hvis jeg skal få HK til å fungere med 6000+. Er det noen som vet hva jeg skal hake av for? Skal man hake av for "update all, eller skal jeg hake av for noe mer? http://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/winflash.htm Jeg skal oppgradere med denne BIOS versjonen: http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Products/...enuID=1&LanID=0 Endret 10. august 2007 av ronron25 Lenke til kommentar
Raytee Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Er harddisken i? Jeg hadde samme problemet da var det bare en ledning som ikke var litt løs. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Er harddisken i? Jeg hadde samme problemet da var det bare en ledning som ikke var litt løs. 9247294[/snapback] Jada, alle kabler sitter riktig i. Grunnen til problemet er at den nåværende BIOSen ikke støtter en AMD X2 6000+ prosessor. Jeg satte i den gamle prosessoren igjen, AMD X2 3800+, og nå fungerer alt som det skal igjen. Det jeg trenger å gjøre er å oppdatere BIOS. Jeg tenkte jeg skulle bruke Winflash, men er usikker på hva jeg skal hake av for, og siden man bare får en sjangse med BIOS, så vil jeg unngå å bare prøve meg fram. Om det er noen som vet hva man skal hake av for, så vil jeg gjerne vite det ! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Update all . PS - ikke flash bios med overklokket system - sett cmos til default. Med winflash bør du svare nei etter flash når den ber om restart av system, deretter tar du shutdown istedet - fjerner strøm til hovedkortet ved å slå av PSU eller dra ut 220v kablen (dette for å fjerne 5v standby strøm)- deretter resetter cmos med hovedkortets jumper/eller knapp manuelt . Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Update all .PS - ikke flash bios med overklokket system - sett cmos til default. Med winflash bør du svare nei etter flash når den ber om restart av system, deretter tar du shutdown istedet - fjerner strøm til hovedkortet ved å slå av PSU eller dra ut 220v kablen (dette for å fjerne 5v standby strøm)- deretter resetter cmos med hovedkortets jumper/eller knapp manuelt . 9247961[/snapback] Takk for svar. Akkurat det jeg har tenkt jeg må gjøre. Bortsett fra å ikke restarte på vanlig måte. Du mener altså at jeg til slutt bør trekke ut strømkabelen og resette Bios manuelt? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Ja det er en kjent bug i award/phoenix og awflash/winflash med reset bios flagget under flashing. cmos resetten blir ikke utført skikkelig sålenge hk har sby strøm. Trekke ut strømkabelen ja - resett manuelt etter shutdown (ikke restart) ja. Endret 10. august 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Ja det er en kjent bug i award/phoenix og awflash/winflash med reset bios flagget under flashing. cmos resetten blir ikke utført skikkelig sålenge hk har sby strøm.Trekke ut strømkabelen ja - resett manuelt etter shutdown (ikke restart) ja. 9247995[/snapback] Okey, da gjør jeg det. Takk for hjelpen! -------------------------------------------------------------- Det funka bra! Ser at den nye versjonen er innstalert. Gjenstår bare å innstalere den nye prosessoren så skal alt være klart. Takk for hjelpen syar2003 og alle andre som har tatt seg tid til å svare ! Endret 10. august 2007 av ronron25 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Alt funker som det skal med ny prosessor, var bare en bios oppgradering som skulle til! Posten kan lukkes! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå